Gündem Eğitime onlar yön verecek

Eğitime onlar yön verecek

12.10.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:

Türkiye’nin konuştuğu Cumhurbaşkanlığı Eğitim Politikaları Kurulu’ndaki üyeler, yeni görevine hazır; 25 milyona yakın öğrenci ve ailesini ilgilendiren kurulun öneminin farkındalar Kuruldaki 9 isim, aktif olarak eğitimde görev alıyor. Hedefleri eğitimin kronikleşmiş sorunlarına kalıcı çözümler üreterek, Türkiye’nin geleceğine katkı sağlamak

Eğitime onlar yön verecek

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, aralarında Eğitim, Ekonomi, Hukuk, Kültür ve Sanat, Sağlık ve Gıda, Yerel Yönetim, Bilim, Teknoloji ve Yenilik Teknolojileri, Sosyal, Güvenlik ve Dış Politikalar olmak üzere 9 kurula 76 isim atadı.

Haberin Devamı

Kurullar, 10 Temmuz 2018 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkındaki 1 No’lu Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile kuruldu. Kurullar, Cumhurbaşkanınca alınacak kararlar ve oluşturulacak politikalarla ilgili öneriler geliştirecek, geliştirilen politika ve önerilerinden Cumhurbaşkanınca uygun görülenler hakkında gerekli çalışmaları yapacak, küresel rekabetin getirdiği ani değişimlere karşı strateji ve politika önerileri geliştirecek. Kurul üyeleri, bakanlıklar ile kurum ve kuruluşların uygulamalarını izleyerek, Cumhurbaşkanına rapor da sunacaklar.

Sektörden isimler

Eğitim Politikaları Kurulu’na atanan isimler arasında Prof. Dr. Abdullah Atalar, Prof. Dr. Ahmet Cevat Acar, Ahmet Gündoğdu, Kemal Şamlıoğlu, Prof. Dr. Öktem Vardar, Selçuk Pehlivanoğlu, Prof. Dr. Tuncay Döğeroğlu, Koç Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Umran S. İnan, Prof. Dr. Yavuz Atar yer aldı.

Haberin Devamı

Eğitime onlar yön verecek

Kurul üyelerinin hepsi eğitimin içinden geliyor. Üyelerden Prof. Dr. Ahmet Cevat Acar, Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA) Başkanı. Anadolu Üniversitesi İşletme Fakültesi mezunu olan Acar, yüksek lisansını İstanbul Üniversitesi (İÜ) İşletme Fakültesi’nde, doktorasını da İÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde yaptı. İÜ İşletme Fakültesi’nde İnsan Kaynakları Yönetimi Anabilim Dalı’nda profesör olan Acar, aynı bölümde, öğretim üyeliği yaptı. Acar, İÜ Rektör Yardımcılığı görevinde de bulundu.

Ahmet Gündoğdu da eğitim camiasının yakından tanıdığı bir isim. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi mezunu olan Gündoğdu, Eğitim-Bir-Sen ve Memur-Sen Genel Başkanlığı yaptı; Ak Parti 26. Dönem Ankara Milletvekili olarak Meclis’te de görev aldı.

Kurulda yer alan Kemal Şamlıoğlu, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Genel Sekreteri. Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği bölümünden mezun olan Şamlıoğlu, aynı üniversitede Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi alanında yüksek lisans yaptı. Şamlıoğlu, Mart 2016-Ağustos 2018 tarihleri arasında Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü görevini yürüttü.

Haberin Devamı

Kurul üyelerinden Prof. Dr. Yavuz Atar, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi mezunu. 1995’te doçent, 2004’te profesör unvanı alan Atar, Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde Anayasa Hukuku kürsüsünde dersler verdi. 2011’den bu yana Kırgızistan Manas Üniversitesi Mütevelli Heyeti üyeliği yapan Atar, 2010’da YÖK üyesi olarak atandı; 2014-2016’da YÖK Başkan vekilliği görevini yürüttü. 2016’da Anayasa Çalışma Komisyonları üyeliği yapan Atar’ın görevleri arasında İbn Haldun Üniversitesi öğretim üyeliği, Cumhurbaşkanı Başdanışmanlığı yer alıyor.

