Gündem Almanya'da yaşayan Türklere yönelik TV reklamları tez konusu oldu

Almanya'da yaşayan Türklere yönelik TV reklamları tez konusu oldu

02.06.2009 - 12:00 | Son Güncellenme:

‘Helal Gıda’ vurgusu yapılıyor, nazar boncuğu kullanılıyor

Almanyada yaşayan Türklere yönelik TV reklamları tez konusu oldu

İZMİR'deki Yaşar Üniversitesi araştırma görevlisi İçten Duygu Çallı, Almanya'da yaşayan Türklere yönelik TV reklamlarını doktora tezi konusu yaptı. Almanların Türkleri etkilemek için ürünlerinde en çok ‘Helal gıda’, ‘Nazar boncuğu’, ‘Bıyıklı baba ve kalabalık aile’ gibi kültürel değerleri kullandığını ortaya koydu.
Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü Araştırma Görevlisi İçten Duygu Çallı, Anvers Üniversitesi ve Erciyes Üniversitesi'nin ortaklaşa düzenlediği Uluslararası 2. Avrupalı Türkler Kongresi'nde (II. International Congress Of European Turks) bildiri sundu. Belçika'nın Anvers kentinde düzenlenen kongreye dünyanın çeşitli bölgelerindeki üniversitelerden 100'ün üstünde akademisyen katıldı.
Almanya'da yaşayan Türkleri hedef alan Alman reklamlarının hangi kültürel öğeleri kullandığının incelendiği, ‘Kültürel Uyum Çerçevesinde Almanya'da Yaşayan Türk Göçmenlerin Alman Reklamlarında Temsili’ başlıklı çalışmasıyla kongrede bildiri sunması için katılımı kabul edilen Çallı, çalışması için 8 ay Alman TV kanallarında yayınlanan reklamları izledi. Doktora tezine konu olan çalışması için Almanya'da yaşayan ablası ve ailesinden esinlendiğini söyleyen Çallı'nın araştırmasında oldukça ilginç sonuçlar ortaya çıktı.
Alman ürünlerin reklamlarında son dönemlerde ‘Helal gıda’ vurgusunun bilinçli olarak çok sık yapıldığını belirten Çallı şöyle konuştu:
“Almanya'nın en ünlü çocuk şekeri markalarından birinin, üründe helal maddeler kullanıldığını, ‘Tonton Türk Bakkal Amca’ karakteri ve ‘Türklere helal olsun’ sloganını TV reklamlarında öne çıkarmasının ardından, satışlarında yüzde 100'e varan artış olmuş. Almanlar ayrıca, ince belli çay bardağı, nazar boncuğu, kilim, kalabalık aile, bıyıklı baba, dantel, esmer Türkler gibi kültürel imajları ve değerleri reklamlarda kullanarak satışları artırmayı hedefliyorlar ve başarılı da oluyorlar.”
Doktora tezinde Çallı, Alman firmalarının Türk milliyetçiliği ve din hassasiyetini kullandıkları reklamlara başka bir örnek olarak, otomobil markalarından biri olan Mercedes-Benz reklamında Alman plakalı bir aracın İstanbul'da seyahat ederken görülmesini verdi.
Almanya'da yaşayan yeni nesilin yaşadığı kültürel ikilemin de reklamlarda çok sık kullanılan bir unsur olduğunu vurgulayan Çallı, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Bir Alman posta şirketinin reklamında Karadenizli bir aile imajı ile son kuşağın yaşadığı kültürel ikilem, bu reklamda dil unsuru kullanılarak anlatılmıştır. Göçmenlerin yaşadığı uyum sorunu ve arada kalmışlık duygusu, tıpkı torunun dil sorunu gibi, son model büyük ekran bir televizyonun üzerinde asılı duran nazar boncuğunun gösterilmesiyle yansıtılmıştır.”