Gündem ‘Twitter darbesi’

‘Twitter darbesi’

07.07.2013 - 02:30 | Son Güncellenme:

Linkedin Türkiye ve Türk Cumhuriyetleri Bölge Yöneticiliği görevini yürüten ve sosyal medyanın politikaya etkileri üzerine çalışan Ali Rıza Babaoğlan ile sosyal medya alanında çalışmaları bulunan avukat Meltem Banko, sosyal medyanın Gezi Parkı olaylarına etkisini inceledi ve atılan tweetleri bir e-kitapta analiz etti.

‘Twitter darbesi’


Gezi Parkı olayları sırasında atılan twitlerin detaylı incelendiği e-kitap, “http://geziparkikitabi.com” adresinde yayınlandı. Kitapta 27 Mayıs ile 21 Haziran tarihleri arasında Twitter’da yaklaşık 24 milyon adet Twitter mesaj kümesi üzerinden analiz yapıldı. Analizler kitapta 7 bölüm altında toplandı. Dijital dönüşüm, dijital vatandaş, dijital kriz, #occupygezi ile başlayan sürecin analizi, sürecin Wall Street’in işgali ile benzerlikleri ve farklılıkları, Sosyal Medya Yasası’na ilişkin tavsiyeler başlıkları altında toplanan kitabın son bölümünde ‘Peki gelecekte ne olacak’ sorusu yer aldı.
Genelkurmay Başkanlığı tarafından internet sitesi üzerinde yapılan bir açıklama ile yaşanan “postmodern darbe” söylemine paralel olarak Gezi Parkı olaylarına “Twitter darbesi” ismini verenler ve “Türk baharı” benzetmesi yapanların olduğunu düşünen Bako ve Babaoğlu, yaşanan bu süreçteki olaylarda yurtdışının da parmağının olduğunu belirtenlerin sayısının az olmadığını belirtti. Kitaptaki bazı analizler şöyle:

* Dijital vatandaş: 2010 yılında “Arap baharı” süreciyle dile getirilen bir süreç. Bu kavram yeni nesil yurttaşlık tanımını da içinde barındırıyor.
* Dijital kriz: 27 Mayıs’ın ilk saatlerinde Gezi Parkı’nın Divan Oteli’ne bakan duvarlarının yıkılması ve ağaçlarının sökülmeye başlamasıyla başlayan süreç, Taksim Dayanışma tarafından anında sosyal medyaya taşındı. Anonymous ve Redhack gibi grupların sürece dahil olmasıyla olay tam bir ‘dijital kaos’a dönüştü. Bir çok devlet sitesi erişime kapatıldı. Bilgi karmaşası yaşanmaya başlandı.
* #occupygezi ile başlayan sürecin analizi: 3 Haziran günü hazırlanan ön analiz raporunda en çok kullanılan #direngeziparkı #occupygezi ve #direnankara etiketleriyle paylaşılan 8.49 milyon mesaj dağılımı yer aldığı tespit edildi. Toplamda 100 milyonun üzerinde farklı twitter mesajı paylaşıldı ve bu süreçte twitter üzerinde hesabı bulunan her aktif kullanıcı Türkiye’deki olaylara ilişkin en az bir twitter mesajı attı.