Rektörlük koltuğundalar

Prof. Dr. Abdullah Atalar, Bilkent Üniversitesi Rektörü. Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) Elektrik ve Elektronik Mühendisliği Bölümü’nden mezun olan Atalar, doktorasını Stanford Üniversitesi’nde tamamladı; TÜBİTAK Bilim Kurulu üyeliği yaptı.

Eskişehir Teknik Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Tuncay Döğeroğlu da kurulda yer alıyor. 1985’te lisansını, 1988 ve 1993’te de yüksek lisans ve doktorasını Anadolu Üniversitesi Kimya Mühendisliği Bölümü’nden alan Döğeroğlu, 2003’te doçent, 2008’de profesör oldu.

Haberin Devamı

Kurul üyelerinden Prof. Dr. Umran S. İnan, 2009’dan bu yana Koç Üniversitesi Rektörü olarak görev yapıyor. 1972’de lisans, 1973’te yüksek lisans eğitimini ODTÜ’de tamamlayan Prof. Dr. İnan, 1977’de Elektrik Elektronik Mühendisliği dalında Stanford Üniversitesi’nden doktora derecesini aldı. 2010’da TÜBA Üyeliği’ne seçilen İnan’ın çalışmaları sebebiyle Antarktika’daki bir dağ “İnan Tepesi” olarak isimlendirildi.

Eğitime TED damgası

Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk’un ardından Eğitim Politikaları Kurulu’nda da Türk Eğitim Derneği (TED) kökenli iki isim dikkat çekiyor. TED Üniversitesi’nin kuruluşunda yer alan Ziya Selçuk, TED’in düşünce kuruluşu TEDMEM’in Direktörlüğü’nü yürütmüştü.

Eğitim Kurulu’nda yer alan Prof. Dr. Öktem Vardar da TED Üniversitesi’nin ilk rektörü. Lisans eğitimini Robert Kolej’de, yüksek lisans ve doktorasını University of California, Berkeley’de alan Vardar, Boğaziçi Üniversitesi Rektör Yardımcılığı, YÖK Üyeliği, TÜBİTAK Bilim Kurulu Üyeliği görevlerinde bulundu.

Haberin Devamı

Kurul üyelerinden Selçuk Pehlivanoğlu, 2003’ten bu yana TED Genel Başkanı olarak görev yapıyor. Kendisi de TED Ankara Koleji mezunu olan Pehlivanoğlu, ODTÜ Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölümü’nü bitirdi. Pehlivanoğlu, bir dönem Anavatan Partisi’nden milletvekili adayı oldu; Genel Başkan Yardımcılığı yaptı.

Tecrübelerini aktaracaklar

Eğitim ve Öğretim Politikaları Kurulu’nda yer alan isimlere, neler yapacaklarını sorduk. Bu görevde yer almaktan memnun olan üyeler, eğitimde kalıcı adımlar atılması için çalışacaklarını söylediler. İşte o görüşler:

‘Ülke görevi’

Selçuk Pehlivanoğlu: Her şey çocuklarımız ve gelecek için. Bu görevi ülke görevi olarak görüyorum. Mühim olan ilgili bakanlık ve kurumlarla, ülkenin geleceği için kişiden kişiye değişmeyecek bir milli eğitim politikası yapılmasına katkı vermek. Kurulun çalışma prensiplerini herhalde ilk toplantıda öğreneceğiz. Toplantı zamanı henüz bildirilmedi. Sonrasında bir yol haritasında üzerimize düşeni yapacağız. Bu göreve TED’in Başkanı olarak layık görüldüm. Onun için ödenecek ücreti çocuklarımıza burs olarak aktaracağım.

Hayatımın 15 yılını eğitimle ilgili çalışmalara adadım. Türkiye’de eğitimin sorunları ve çözüm önerilerini bildiğim kanaatindeyim. Hiç kimse çok uzun yıllardır kronikleşmiş sorunların sihirli bir değnekle düzeleceğini düşünmemeli. Mühim olan düşünmek için gerekli adımların ve iradenin ortaya konması; plana ve programa bağlı olunmasıdır. Bunun için gayret sarf edeceğim. Eğitimin sorunlarından birincisi iz bırakma sendromudur. Her gelen bakanın ve YÖK Başkanı’nın sıfırdan başlamasıdır. İkincisi öğretmen yetkinlikleri ve çalışma prensipleridir. Üçüncüsü eğitim sistemimizi yok eden, çocuklarımızı kurslara mahkum eden sıralama sınavıdır. Bakanlığımıza her dönem yaptığımız gibi TED olarak çalışmalarımızı aktardık. Bakanın bunları nasıl değerlendirdiğini pazartesi günü göreceğim.

