GAPS DİYETİ NEDİR?

Gaps diyeti, hasarlı, yaralı bağırsak duvarını ve bağırsak epitel dokusunu iyileştirmek için ve aynı zamanda diyet esnasında olumsuz  etkilenen bağırsak sağlığını, bozulan bakteri dengesini düzelten beslenme şeklidir.

Gaps adı verilen hastalığa sahip kişilerin bağırsaklarında, patojenik flora oranı yüksek olur ve bağırsak florası anormalliği yaşanır. Bağırsağın hasarlı durumuna karşın; GAPS beslenmesinde probiyotik sağlayan fermente gıdalarla hazır probiyotikler büyük önem taşımaktadır. Bu diyet ile bağırsak florası korunarak, sindirim sisteminin sağlıklı çalışması sağlanır. Bu nedenle probiyotik takviyesinin yoğun olduğu bir programla bağırsak problemlerinin üstesinden gelinebilir.

GAPS DİYETİNİ KİMLER YAPMALI?

Gaps beslenmesi; akne, alerji, anemi, demir eksikliği, bellek problemleri, çölyak, glüten intoleransına bağlı bozukluklar, diyabet, egzama, eklem Ağrıları, MS, epilepsi, migren, Parkinson, romatoid artrit, sedef ile sistit gibi problemlere sahip kişilerle ciddi boyutlara varan sinir hastalıkları gibi birçok hastalık için tedavi edici özelliktedir.

GAPS DİYETİNDE TEMEL KURAL;

Bağırsakları zora sokan, işlenmiş, trans yağ, katkı maddesi, laktoz ve soya içeren gıdalar, tahıllar, nişasta içeren sebze ve bakliyat dâhil her şeyin kesinlikle tüketilmemesidir.

Bunun yerine sağlıklı protein, vitamin, mineral, lif ve doğal yağ kaynağı besinler tüketilmelidir.

Özellikle ev yapımı yoğurt gibi probiyotik anlamında zengin gıdalar bu beslenmenin temel taşlarındandır.

Gaps diyeti için önemli besinler; “tatlı patates, balkabağı, kırmızı pancar, yer elması, kemik suyu, ev yapımı yoğurt, turşu, hindistan cevizi yağı, avokado” şeklinde sayılabilir.

GAPS Diyeti’nde klor içerdiği için musluk suyu değil filtrelenmiş su tüketilmesi gerekmektedir.

Gaps diyeti üç aşamadan oluşmaktadır;

1.GAPS Giriş Diyeti (Psikolojik ve fizyolojik hastalık semptomları giriş diyetinin ilk aşamalarında ortadan kalkmaya başlar)

2.Tam GAPS Diyeti (Bağırsak florası tamamen dengelenir ve psikolojik, fizyolojik semptomlar tamamen ortadan kalkar)

3.GAPS Diyetinden çıkış (Bağırsak florası, duvarı ve epitel dokusu tamamen iyileşmiştir ve GAPS Protokolü doğrultusunda devam diyetine geçilir)

*Gaps diyet programı disiplin isteyen bir süreç olsa da bir kez kez yapıldığı takdirde, sonraki yıllar için de yatırımdır. Çocuklarda daha çabuk iyileşme gösteren gaps diyeti, iki yıl civarı süreyi kapsar. Sindirim sistemi bir kez sağlıklı çalışmaya başladığında, bütün dünyada yaygın olarak tüketilen besleyici gıdaları kademeli olarak tüketmeye başlayabilirler.

 

Örnek Beslenme Listesi;

·         Kahvaltı: 1 adet yumurta, söğüş sebze (domates, salatalık), limonlu zencefil çayı ve kabuklu yemiş unuyla yapılmış ekmek.

·         Ara öğün: . 1 su bardağı ev yapımı kefir+ ceviz içi

·         Öğle yemeği: Kıymalı ıspanak, lahana veya kereviz, 1 kase yoğurt

·         Ara öğün: 1 su bardağı laktozsuz süt + çiğ fındık

·         Akşam yemeği: Izgara et, haşlanmış brokoli, avokado (sızma zeytinyağı, taze sıkılmış limon suyu)

·         Ara öğün: 1 su bardağı sebze suyu + çiğ badem