Evet telefonumu bir kenara bıraktım, kahvemden bir yudum aldım, telefonuma göz ucuyla tekrar baktım ve şimdi sana nomofobiden bahsedebilirim ama bir saniye telefonum nerede ya şimdi buradaydı, hah tamam notlarımın altında kalmış, bir an için kayboldu zannettim, şöyle daha görebileceğim bir yer koyayım da aklım kalmasın, evet hazırım, ne diyordum: nomofobi.

NOMOFOBİ: ‘No Mobile Phobia’ yani cep telefonu ile sağlanan iletişimden kopmaktan aşırı korkma anlamına geliyor. Kısaca cep telefonundan mahrum kalma korkusu da diyebiliriz. Modern çağımızın yeni popüler problemi. Teknoloji ve akıllı telefonların yaygınlaşmasıyla beraber (lütfen bu cümlemden teknoloji kötüdür yorumu çıkmasın, yanlış kullanım kötüdür) cihazların bizlere sundukları konfor zamanla kontrolsüz ve yanlış kullanım dolayısıyla bir probleme dönüşebiliyor. Düşünsene arama, mesaj, görüntülü konuşma, sosyal medya, ödemeler, alışveriş, kargo, müzik, oyun, banka, kitap, dergi vb.. pek çok alan avucunda.

İşte tüm bu konfor zamanla telefonsuz kalma düşüncesi ve psikolojik gerginlik yaratabiliyor. İngiltere’de yapılan bir araştırmaya göre cep telefonu kullanıcılarının %53’ünün nomofobik olma durumu söz konusu. Bir saniye %53 ciddi ciddi her cep telefonu kullanıcısının yarısından çoğu demek, çok ciddi bir veri.  Ve tabi çocuklar da.

Nomofobi belirtileri neler olabilir?
•Telefonun yokken kendini eksik hissediyorsan,
•Sık sık kontrol etme ihtiyacı hissediyorsan,
•Şarjın bittiğinde, harici bataryan yanında olmadığında çaresiz hissediyorsan,
•Telefonunun başına kötü bir şey geldiğinde kötü hissediyorsan,
•Telefonunu asla kapatmıyor ve sürekli onunla meşgulsen,
•Telefonsuz kaldığında kaygı, panik vb hissediyorsan nomofobik olabilirsin.

Peki neden?
Aslında cep telefonunu kaybetme korkusunun temelinde cep telefonu ile kurulan bağımlılıktır ve bütün bağımlılıklar aynı mekanizma ile ilerler yani kişi bağımlı olduğu şeyden yoksun kalınca yoksunluk çekiyorsa gittikçe daha çok bağlanmaya başlar. Modern çağ fobisi diyebileceğimiz nomofobide de diğer fobi türleri gibi kişi tamamen uzak kalmayı, bir süre detoks yapmayı ya da normal hale getirebilmek için destek almayı bir şeyler yapmayı tercih edebiliyor. Peki neden? Çünkü modern hayat gündelik yaşamında bireyler daha yalnızlar. Yalnızlık, korku, izole yaşam teknolojiye olan bağımlılığı arttırabiliyor.

Peki ne yapmalıyım?
Her zaman ilk adım, kabul. Yaşadığın bu durumun bir sorun olduğunu kabul etmeli ve farkındalık geliştirmelisin. Sor bakalım kendine hangi boşluğun yerine koyuyorsun cep telefonunu? Destek alman gereken bir noktada mısın?

Detoksa ne dersin?
Beni instagram hesaplarımdan takip edenler biliyorlar ki arada bir sosyal medya, teknoloji detoks programları paylaşıyorum veya yaşantınla ilgili daha farkında olabilmen için farkındalık çalışmaları. Özellikle uygulama yapıp bana geri bildirim yapan herkese teşekkür ederim. Yine aynı şeyi söyleyeceğim, detoks yapabilirsin. Korkutmasın. Tamamen kesip atmak gibi değil de minik minik bebek adımlarıyla azaltıp, bu sayede farkındalığını yükseltip, durumunu kontrol altına almış olursun ha ne dersin? Ben hep denemeye değer diyorum.


Sevgiyle..

Psk. Dan. Gizem KOLÇAK

www.gizemkolcak.com
@pskdangizemkolcak
@gizemkolcak
pskdangizemkolcak@gmail.com