17.11.2019 - 07:50 | Son Güncellenme:
GÖKHAN KARAKAŞ İstanbul
İstanbul Boğazı’nda yaşanan en büyük çevre felaketi olarak tarihe geçen Independenta gemi kazası, 40’ıncı yılında uzmanlar tarafından tartışıldı. Koç Üniversitesi Denizcilik Forumu’nun çağrısıyla bir araya gelen uzmanlar, İstanbullulara en büyük korkuyu yaşatan gemi faciasının nedenleri ve sonuçlarını tartıştı.
Libya’dan yüklediği 95 bin ton ham petrolü Romanya’ya götüren Independenta adlı tanker, 15 Kasım 1979’da İstanbul Boğazı’na girdiği Haydarpaşa yakınlarında Karadeniz yönünden gelen Yunan bandıralı “Evriyali” adlı kuru yük gemisiyle çarpışmıştı. Bakırköy’den Pendik’e kadar hissedilen büyük bir patlama sonucu alev alan tanker, 27 gün boyunca söndürülememişti. 43 kişi hayatını kaybederken 70 bin ton ham petrolün çevreye verdiği zarar ürkütücü boyutlara ulaşmıştı. Yangının sebep olduğu duman, İstanbulluları tehdit ederken altı kilometrelik alana yayılan ham petrol deniz dibinde yaşayan canlıların tamamını öldürmüştü.
Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü Kaptanı Ömer Asmal, “Independenta, boğaz geçişlerindeki kuralları değiştirecek kadar önemli bir faciaydı. Facianın ardından 1982’de seyir kuralları değişerek soldan seyir sağa (sancak seyri) alındı. 1994 ve 1998 yıllarında ise Türk Boğazları Trafik Düzen Tüzüğü, gemilerin güvenli geçişlerini tekrar düzenledi. Her büyük kazada bir kriz yönetim masası kurulmaktadır. Bu tür kazalara her zaman müdahale edebilecek tecrübeli ve bilgili insanlar çalıştırılmalı” dedi.