GEBELİK ÖNCESİ SAĞLIKLI BESLENME VE İDEAL KİLO

Dünyaya gelecek olan minik canlının hayatı boyunca yakalanma riski olan hastalıkların daha anne karnına düşmeden önce de belirlenebileceğini biliyor muydunuz?.

Gebelik öncesi en az 3 ay önceden gebelik için hazırlık yapılmaya başlanması yeni doğacak olan bebeğin hayata bir sıfır önde başlamasını sağlıyor.

Gebeliği en sağlıklı şekilde başlatabilmek, gebelik öncesi bakımla mümkündür. Bireyin genel sağlık ve bilinç düzeyinin gebelik sürecini etkilediği ve planlanmıs¸ gebeliklerin daha iyi sağlık sonuçlarıyla iliskili oldugu açıktır. Kadın gebe kaldığını anlayıp ilk prenatal kontrolüne gelinceye dek geçen sürede  fetus, organogenez sürecini çoktan tamamlamaktadır .

 

GEBELİK ÖNCESİ İDEAL KİLO

Anne adayının ideal kilosunda olması gebelik öncesinde sağlıklı bir yumurtlama olabilmesi, gebelik, laktasyon süreci ve bebeğin sağlığı açısından oldukça önemlidir.  Tek tip beslenme alışkanlıkları vücuttaki hormonal dengenin bozulmasına, bozulan hormon metabolizması da yumurtlamanın durdurulmasına neden olmaktadır. Hamile kalma süreci bazı anne adayları için sancılı bir dönem olabilmektedir. Özellikle son yıllarda çoğu anne adayı hamile kalmakta zorlanmakta ve mikro enjeksiyon sistemi ile hamile kalmaya çalışmaktadır.

 

İDEAL KİLO HESAPLAMA,

Anne adayının gebelik öncesi kilosunun değerlendirilip, beden kitle indeksini (BKİ) hesaplamak ideal kiloda olduğunun bilinmesi için yol gösterici olacaktır.

BKİ = Ağırlık (kg)/Boy (m2)

Çıkan sonuç;

•       Zayıf: 18.5’in altı

•       Normal: 18.5-24.9

•       Fazla kilolu: 25-29.9

•       Obez: 30 ve u¨zeri

 

ANNE ADAYLARI NASIL BESLENMELİ?

•       Bu dönemde anne adaylarının neler yiyeceği konusunda önemli olan  besinlerde çeşitlilik sağlamaktır. Her besin grubundan değişik besinlerin alınması vitamin ve mineral gereksinimin karşılanması açısından önemlidir.

•       Sebze ve meyveler; Antioksidan, vitamin ve minerallerden zengin meyveler günlük maksimum 400 gram olarak gün içerisinde renkli alternatifler şeklinde tüketilmelidir. Taze, dondurulmuş veya kurutulmuş olarak tercih edilebilir.

•       Tahıllar; ekmek, makarna, pirinç ve bulgur gibi besinlerden oluşur. Karbonhidrat ve posa içerikleri açısından bu besinler sağlıklı bir yaşam için gereklidir. Tam buğday, çavdar ya da çok tahıllı olanlar;  posa, kalsiyum, demir ve B grubu vitaminler için iyi kaynaklardır.

•       Et, yumurta ve kuru baklagiller; Protein, B12 vitamini, selenyum, çinko ve diğer bazı mineral kaynaklarıdır. Bu grup besinler demir açısından da zengindirler. Ancak kuru baklagillerdeki demiri kullanmak için yanında C vitamini içeren bir besine gereksinim vardır (örneğin yeşilbiber, portakal suyu gibi).

•       Haftada 2 kez balık tüketilmesi (somon gibi), balık yağının (omega-3) vücuda sağlanması açısından gereklidir. Omega-3 yağ asitleri kalp sağlığı açısından önemlidir. Aynı zamanda balıklar, selenyum, iyot, fosfor, kalsiyum, A vitamini ve D vitamini içinde iyi birer kaynaktır.

•       Süt ve süt ürünleri; kalsiyumun vücuda sağlanmasındaki anahtar besin grubudur. Aynı zamanda A vitamini, B12 vitamini ve D vitamini kaynağıdır.

•        Günlük beslenme programında; balık, ceviz, üzüm, fındık, badem, koyu yeşil yapraklı sebzeler gibi kalp-damar sağlığına faydalı besinler bulundurmaya özen gösterilmelidir.

•       Tuz tüketimi azaltılmalı ya da sodyumu azaltılmış tuz tercih edilmelidir. 

•       Günlük yağ alımları dengelenecek şekilde (5 adet badem ya da 5 adet fındık gibi) yağlı tohumlar tüketilerek E vitamini açısından vücuda destek yapılmalıdır.

•       Alkol ve sigara bırakılıp, çay kahve kafein alımı azaltılmalıdır.

•       Çoğul gebelik, erken yaşta annelik, sık doğum, önceden mevcut olan hastalıklar, yetersiz beslenme, düşük kilo gibi nedenler hamilelik döneminde özel bir beslenme programı uygulamayı gerektiriyor.

•       Ancak ihtiyaç duyulan tüm vitamin ve mineral takviyelerinin kontrolsüz kullanılmaması gerektiğini de belirtmek gerekiyor.

Sağlıklı mutlu bir gebelik geçirmeniz dileğimle..