Gündem ‘Sarayburnu’ndan kendini atma’

‘Sarayburnu’ndan kendini atma’

07.07.2019 - 07:50 | Son Güncellenme:

DAK/SAR Başkan Yardımcısı Kaya, denizde boğulmaların ve tekne kazalarının tedbir alınarak önlenebileceğini açıkladı. Kaya, “İstanbul Boğazı şiddetli akıntısıyla yüzme bilmeyenleri ölüme sürükler” dedi

‘Sarayburnu’ndan kendini atma’

Uzmanlar, bu sıcak yaz günlerinde denizde boğulmaların ve kazaların nasıl önlenebileceğini Milliyet’e anlattı. Tümü gönüllülerden oluşan ve 24 saat hayat kurtarmak için nöbet tutan kişilerin üye olduğu Denizde Arama Kurtarma Derneği (DAK/SAR) yetkilileri, deniz kültürü toplumun temeline yayılmadığı için sorunlar yaşandığını söyledi. DAK/SAR Başkan Yardımcısı Murat Kaya, tekne sahipleri ve yüzmek için denize girenleri önlem almaya davet etti.

Haberin Devamı

Teknede telefon şart

Murat Kaya şunları söyledi: “Sarayburnu sahil yolunda ya da Adalar karşısındaki kıyı alanında pek çok kişi bilinçsizce yüzmeye çalışıyor. Oysa doğa ile iddialaşmak olmaz. Özellikle İstanbul Boğazı şiddetli akıntısıyla yüzme bilmeyenleri ölüme sürükler. Yüzme bilmeyenlerin, akıntılı ve dalgalı denize girmemesi lazım. Hatta kıyıdan uzaklaşmamak hayatta kalmanızı sağlar. Akıntıyla veya rüzgarla kıyıdan uzaklaşınca paniğe kapılmadan su yüzeyinde kalmaya çalışılmalıdır. Rip akıntısının olduğu Karadeniz’de Kilyos ve Şile’ye azami dikkat edilmeli. Binilen küçük sandallarda can yeleksiz, çapasız, küreksiz, hatta telefonsuz seyahat edilmemeli. Tekne sahiplerine ise büyük sorumluluk düşüyor. Tüm seyir kurallarına uymaları lazım. Yelkenli teknenin kumandası hava sertleşince zorlaşır. Tecrübe ve bilgi edinilmesi gerekli. Hava durumu takip edilmeli, sert rüzgarlarda tecrübeyle orantılı seyre çıkılmalı. Cep telefonsuz, aydınlatma fişeksiz, el fenersiz, ilkyardım çantasız, yangın söndürme tüpsüz denize açılmamalı. Olumsuz bir durumda paniğe kapılmadan ilgili yerleri aramak ve soğukkanlı olmak çok önemli.”

Haberin Devamı

‘Sarayburnu’ndan kendini atma’

‘Eğitim verilmeli’

Piri Reis Üniversitesi gemisi ile şehir hatları vapurunun 28 Haziran’da çarpışmasını hatırlatan Deniz Emniyet Derneği Başkanı Kaptan Cahit İstikbal, “Bu çarpışma, ucuz atlatılan kaza sınıfındadır. Faciaya ramak kala durumu gerçekleşmiştir. Son yıllarda Sarayburnu ve Salıpazarı rıhtımları yolcu gemilerince kullanılmadığı için diğer deniz araçları önlem almıyor. Deniz Ticaret Odası’nın bu yöndeki eğitimleri çok önemli” dedi.

Rip akıntısı nasıl anlaşılır?

Rip akıntıları kıyıya ulaşan suların tekrar denize dönmeleri sırasında meydana geliyor. Pek çok plajda bu oluşum bazı bölgelerde kıyıya dik bir şekilde meydana geliyor. Rip akıntısı ancak yüksekten bakıldığında dikkatli gözle anlaşılıyor. Bu bölgede suyun rengi çevresindeki su rengine oranla daha koyu, derinlik fazla, yüzey çevresi denizin yüzeyine göre daha kırışık. “Sabit”, “aniden oluşan” ve “gizli” olmak üzere değişik türleri bulunan rip akıntıları nedeniyle sahile gelen dalga geri dönerken, çok hızlı hareket ettiğinden, çok iyi yüzme bilen kişi bile bu akıntıya karşı koyamıyor. Uzmanlara göre dize kadar gelen sığ suda bile aniden oluşabilecek rip akıntısına yakalananlar paniğe kapılmamalı ve sahile doğru değil, sahile paralel yüzmeli. Çünkü rip akıntısının bulunduğu alandan ancak bu şekilde çıkılabiliyor.

Yazarlar