Gündem Son 15 günü iyi değerlendirin

Son 15 günü iyi değerlendirin

24.02.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:

Üniversite hayali kuran yaklaşık 2,5 milyon adayın gireceği YGS, 12 Mart’ta yapılacak. Sınava 15 gün gibi kısa bir süre var. 2017 üniversiteye giriş sınavlarında birçok değişiklik bulunuyor. Bu değişiklikler çerçevesinde adayların kalan süreyi iyi değerlendirmesi önemli. Derslere göre sınava nasıl hazırlanmanız gerektiğini sizler için derledik

Son 15 günü  iyi değerlendirin

Üniversiteye giriş sınavlarının birinci basamağı olan Yükseköğretime Geçiş Sınavı’na (YGS) iki hafta gibi kısa bir süre kaldı. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından 12 Mart Pazar günü yapılacak YGS’ye yaklaşık 2,5 milyon aday girecek. YGS’nin üniversiteye girişte ikinci basamak olan Lisans Yerleştirme Sınavı’na (LYS) yüzde 40 katkısı var. Merkezi yerleştirme yapılan lisans programlarını tercih edebilmek için YGS’den 180 puan barajını geçmek gerekiyor. 160 sorudan yaklaşık 35-36 net çıkaran 180 barajını geçebilecek. Önlisans programlarına girişte gerekli olan 150 puan barajı için ise adayların yaklaşık 20-21 net çıkarması gerekiyor. Sınava kalan süreyi çok iyi değerlendiren adayların net sayılarını artırarak istedikleri puanları alabilmeleri mümkün. Bunun için kalan sürenin nasıl değerlendirilmesi gerektiği konusunda Fen Bilimleri Eğitim Kurumları Rehberlik Koordinatörü Cihan Yeşilyurt, adaylara şu önerilerde bulundu:

Moralinizi yüksek tutun
Sınavdan bir gün öncesine kadar çalışma temposu düşürülmemeli. Artık konu eksiklerini tamamlayın, son tekrarları yapın, deneme sınavı ve geçmiş yılların YGS sorularını çözün. Deneme sınavlarında boş bırakılan ya da yanlış yanıtlanan soruların çözümlerini öğrenin.

Bu dönemde biraz gergin ve heyecanlı olabilirsiniz. Bu duyguların doğallığını kabul edin. Fiziksel egzersizler, açık havada yürüyüşler gerginliğinizle baş etmenize yardımcı olabilir.

Moralinizi yüksek tutun. Eksiklerinizi ve yapamadıklarınızı düşünmek yerine yapabildiklerinizi ve kat ettiğiniz mesafeyi düşünün. Kendinize güvenin, emeklerinizin karşılığını alacağınıza inanın.

Son hafta her gün aynı saatte yatıp aynı saatte kalkarak uykunuzu düzene koyun. Son günlerde ve sınav sabahı alışkın olduğunuz beslenme düzeninizi koruyun.

YGS’ye hazırlanan adayların son günlerde ağırlıklı olarak deneme sınavı çözmelerini öneren Açı Eğitim Kurumları Rehber Öğretmeni Nurcan Eğribaş da soruların sınav anındaymış gibi çözülmesinin sınav stresini azaltacağına dikkat çekiyor. Eğribaş, adaylara sınava son iki hafta kala her sabah saat 10.00’da deneme testi çözerek güne başlamalarını öneriyor.

Soruları çok iyi okuyun

YGS’ye hazırlanan adayların konulara göre yaptıkları hatalar ve dikkat etmeleri gereken noktalarla ilgili Cihan Yeşilyurt, şu tavsiyelerde bulunuyor:

Matematik: Sınavda hata yapmaya neden olan temel etken soruya ait konunun iyi öğrenilip kavranılmaması. Özellikle soru, analiz sentez düzeyinde ise ne yapacağını bilemeyen aday, heyecanlanarak hata yapmaya başlar ve sonraki sorularda bu durum devam eder. Bu durumu aşmanın yolu konulara hakim olmaktır bu da öğrenciye güven verir. Ancak fazla güvenin nasılsa yaparıma kaymaması gerekir çünkü dikkat eksikliği doğurabilir. Onun için her soru ciddiye alınmalı.