Eğitime onlar yön verecek

‘Eğitimde kalite önemli’

Prof. Dr. Ahmet Cevat Acar: Eğitim politikaları kurulunda yer almak onur verici ve sorumlu bir görev. 40 yıla yakın eğitim hayatının içindeyiz. Sayın Cumhurbaşkanımıza bizi oraya layık gördükleri için teşekkür ediyorum. Elimizden geleni yapacağız. Kurulla ilgili alt düzenlemeler yapılıyor. Biz de her düzeyde eğitim öğretimle ilgili konularda çalışacağız. Kurul belli zamanlarda bir araya gelecek. Belli değerlendirmeler, kararlar alınacak. 9 kişiden oluşan bir kurul burası, tek başımıza gündem belirleme yetkimiz yok. Stratejik ve katılımlı bir yaklaşımla mevcut durumun analizinin yeniden yapılmasında fayda var. Türkiye bilim ve eğitim konusunda ciddi bir büyüme gerçekleştirdi. Bu aşamada kalite ve performansın geliştirilmesi ertelenemez.

Hem öğretmen eğitimi ve yetiştirilmesi hem de öğretmenlerin seçimi ve insan kaynakları yönetimine dair konularda ciddi değişiklikler yapılmalı. Öğretmen seçiminde, yeterlilikleri daha doğru saptayacak yöntemlerin kullanılması çok önemli. Türkiye’de önemli bir sorun da yabancı dil öğretimi ve yabancı dilde eğitim. Türkçenin de eğitim dili olarak etkin kullanımı önemli.

Eğitim ciddi bir konu. Türkiye’de yaklaşık 25 milyon öğrenci var. Aileleriyle birlikte eğitim toplumun her kesimini ilgilendiren bir konu. Eğitimden iyi sonuç almak istiyorsak öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin motivasyonunu yüksek tutmak zorundayız. Bu sadece güzel söz söylemekle olmaz, maddi koşulların, kariyer gelişim olanaklarının geliştirilmesi gibi başka boyutları da içeriyor.

GÖREV VE YETKİLER NELER?

Eğitim ve Öğretim Politikaları Kurulu’nun görevleri arasında eğitim faaliyetleriyle ilgili politika önerilerinde bulunmak başta geliyor. Üniversiteler, mesleki eğitim, işgücü planlaması konularında da önerileriyle katkı sağlayacak kurul üyelerinin görev ve yetkileri şöyle:

- Türkiye’nin hedefleri doğrultusunda eğitim ve öğretim faaliyetleriyle ilgili politika önerilerinde bulunmak.

- Yükseköğretim strateji ve amaçlarının belirlenmesi ve geliştirilmesi ile ilgili politika önerilerinde bulunmak.

- Eğitim ve öğretim faaliyetlerinin uygulanmasına yönelik çalışmaları izlemek, ihtiyaç analizi geliştirerek faaliyetlerin geliştirilmesi için politika önerileri oluşturmak.

- Kalite, eşitlik ve etkililik ilkeleri ile milli ve toplumsal değerlere dayalı bir eğitim sistemi oluşturmak amacıyla politika önerileri geliştirmek.

- Üniversitelerde açılacak fakülte ve bölümlerle ilgili ihtiyaç analizi yaparak stratejik planlamayla ilgili öneriler sunmak.

- Ülkenin işgücü planlamasını dikkate alarak eğitim ve öğretim konusunda politika önerileri oluşturmak.

- Avrupa Birliği eğitim ve gençlik programlarının uygulanması ile ilgili genel politikaların belirlenmesi, izlenmesi ve değerlendirilmesi amacıyla çalışmalar yapmak.

- Mesleki ve teknik eğitim programlarının uygulandığı her tür ve derecedeki örgün, yaygın ve çıraklık eğitimi, mesleki ve teknik eğitim okul ve kurumları ile işletmelerde yapılacak mesleki eğitimin planlanması, geliştirilmesi ve değerlendirilmesi konularında politika önerileri geliştirmek.