Gündem Tercihin şifreleri kılavuzda!

Tercihin şifreleri kılavuzda!

22.07.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:

Üniversite adaylarının tek kaynağı olan 2017 ÖSYS Kılavuzu, 653 sayfa, 23 sütun, 919 özel şart ve onlarca kısaltmadan oluşuyor. Tercih kurbanı olmamak için kılavuzun iyi incelenmesi ve belirtilen özel şartların iyi okunması gerekiyor

Tercihin şifreleri kılavuzda

Üniversite tercih maratonu, bir değişiklik olmazsa 26 Temmuz’da sona erecek. Adayların bir kısmı tercih edeceği bölümlere karar verdi, bir kısmı ise hâlâ kararsız.
Her iki durumda da adayların listelerini tamamlamadan ve ÖSYM’ye göndermeden önce, kılavuzdaki bilgileri iyi inceleyerek, tercihlerini son kez gözden geçirmeleri gerekiyor. Çünkü 653 sayfadan oluşan 2017 Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu’nda, ön lisans programlarının yer aldığı Tablo 3’te 9 sütun, lisansların bulunduğu Tablo 4’te ise 23 sütun var. Yine bu sütunlardan “Özel Koşullar ve Açıklamalar” sütununda ise 919 özel şart bulunuyor. Tercih listesine yazılacak her program için kılavuzdaki bilgilerin dikkatlice gözden geçirilmesi çok önemli. Peki, sütunlarda hangi bilgiler var:
Tablo 3, Tablo 4’e göre çok daha sade. 9 sütun var. Bu sütunlarda sırasıyla üniversitenin adı, yükseköğretim programlarının kodları, adları, öğretim süresi, puan türü, genel kontenjanı, okul birincisi kontenjanı, programla ilgili özel koşul ve açıklamalar bulunuyor. Özel koşulların açıklamaları ise kılavuzun sonlarına doğru, “Tablo 3 ve Tablo 4’te Yer Alan Yükseköğretim Programlarının Koşul ve Açıklamaları” başlığı altında numara sırasına göre yer alıyor.
Dolmamışsa işaret yok
8 numaralı sütunda 2016-ÖSYS’de programın YGS puanlı kontenjanına yerleşen en son sıradaki adayın ilgili YGS puanı bulunurken, başarı sırası ise 9 numaralı sütunda gösteriliyor. Bu son iki sütunda 2017- ÖSYS’de yeni açılan programların karşısında (- - - -) yer alıyor. Kontenjanı 2016-ÖSYS Merkezî Yerleştirme ile dolmayan programlarda hiçbir işaret bulunmuyor. 2017’de puan türü değişenlerde ise (* * * *) işareti var.
Tablo-4’teki bilgiler, 23 sütunda düzenlenmiş. Burada da ilk 6 sütunda sırasıyla her üniversitenin adından sonra bu üniversitedeki programların kodları, adları, öğretim süresi, programa hangi puan türüne göre öğrenci alınacağı, genel kontenjan ve okul birincisi kontenjanından alınacak öğrenci sayıları yer alıyor. 7 numaralı sütun, belli koşulları sağladığı takdirde MEB tarafından burslu statüde destek verilecek öğrenci sayısını gösteriyor. Her bir programla ilgili özel koşul ve açıklama numaraları, 8 numaralı sütunda 1, 2, 3, ..... şeklinde belirtilmekte.
10 numaralı sütunda yükseköğretim programlarının 2016’daki en küçük puanları; 9 numaralı sütunda ise en küçük puana karşı gelen başarı sırası yer alıyor. 11, 12, 13, 14 numaralı sütunlarda programın öğretim üyesi sayısı görülebiliyor. 15 ile 23 dahil olmak üzere, bu aradaki sütunlarda programın akreditasyon bilgisi, mezunların ÖSYM’nin yaptığı KPSS gibi diğer sınavlardaki başarıları gösteriliyor.
Tercihler yapılırken kılavuzdaki yükseköğretim programlarına ait 2016-ÖSYS başarı sıralarının adaylar için yol gösterici oluyor ancak, yeni programlar açılması, bazı programların kapanması, puan türü değişikliği gibi etkenlerin başarı sıralamalarını değiştirebileceği de göz önünde tutulmalı.
Şartları taşımalısınız
Özel Koşullar ve Açıklamalar sütunu, en önemli sütunlardan biri. Burada programın ücretli olup olmadığı, yaş, sağlık, cinsiyet, okul türü gibi şartlar arayıp aramadığı gibi bilgiler yer alıyor.
En çok dikkat edilmesi gereken maddelerden biri üniversitenin eğitiminin ücretli olup olmaması. Pek çok aday vakıf üniversitelerinin ücretli olduğunu bilmeden tercih yapıyor. Yine devlet üniversitelerindeki SUNY programlarının yurtdışındaki eğitim dönemleri de ücretli. Bu ücretin ne kadar olduğu da kılavuzda yer alıyor.
Bazı programları sadece erkekler seçebilirken, bazı programlarda boy, kilo gibi özellikler isteniyor. Bazı üniversitelerin aynı ilde birkaç ilçede ya da farklı illerde de kampüsü olabiliyor. Bu şartlara dikkat etmek gerekiyor.

Adaya, tarlada danışmanlık

İzmir Milli Eğitim Müdürlüğü, TEOG ve ÖSYS tercihleri için danışmanlık hizmeti vermeye başladı. İzmir’deki okullar ve alışveriş merkezlerindeki tercih masalarında 1.822 rehber öğretmenin görev yaptığı rehberlik hizmetine ulaşamayacak durumdaki öğrenciler için 9 mobil ekip hizmet veriyor.
Ekiplerin Bornova, Bergama ve Kemalpaşa ilçeleri gibi kırsal kesimdeki öğrencilerin yaşadıkları ya da çalıştıkları tarla, bahçe gibi yerlere giderek danışmanlık hizmeti verdiğini aktaran İl Milli Eğitim Müdürü Ömer Yahşi, “Tercih sürecinde öğrencilere ilgi, yetenek ve kişilik özellikleri doğrultusunda rehberlik yapılmasını hedefledik” dedi.