Geometri: Soruyu çabuk ve anlamadan okumak hatta okumayı üstün körü yapmak hata yapmaya neden oluyor. Sınav taktik ve stratejisi oluşturulmalı. Örneğin bir soruda gereğinden fazla zaman harcanmamalı, takılıp kalınmamalı, geçilmeli ve sonraya bırakılmalı.

Türkçe: Adaylar en çok anlam sorularında hata yapıyor. Anlam soruları paragraf, sözcükte anlam ve cümlede anlamdan oluşuyor. Sınavdaki 40 Türkçe sorusunun yaklaşık 30’u bu konudan çıkıyor. Anlam soruları uzun paragraflardan oluştuğu için iyi konsantre olmayı gerektiriyor. Bu sorular öğrencilerin kelime dağarcığını, sanatsal ve edebi kültürünü yoklayıcı sorulardan oluşuyor. Dil bilgisi, ses bilgisi, yazım ve noktalama kurallarıyla ilgili sorular sınavın bilgi içeren bölümü. Anlam soruları süre tutarak çözülmeli, bilgi soruları konu çalışıp testle pekiştirmeli.

Fizik: Lise müfredatını tam anlamıyla kapsayan Fizik testi, bilgi sorularından oluşuyor. Dolayısıyla adayların hangi bilgiyi unuttuğunu bulup çıkarması gerekiyor. Hata yapma riskini en aza indirmek için sınav anında sorular dikkatli okunmalı. Soru ve şekil arasındaki bağlantıyı soruyu okurken kurarak hem zaman kazanmalı hem de istenen bilgiye nasıl ulaşabileceği düşünülmeli.

Kimya: Adayların bilgiyi yorumlama ve bilgi transferi yapma konusunda hata yapma oranları artmakta. Soruyu yarısına kadar okumak hata yapmaya neden oluyor. Aday soruyu okuduktan sonra 1-2 saniye durmalı ve işlemi sakin yapmalı.

Biyoloji: Bilginin yorumlandığı sorular, birden fazla konuya ait bilgiyi içeren sorular ve grafik yorumlama soruları genellikle hata yapılan soru türleri. Biyolojinin her konusundan üniversite sınavında soru gelebilir. Bu nedenle öğrenciler tüm biyoloji konularındaki önemli ayrıntılara dikkat etmeliler.

Tarih: Kavram bilgisi eksik olan adaylar hata yapabiliyor. Son yıllarda bilgi ile kavramı eşleştirmeye yönelik sorularda zorlanılıyor. Sınav öncesinde genel bir tekrar yapmak, önemli kavramları yazarak çalışmak, yeni soru tipleriyle ilgili pratik yapmak, özellikle de İnkılap Tarihi konularını gözden geçirmek gerekiyor.

Coğrafya: En çok hata yer kavramı ile ilgili sorularda yapılıyor. Grafik veya tablo sorularında üstte verilen bilgiyi okumadan soru çözülmeye çalışılıyor. Türkiye’nin ekonomik faaliyetleri, yer kavramı ile ilgili bilgiler tekrarlanmalı.

Felsefe: Adaylar “Bu parçada aşağıdaki görüşlerden hangisi eleştirilmektedir?” ya da “Hangisine karşı çıkılmaktadır?” türündeki sorularda hata yapabiliyorlar. Bu soruları çözerken adaylar, sorunun kendisinden ne istediğini iyi anlamalılar.

Değişikliklere dikkat!

