04.06.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:
Levent Köprülü - Otokolik
Fiat’ı ayağa kaldıran ve Amerikan Chrysler’ı alarak büyümesini sağlayan Fiat Chrysler (FCA) CEO’su Sergio Marchionne, 2019’da görevini bırakmadan önce şirketin son iş planını da yaparak, geçtiğimiz günlerde açıkladı. FCA’nın 2022’ye kadar elektrikli ve hibrit motorlu araçlar için 9 milyar euro yatırım yapacağını açıklayan Marchnionne, Maserati sayesinde Tesla ile “süper elektrikli” konusunda yarışa gireoeklerinin de sinyalini verdi.
2021’den itibaren dizel motorlu otomobil satmayacaklarını, bu motorları sadece “ticari araç”larında kullanacaklarını söyleyen Marchionne, Fiat markasının da, modeller konusunda “sadeleştirmeye gideceğini” açıkladı. Nitekim buna göre Fiat, Avrupa pazarında sadece 500 ailesinin yanı sıra Panda ile temsil edilecek. Böylelikle Fiat’ın bir dönem efsane olan “Punto”su da yollara veda edecek. Bursalı Tipo’nun ise, ağırlıklı olarak gelecekte farklı pazarlara yönlendirilmesi gündeme gelebilecek. Marchionne, fiyat rekabeti açısından “Fiat’ın Avrupa’daki yeri yeniden tanımlanacak” diyor.
Tesla’ya rakip
Açıklanan plana göre FCA, kademeli olarak Alfa Romeo, Jeep ve Maserati markalarında da dizeli devreden çıkartacak. Maserati için 2022’ye kadar 4 tam elektrikli ve 8 hibrit versiyon planlanırken, Jeep 4 tam elektrikli ve 10 hibrit, Alfa Romeo ise 6 tane hibrit araç lanse edecek. Maserati’nin süper otomobili Alfieri’nin, Tesla’ya rakip olması ve elektrikli versiyonu sayesinde 0-100 km/s hızlanmasını 2 saniyenin altında tamamlaması, planlar arasında.
Bununla birlikte Alfa Romeo’nun yıllık üretiminin 400 bin civarına çıkarılması ve performans ağırlıklı modellere yönelmesi de planlanmış. Hibrit teknolojinin yanı sıra elektriği güç artışı için de kullanacak Alfa’nın, 600 HP’lik güçle “GTV”yi yeniden üretmesi de gündemde. FCA, Jeep’i özellikle ABD pazarında daha güçlü hale getirmeyi planlarken, Chrysler ve Dodge markalarını öldürmeyecek, ancak çok kısıtlı sayıda modelle satışa sunacak. Chrysler, daha çok minivan ile anılacak, Dodge ise Charger ve Challenger satacak.
Bu FerrarI dünyada ‘tek’ olacak
İtalyan süper spor otomobil üreticisi Ferrari, “One-Off” diye nitelendirilen ve kişiye özel üretilen otomobil programının en seçkin parçasını gün yüzüne çıkardı. Ferrari’nin yarış tutkusuna sahip, sadık müşterilerinden biri için, tamamen onun isteklerine uygun tasarlanarak, sadece 1 adet üretilen Ferrari “SP38”, Fiorano’da sahibine teslim edildi. Ferrari Tasarım Merkezi’nce geliştirilen otomobilin altyapısı 488 GTB’den alınırken, yine aynı modelde kullanılan çift turbo beslemeli benzinli motora görev yapıyor.
Üç katmanlı özel kırmızı rengiyle ön plana çıkan SP38’in genel tasarım dilindeki keskin hatlar, otomotiv tarihine adını yazdıran Ferrari F40’a gönderme yapıyor. Karbon fiberden geliştirilen ön tampondaki spoiler, marşpiyel ve difüzörüyle dikkat çeken SP38’in jant tasarımı da F50’yi hatırlatıyor. İç mekanında çok değerli malzemelerin kullanıldığı, yüksek el işçiliğiyle üretilen Ferrari SP38, İtalya’nın Como Gölü kıyısındaki geleneksel klasik otomobil festivali “Concorso d’Eleganza Villa d’Este”de ilk kez otomobil tutkunlarıyla buluşacak.
