Sık Kullanılanlara Ekle   Açılış Sayfası Yap   İletişim 29 Eylül 2006 / Cuma  
Bugünkü Milliyet Gazetesi      Emlak      Arabam      Kariyerim      Cumartesi      Pazar      Ege      Seri İlanlar  
   
 » Detaylı Arama

  SON DAKİKA
  ANA SAYFA
  YAZARLAR
  SİYASET
  EKONOMİ
  FİNANS
  DÜNYA
  SPOR
  GÜNCEL
  YAŞAM
  MAGAZİN
  ASTROLOJİ
  HAVA DURUMU
  ÇİZERLER
  OMBUDSMAN
  Bilim ve Teknoloji
  Kültür ve Sanat
  Eğitim
  TV Rehberi
  Tatil
Haber İndeksi Arşiv Haberci Üyelik
 GÜZELLİK   VİTAMİN   ÇOCUK BAKIMI   HAMİLELİK   DİYET   KADIN SAĞLIĞI 
Bağışıklık sistemimizin yardımcısı: ÇİNKO

Çinko eksikliği, en sık gözlenen mineral eksikliklerinden biri olmakla birlikte üzerinde en az durulanlardan birisidir

TAYLAN KÜMELİ / bir kibrit kutusu lezzet


Birçok besinde fazlasıyla bulunan çinko bağışıklık sisteminde anahtar rol oynar, 200 civarında enzim ve bir çok hormonun üretiminde (testosteron gibi) rol alır. Başlıca işlevleri şöyle sıralanır:
Protein sentezi, insülinin aktivasyonu, Vitamin - A'nın hücrelere taşınması ve kullanımı, hücrelerin bölünerek çoğalabilmesi, tat alma, sperm yapımı. Akyuvarların, antikorların oluşmasında payı vardır. Bağışıklık sisteminin bu askerleri bizi hastalığa neden olan virüslerden koruduğu gibi zehirli maddeleri etkisiz hale getirmede yardımcı olur. Çinko eksikliğinde yaraların iyileşmesi gecikebilir, görme duyusunda problemler yaşanabilir (özellikle diyabet hastalarında), enfeksiyon hastalıklarına karşı savunmasız kalınabilir.

Gribe karşı etkili
Soğuk algınlığı ve gribe karşı çok etkilidir. Akneye karşı da çok etkili bir mineraldir.
Fakat çinkonun yararları bununla bitmiyor. Hücre yenilenmesinde payı olduğu için cildi de güzelleştirir. El tırnaklarını sertleştirir ve saçı kuvvetlendirir, nörodermitisi ve uçukları hafifletir. Âdet görme ağrılarını hafifletmesini, kısırlığa karşı etkili olmasını da diğer özellikleri arasında sayabiliriz. Amalgam gibi ağır metalleri de vücuttan atar.
Çinkoya olan ihtiyacımız birçok faktöre bağlıdır. Çocukların ve gençlerin yetişkinlere oranla daha az ihtiyacı vardır. Stresli tiplerin de sakin kişilere oranla ihtiyaçları daha fazladır. Prensip olarak ise kadınların çinkoya olan ihtiyacı erkeklerden daha fazla değildir.
Enfeksiyonlara karşı zayıf olma çinko azlığının en önemli belirtisidir. Çocuklarda öğrenme yeteneğinin sınırlı olması, büyümedeki aksaklıklar, saç dökülmesi, kısırlık, soğuk eller ve ayaklar, tat alma duygusunun sınırlı olması, tırnaklarda beyaz lekeler de çinko azlığının belirtileridir.

Önerilen miktarlar
Erkekler için: 11 mg, bayanlar için 8 mg. olarak bildirilmiştir. Üst sınır 40 mg'dır. Daha fazlası özellikle bakır gibi hayati önem taşıyan minerallerin emilimini engelleyebilir.

ÇİNKO EN FAZLA HANGİ BESİNLERDE VAR?
İstiridye 7 mg ..Peynir 2 - 4 mg .. Sığır eti 5 mg .. Sütsüz çikolata 2 mg .. Kuru fasulye 3 mg ..Yumurta 1.5 mg .. Mısır 2.5 mg ..Brüksel lahanası 1 mg.. Karides 2.3 mg .. Brokoli 1 mg..
DİKKAT: Daha çok hububat proteini tüketen ülkelerde, hububattaki fazla miktardaki fitatlar ve diğer bazı organik bileşikler, demir ve çinkoyu bağlayarak emilimini azaltırlar.
TEDAVİ: Çinko eksikliği durumunda, çinko içeren ilaçların kullanımı son derece başarılı sonuçlar vermektedir.






© 2006 Milliyet