Üniversiteye giriş sınavında bu yıl getirilen değişiklikler şöyle:
n LYS-1’de artık Geometri testi yok. Geometri soruları Matematik testinin içerisinde yer alacak. Soru sayısı değişmeyecek. Yine 50 Matematik, 30 Geometri sorusu olacak. Örneğin MF-3 puan türünde Fizyoterapi ve Rehabilitasyon tercihi yapacak öğrenci için Geometri testinin etkisi 2016’da yüzde 5, bir sorunun değeri de yaklaşık 0.66’ydı. Bu öğrenci için Matematik’in etkisi yüzde 13, bir Matematik sorusunun değeri de yaklaşık 1.04 puandı. 50 Matematik sorusu 52, 30 Geometri sorusu 20 puan getiriyordu. Bu yüzden de ilk 25 bin ile 40 bin arasında başarı sırası hedefi olanlar Geometri’yi önemsemiyordu. Şimdi Matematik sorularının içinde ağırlıkları arttı. Bir Geometri sorusunun değeri Matematik’le eşitlendi ve yaklaşık 0,9 oldu. MF-3’te de bir Matematik sorusunun değeri de 0,9 oldu. Geometri de Matematik kadar önemli hale geldi. Aynı durum TM puan türleri için de geçerli. Bu yıl Geometri’ye ayrı önem verenler avantaj sağlayacaklar.
LYS’de kısa cevaplı sorular yer alacak. Matematik ve Yabancı Dil’de 3, Türk Dili ve Edebiyatı’nda 2 ve diğer testlerde 1’er kısa cevaplı soru var. Kısa cevaplı sorularda yanlış sorular doğruları götürmeyecek. Meslek liselerinin kendi alanlarının devamı niteliğindeki önlisans programlarına sınavsız geçiş uygulaması kaldırıldı. ÖSYM, belirli bir ek puan verecek.
Öğretmenlik programlarının tamamı ve ilahiyat programı LYS ile öğrenci alacak. Öğretmenlik programlarında başarı sırası barajı 240 bin olarak belirlendi.
Açıköğretim önlisans ve lisans programlarına da puan türü konulmuş olup puan türü programın örgün programdaki puan türü ile aynı oldu.

Puan türü değişen programlar

Bölüm Eski Puan Türü Yeni Puan Türü
Bilgisayar ve Öğretim Tekn. Öğrt. YGS-1 MF-1
Beden Eğitimi ve Spor Öğrt. YGS-6 TM-2
Kimya Öğretmenliği YGS-2 MF-3
Okul Öncesi Öğretmenliği YGS-5 TS-1
Özel Eğitim Öğretmenliği YGS-4 TS-1
İlahiyat YGS-5 TS-1
İslami İlimler YGS-4 TS-1
İslam Bilimleri YGS-4 TS-1
İslam ve Din Bilimleri YGS-4 TS-1
Dijital Oyun Tasarımı YGS-1 MF-4
El Sanatları (MTOK) YGS-5 TS-2
Geleneksel Türk Sanatları YGS-4 TS-2
Kuyumculuk, Mücevher Tasarımı YGS-5 TM-2
Tekstil Tasarımı YGS-6 TM-2

Sabancı, Brezilya ile iş ortaklığını artıracak

Sabancı Üniversitesi, Avrupa Komisyonu’nun Horizon 2020 Programı kapsamında başlattığı, 12 Avrupa ve Brezilya kuruluşundan oluşan, Avrupa-Brezilya İş ve İnovasyon İşbirliği Merkezi (CEBRABIC) Projesi’nin Türkiye yürütücüsü oldu. Projeyle AB üye ülkeleri ve Latin Amerika’nın önde gelen ekonomisi Brezilya arasındaki araştırma, teknoloji ve girişimcilik alanındaki işbirliğinin artırılması amaçlanıyor. Bu projenin üyesi olan konsorsiyum ortakları, CEBRABIC merkezini kurmak için dört yıl boyunca birlikte çalışacaklar. Projenin koordinatörlüğünü Brezilya’daki Sanayi Odaları Federasyonu ve Almanya’nın Berlin kentinde bulunan Fraunhofer IPK yürütecek. Projenin Türkiye koordinasyonunu ise Sabancı Üniversitesi Yönetim Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi ve Girişimcilik Kurulu Direktörü Dilek Çetindamar üstleniyor.
Konuyla ilgili bilgi veren Çetindamar, proje kapsamında Brezilya’da girişimcilik alanında bir mükemmelliyet merkezi kurulacağını söyleyerek, bu merkezin AB ülkeleri ile ilişkilerin kurulmasını sağlayacağını ve araştırma-iş dünyası arasındaki ilişkileri düzenleyeceğini belirtti. Proje ile Türkiye’den Brezilya’da iş yapmak isteyen veya halihazırda yapan kurumlarla iletişime geçileceğini ve proje ortaklıkları yapılacağını vurgulayan Çetindamar, ayrıca oluşturulacak eğitim programlarının daha sonra üniversitede kullanıma açılacağına dikkat çekti.