Yerli D-Max’ın yeni seçenekleri de oldu
Yenilenen Isuzu D-Max’in Türkiye’de ilk etapta ithal olarak satışa sunulan en üst donanım seçeneği otomatik vitesli 4x4 V-Cross’un ardından şimdi de iki farklı kabin tercihi, farklı donanım ve çekiş sistemlerine sahip versiyonları da satışa çıktı. Yeni D-Max’in Türkiye’de üretimine başlanan “V-GO” MT (4x2 ve 4x4), “V-LIFE” MT (4x2 ve 4x4) ve “V-JOY” AT (4x4) versiyonları, aracın ürün gamını tamamlarken, giriş seviyesi V-GO’da LED gündüz farları, elektrikli ısıtmalı yan aynalar, Yokuş Kalkış Destek sistemi (HSA), Eğim İniş Kontrolü (HDC), ESC, TCS, ABS, EBD, BAS gibi güvenlik sistemleri standart sunuluyor. Araçta yeni nesil 1.9 lt’lik (164 PS) motor yer alıyor.
Hyundaı hidrojenli Nexo ile Avrupa’yı gözüne kestirdi
Bu yılın başlarında, Las Vegas’ta düzenlenen Tüketici Elektroniği Fuarı’nda (CES) ortaya çıkardığı yeni hidrojenli aracı “NEXO” ile sükse yapan Hyundai, bu araçla Avrupa’yı tavlamayı planlıyor. Bu aracın Avrupa’da satışlarının artması amacıyla, yakıt ikmal istasyonlarının yaygınlaşması konusunda çamlışmalarını hızlandıran Koreli üretici, bu anlamda Almanya’yı en umut verici pazarlardan biri olarak görüyor.
Anavatanı Güney Kore’de Nexo’nun satışına başlayan ve ilk etapta 1061 adet ön sipariş alan Hyundai, kamuya özel teşvikli satışlar da yaptı.
Çevreci olmasının yanı sıra oldukça kapsamlı güvenlik teknolojileriyle de donatılan Nexo, bu anlamda da iddialı.
Hyundai’nin bu araçta sunduğu Kör Nokta İzleme Monitörü (BVM), yepyeni bir teknoloji. Aracın her iki yanına yerleştirilen kameralar, ana göstergeye yansıttıkları canlı görüntülerle her iki yöndeki şerit değişimlerinde sürücüleri uyarıyor. Sistem, dikiz aynası tarafından görülemeyen alanların geniş açılı monitörlerle görülmesini sağlıyor. Uzaktan Kumandalı Park Asistanı (RSPA) ise NEXO’nun sürücülü veya sürücüsüz park etmesini sağlıyor.
Mayıs ayında yine zirveyi gördü
Türkiye ihracatının 12 yıllık değişmeyen lideri otomotiv sanayi, 28 aylık aralıksız yükselişini Mayıs ayında da sürdürdü. Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) verilerine göre, sektörün mayıs ayı ihracatı, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 8 artışla 2.8 milyar dolar oldu. Bugüne kadarki en yüksek mayıs ayı ihracatına imza atan sektörün, ocak-mayıs dönemi olan ilk 5 aylık ihracatı da yüzde 17 artışla 13 milyar 894 milyon dolara çıktı.
Ürün grupları bazında bakıldığında, mayıs ayında otomotiv yan sanayi ihracatı yüzde 24 artışla 1 milyar 8 milyon, binek otomobil ihracatı yüzde 4 düşüşle 1 milyar 52 milyon, eşya taşımaya mahsus motorlu araçlar ihracatı yüzde 9 artışla 471 milyon ve otobüs-minibüs-midibüs ihracatı da yüzde 4 düşüşle 149 milyon dolar oldu. Otomotiv yan sanayisinde en büyük pazar olan Almanya’ya ihracat yüzde 23 artarken, Fransa’ya yüzde 27, Romanya’ya yüzde 47, ABD’ye yüzde 49, Rusya’ya yüzde 56 artış kaydedildi.
Yüzde 112 artış
Binek otomobillerde en büyük pazar olan Fransa’ya ihracat yüzde 23, Birleşik Krallık’a yüzde 23, Hollanda’ya yüzde 122 artarken, Almanya’ya yüzde 29, İtalya’ya yüzde 12, İsrail’e yüzde 19, Polonya’ya da yüzde 36 düşüş gösterdi. Eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlardaysa en büyük pazar olan Birleşik Krallık’a ihracat yüzde 7 geriledi. İhracat, İtalya’ya yüzde 37, Fransa’ya yüzde 23, Almanya’ya yüzde 26 arttı.
Ülke bazında en büyük pazar olan Almanya’ya ihracat yüzde 5 artışla 423 milyon dolar, İtalya’ya da yüzde 5 artışla 310 milyon dolar oldu. Üçüncü büyük pazar konumundaki Fransa’ya ihracat yüzde 16 artışla 308 milyon dolara çıktı. Fransa’daki yüksek oranda artışta binek otomobiller ihracatının yüzde 23, yan sanayi ihracatının yüzde 27 artması etkili oldu.