Tercih günleri devam ediyor

26 Temmuz’da bitecek tercih dönemi için üniversiteler de adayları bilgilendirmek amacıyla rehberlik hizmeti sunuyor. Bu kapsamda adaylar merak ettikleri bölümler hakkında bilgi alabiliyor. Tanıtım günleri devam eden üniversiteler şöyle:
Hasan Kalyoncu Üniversitesi: Her bölümün akademisyen kadrosu, adaylara bölümler, üniversitenin sağladığı imkânlar hakkında bilgi veriyor.
İzmir Ekonomi Üniversitesi: 26 Temmuz’a kadar, 14 ayrı rehberlik ve bilgilendirme masasında, uzman rehber danışmanlar ve 60 İEÜ öğrencisi adaylara yardımcı oluyor.
Üsküdar Üniversitesi: Tüm yerleşkelerinin kapılarını adaylara açan üniversite, meslek konusunda kararsız kalanlara kariyer testi imkânı sunuyor.
İstanbul Şehir Üniversitesi: Tercih döneminde adaylar, Rektör Vekili Prof. Dr. Peyami Çelikcan başta olmak üzere Şehir’in akademik kadrosuyla tanışacak.

REKTÖRLERDEN ÖNERİLER

SORULAR:


1- Adayların tercih yaparken öncelikleri neler olmalı? 2- Sizce, yakın geleceğin en önemli üç mesleği hangisi? Bu meslekler için adaylar hangi bölümleri tercih etmeli?

‘Teknolojiyle meslekler değişecek’

İstanbul Teknik Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mehmet Karaca:
1Herkesin kendine has yetenekleri var. Bazı bölümler moda oluyor ama gencimiz sevmediği bir bölüme girdiğini sonradan fark edebiliyor. Aileler çocukları doktor olsun istiyor ama o doktorların kullanacağı makineleri mühendisler tasarlıyor. Bu nedenle başarılı öğrencilerin tıp kadar mühendislik ve temel bilimlere de yönlendirilmesi gerekiyor. Adaylar, büyük üniversiteler seçsin. Üniversite kavramını, bu bilgi üreten mekânları bir bütün olarak düşünmemiz gerekir. Mezunu, çalışanı, öğretim üyesi, tarihi ve belleğiyle… Üniversite ve bilim kültürü böyle bir ortamda kazanılır. Bilgiye sahip olmak yetmiyor, onu nasıl kullanıp sunduğunuz önemli. Bugün dünyadaki ilk 10 firmaya bakın. Eskiden petrol şirketleri listenin üst sıralarında yer alıyordu. Şimdi Google, Microsoft, Facebook gibi bilgiyi yöneten firmalar pazarı domine ediyor. Bilgi çağı hızla devam ediyor. Dijital dönüşüm yaşandıkça yeni meslekler ortaya çıkıyor. Gençler tercihlerini köklülükle dinamikliğin birlikteliğinden yana kullanmalılar.
2 Dijital dönüşüm ve Endüstri 4.0 olarak adlandırılan yeni bir çağa giriyoruz. Bilgi ve teknoloji ile yeni dönemde meslekler de toplumsal dönüşüme uğrayacak. Bu dönüşüm akademik dünyayı da doğrudan etkileyecek. Endüstriyel Veri Bilimciliği, Robot Koordinatörlüğü, IT/ IoT Çözüm Mimarlığı, Bulut Hesaplama Uzmanlığı, Veri Güvenliği Uzmanlığı, Şebeke Geliştirme Mühendisi, Endüstriyel Bilgisayar, 3D Yazıcı mühendislikleri, Endüstriyel Kullanıcı Arayüzü Tasarımcılığı, Giyilebilir Teknoloji Tasarımcılığı, Siber Fiziksel Güvenlik ve Kriptografik Mühendislik, Bilgi Güvenliği Mühendisliği ve Kriptografi Bulut Bilişim ve Mimari Tasarımda Bilişimini geleceğin meslekleri olarak görüyoruz.

‘Sağlığın geleceği parlak’

Bezmialem Vakıf Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Rümeyza Kazancıoğlu:
1 Öncelikle aday öğrencilerimizin istedikleri ve gönüllerinden geçen mesleği tercih etmelerini öneririm. Çünkü kişinin mesleği yaşamı boyunca ona eşlik etmekte ve yaşam biçimini belirlemektedir. Bu yüzden eğitimi oldukça yoğun olan tıp fakültesi ve diğer sağlık alanlarını tercih ederken gerçekten bilinçli, farkında olarak ve isteyerek seçsinler. Yine üniversitenin uluslararası üniversitelerle işbirlikleri, kişinin kendisini geliştirmesi ve dünyaya açılması açısından büyük önem taşımaktadır. Ayrıca eğitim öğretim görülecek üniversitenin manevi atmosferi ve kişiye katacağı değerler birçok avantajdan daha önemlidir. Yine üniversitenin akademik kadrosu, sizi geliştirme kapasitesi, laboratuvar ortamları, burs olanakları, kampüs yaşamı ve ulaşım imkânlarına öncelikle dikkat etmelerini tavsiye ederim.
2 Her şeyden önce bir sağlıkçı olarak bu soruya sağlık alanından örnek vermek istiyorum. Ülkemizde de açığı bulunan Sağlık Bakanlığı tarafından belirlenen tüm alanlar geleceğin parlayan meslekleri olacaktır.