07.07.2015 - 02:30 | Son Güncellenme:
GÖKHAN KARAKAŞ İstanbul
Bunun nedeni ise insani koşullardan uzak yöntemlerle yapılan mesai yolculuğu. Uykusuz şoförlerin, kurallara uygun olmayan araçların kurbanı olan ‘mevsimlikler’in 4 yıl boyunca yaşamlarını belgeleyen fotoğrafçı Servet Dilber, sadece geçen yıl 308 mevsimlik işçinin öldüğünü söyledi.
Çoğunlukla yaşadıkları Şanlıurfa, Siirt ve Mardin gibi şehirlerden binlerce kilometre uzağa giden mevsimlik tarım işçilerinin su ve elektrik gibi temel ihtiyaçları olmadan geçirdikleri günler, Servet Dilber tarafından “Bitmeyen Hasat” adlı kitapta anlatıldı. Türkiye’nin gündemine 11 kişilik minibüse 19 kişi binerek geçirdikleri trafik kazaları ile gelen mevsimlik tarım işçilerinin dramını anlatmak isteyen Dilber, 4 yıl boyunca onlarla birlikte 12 şehir, 23 ilçe ve 8 farklı ürün hasadında çalıştı.
Dilber, “Ülkemizde 3,5 milyon mevsimlik tarım işçisi var. Günlük 36-40 TL arasında kazanıyorlar. Sağlıksız çadırlarda kalıyorlar ve çocuklar eğitim imkanından yoksun. En önemlisi bu koşullarda hayatta kalsalar bile yılda ortalama 308 mevsimlik işçi trafik kazalarında ölüyor. Yani her yıl Soma’da kaybettiğimiz işçilerden daha fazla mevsimlik işçi trafik kazalarında ölüyor. Bunun nedeni 11 kişilik araca 23 kişi binmeleri, uykusuz araç sürücüleri ve aşırı yüklenen araçların kazaya yol açması” diye konuştu.
Dilber, “Tarımda geçici-mevsimlik işçiliğin artmasıyla taşıma sektörü oluştu. Yani sadece mevsimlik işçileri taşıyarak geçinen sürücüler var. İşçi ailesinin kendi aracı yoksa eski model bir minibüsü ya da kamyonu olan sürücü ile anlaşıyor. Bir hafta da Urfa-Konya arasında 9 kez gidip gelen sürücüler tanıdım. Üstelik çoğunda ikinci şoför de yok. Sürücü çoğu kez 72 saat uykusuz direksiyonda kalıyor. Kaldıkları yerden tarlaya karpuzların taşındığı traktörlerin römorkörlerinde gidiyorlar. Onlara böyle öğretildiği için seslerini bile çıkartmıyorlar” dedi.