Kadir Has’tan liselilere ücretsiz ders fırsatı

Kadir Has Üniversitesi lise öğrencilerine yönelik ücretsiz ‘Arttırılmış Mekanik’ dersi başlatıyor. Kadir Has Üniversitesi Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Nihat Berker’in vereceği dersi başarıyla tamamlayanlar, program sonunda sertifika alacaklar. Derste üstün başarı gösteren öğrencilere ise tavsiye mektubu yazılacak, proje görevi verilecek. Derslerin 8, sınavların ise 2 gün süreceği yoğun programlı ders, 3-14 Temmuz’da gerçekleştirilecek. Dersler lise öğrencilerine yönelik tasarlandı ancak programa üniversite hazırlık ve lisans öğrencileri de katılabiliyor. Bazı üniversiteler programı tamamlayan öğrencilere Fizik-I kredisi veriyor. Derse katılmak isteyen öğrenciler, 1 Mayıs’a kadar başvuru yapabilecekler.

Tuzlu toprağa uygun buğday üretilecek

Selçuk Üniversitesi (SÜ) Ziraat Fakültesi bölgede ve Türkiye’de önemli bir sorun olan tuzlu topraklara uygun yerel buğday çeşitlerinin üretilmesine yönelik bir proje geliştiriyor. SÜ Toprak Bilimi ve Bitki Besleme Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Erdoğan Eşref Hakkı’nın verdiği bilgiye göre araştırma ekibi, bitkilerde tuzluluk, kuraklık ve bor gibi abiyotik stres faktörleri üzerine çalışmalar gerçekleştiriyor. Bu çerçevede, buğday başta olmak üzere arpa, mısır, fasulye, bezelye gibi bölge ve Türkiye için önemli bitkiler araştırılacak. Tuzluktan etkilenen yerel çeşitlerin güçlendirilmesi amacıyla yürütülen moleküler destekli ıslah programı ile tuza toleranslılık özelliğine sahip olduğu belirlenen genlerin bölgeye adapte olan buğday çeşitlerine kaliteden ödün vermeden kazandırılması hedefleniyor.

Kültür’den sektörel eğitime destek

İstanbul Kültür Üniversitesi (İKÜ) İşletmecilik Meslek Yüksekokulu Moda Tasarımı Programı ile Tüm İç Giyim Sanayicileri Derneği (TİGSAD) arasında sektörel-akademik işbirliklerinin önünü açan ve staj anlaşmalarının yer aldığı bir protokol imzalandı. İKÜ’nün iç giyim sektöründeki 305 firmayı bünyesinde toplayan TİGSAD ile imzaladığı protokol ile sektörel eğitim desteklenecek. İKÜ Rektörü Prof. Dr. Erhan Güzel, İşletmecilik Meslek Yüksekokulu Müdürü Yrd. Doç. Dr. Tayfun Kaynaş, TİGSAD Yönetim Kurulu Başkanı İrfan Özhamaratlı’nın katıldığı toplantıda imzalanan protokolle öğrencilerin zorunlu stajlarını ilgili iç giyim firmalarında yapması sağlanacak. Ayrıca firmalar ile ortaklaşa projeler gerçekleştirilecek.