07.10.2014 02:30 | Son Güncelleme:
Özge Özdemir

Facebook karşıtı sosyal ağ: Ello

Genelde ‘aptalca’ olarak nitelendirilen fikirleri hayata geçiren Paul Budnitz, güçlü rakipleri olmasına rağmen bir sosyal ağ kurdu. Reklam almadığı için ‘Facebook karşıtı’ denilen Ello’ya on binlerce üyelik talebi yağıyor...

Reklamcılar, sosyal ağınıza sahip. Paylaştığınız her şey, edindiğiniz her arkadaş, takip ettiğiniz her internet sitesi, takip ediliyor, kaydediliyor ve veriye dönüştürülüyor. Reklamcılar, size daha çok reklam gösterebilmek için verilerinizi satın alıyor. Siz, alınan ve satılan bir ürünsünüz. Biz ise daha iyi bir yolun olduğuna inanıyoruz. Biz cesarete inanıyoruz. Güzelliğe, basitliğe ve şeffaflığa inanıyoruz. Biz sosyal ağın güçlenmek için bir araç olduğuna inanıyoruz. Siz bir ürün değilsiniz...”
Bu güçlü satırlar, son birkaç haftadır tüm dünyayı kasıp kavuran yeni sosyal ağ Ello’nun manifestosunda yer alıyor. “Facebook karşıtı sosyal platform” olarak günlerdir sosyal medyada ve birçok haber sitesinde yer alan Ello’nun en çok öne çıkan özelliği, Facebook gibi üyelerinin verilerini satmıyor ve reklam göstermiyor olması. Her bir saatte 40 bin ya da 50 bin kişinin ya siteye üye olduğunu ya da üye olmak için istekte bulunduğunu söyleyen Ello’nun kurucularından Paul Budnitz, sitenin her zaman bedava olarak kalacağını vurguluyor.

Arkadaşları için kurdu
Budnitz, Ello’yu ilk defa yaklaşık bir yıl önce internetteki diğer sosyal ağlardan sıkıldığı için kendi arkadaşları için kurmuş. 100 kadar üyesi olan Ello, 7 Ağustos’ta deneme sürümünü bütün dünyaya açtı. Ancak şu an Ello’ya üye olabilmenin iki yolu var: Ya şimdiki üyelerinden davetiye almalı, ya da sitedeki manifestoyu kabul ettiğinize dair bir butona tıkladıktan sonra bekleme listesine girmelisiniz. Manifestoyu kabul etmezseniz Facebook’un gizlilik kurallarının yer aldığı sayfaya yönlendiriliyorsunuz.
Binlerce kişi Ello’ya üye olmak adına talepte bulunduğunuz için, bu yeni sosyal ağa dahil olabilmek için aylarca beklemeniz gerekebilir. Twitter’da birçok kullanıcının, Ello’dan davetiye almak için ‘yalvardığını’ ya da davetiye alamazsa ‘ağlayacağını’ yazdığını görebilirsiniz. Bazıları uluslararası pazar yeri olan eBay’de edindikleri Ello davetiyelerini 500 dolara varan fiyatlarla satıyor.

Bisiklet ve oyuncak üretmiş

Ello’nun kurucusu Paul Budnitz’in hikâyesi, girişimcilere ilham verecek nitelikte. ABD’nin Vermont eyaletinde Budnitz Bisikletleri’nin sahibi olan Budnitz’in bir bisiklet dükkanı açmasında rol oynayan etmen istediği gibi bir bisiklet bulamaması olmuş. Bunun üzerine titanyumdan yapılan ve fiyatları 8 bin dolara kadar ulaşan bisikletleri üreten Budnitz’in bir diğer girişimi de Kidrobot olmuş. İlk aklına geldiğinde bunun ‘aptalca’ bir fikir olduğunu düşünse de, graffiti ve sokak sanatçılarının ürettiği oyuncakların satıldığı Kidrobot girişimi büyük     ilgi görmüş.

‘Aptalca’ demişler
Budnitz, bugüne kadar tutan girişimleriyle bütün kuralları alt üst etmiş bir isim. Mashable’da yer alan habere göre Budnitz’in Ello’yu kurmayı düşündüğünü söylediği arkadaşları, bunun ne kadar ‘aptalca’ olduğunu dile getirmiş; çok büyük ve önemli oyuncuları olan bir piyasaya girmenin ne kadar doğru olduğunu sorgulamışlar. Reklam panolarının olmadığı Vermont’tan esinlenen Budnitz ise aklına koyduğu Ello’yu hayata geçirmiş. Genelde 30 yaş altındaki girişimcilerin projelerinin tutacağı tavsiye edilirken, 47 yaşındaki Budnitz’in yeni bir girişime el atması da tabuları yıkan bir başka etmen.

Gerçek isimler şart değil

‘Hipster sosyal ağ’ olarak da adlandırılan Ello’ya yoğun ilgi gösterilmesi, birçok kullanıcının Facebook’tan gerçekten sıkıldığını göstermesi adına ilginç. Ello’ya çok sayıda başvurunun yağmasının nedenlerinden biri de Facebook’un ‘gerçek isim kullanılmasını’ zorunlu tutması.
Ello’nun kurucusu Budnitz, ‘Facebook karşıtı sosyal ağ’ olarak anılmaktan hoşnut olduklarını söylüyor. Budnitz’e göre 1.3 milyar kullanıcısı olan Facebook’un amacı dünyadaki herkesi üyesi yapmak. Budnitz ise Bloomberg Businessweek’e verdiği röportajda, “Facebook bir sosyal ağ değil, bir reklam sitesi. Biz, parçası olmak istediğimiz bir sosyal ağ kurmak istiyoruz” ifadesini kullanıyor.

Tasarımı çok basit

Ello’yu diğer internet girişimlerinden ya da sosyal ağlardan farklı kılan bir özelliği kurucularının iş insanları değil, tasarımcılar ve sanatçılar olması. Bunun etkisini sitede gezinmeye başladığınızda hissetmeniz mümkün. 7 kurucusu olan Ello’nun tasarımı, çok basit bir şekilde kurgulanmış ve gereksiz ayrıntılardan ayıklanmış. Yüksek çözünürlüklü görsellere ve fotoğraflara geniş yer ayırma imkanı tanıyan Ello’nun beyaz zemini üzerinde Twitter, Tumblr ve WordPress’te sahip olduğunuz bazı özelliklerin benzerlerini görüyorsunuz.

 

Bu habere ifade bırak
  • 0Mutluyum
  • 0Şaşkınım
  • 0Kararsızım
  • 0Kızgınım
  • 0Üzgünüm
Toplam Oy0