19.11.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:
Gökhan Karakaş / İstanbul
Büyük şehirlerde yaşayanların; artan trafik yoğunluğu, petrol ürünlerine yapılan zamlar ve park sorunu nedeniyle günlük hayatlarında daha çok kullanmaya başladığı motosikletlerin satışları, 2016’da beklentilerin altında kaldı. Bu yılın ilk 9 ayında trafiğe tescili motosiklet sayısı geçen yıla göre yüzde 15.5 oranında azaldı. 2015’te 135 bin 822 motosiklet trafiğe kayıt yaptırırken bu rakam bu yıl 114 bin 704’e geriledi. Yani geçen yıla oranla şimdiden 20 bin motosiklet daha az satıldı. Trafiğe kayıtlı toplam 20 milyon 801 bin 620 adet taşıtın yüzde 14.4’ünü motosiklet grubu oluşturuyor.
‘Fiyatlar yüksek’
Geçen yıl eylül ayına kadar her ay 13 bin 268 motosikletin trafiğe girdiğini ama bu yıl rakamın 11 bin 491’e gerilediğini belirten Motosiklet Endüstrisi Derneği Genel Koordinatörü Remzi Öztürk, “Satışlardaki azalmanın en önemli nedenleri arasında zorunlu trafik sigortalarındaki yüksek fiyatları görüyoruz. Hazine Müsteşarlığı ve Sigorta Genel Müdürlüğü ile yaptığımız görüşmelere rağmen motosiklete talep yükselmedi. Sigorta fiyatlarının getirdiği durgunluğun aşılması için taleplerimizi Sigorta Genel Müdürlüğü’ne ileteceğiz. Ayrıca ek vergi indirimleri ve şehir içindeki otoparklardan ücretsiz faydalanılması gibi düzenlemeler de arkasından gelmeli” dedi.
‘Rahatsızlık yarattı’
Türkiye Motosiklet Platformu Başkanı Zafer Özsoy ise, tüm dünyada trafik yoğunluğunu önlemenin en pratik yolunun motosiklet kullanımının artırılması olduğunu belirterek, “Sigorta primlerinin anormal artışı motosiklet camiasında ciddi bir rahatsızlık yarattı. Oysa İstanbul gibi şehirlerde trafiğin azaltılmasının en önemli yöntemi motosiklet kullanmaya teşvik. Tüm dünyada bu araçlara devlet teşviki, vergi ve sigorta indirimleri yapılmakta. Prim artışı trafikteki motosiklet sayısının azalmasına sebep oluyor. Hatta hiç istemediğimiz sigortasız motosikletler yaygınlaşıyor. Trafik sigortasında indirim yapılması çok önemli” diye konuştu.
Kış modelleri piyasada
Avrupa ülkelerinde 10 kişiden biri motosiklet kullanırken ülkemizde bu rakam 29’da bir. Türkiye motosiklet pazarında ise düşüşe rağmen markalar yeni modellerini piyasaya sürdü. Yamaha’nın kış şartlarında da iddialı modeli Tracer yeni çıkanların en gözdelerinden. Şehir içi kullanım kadar otoyollar için de uygun teknik donanımı olan Tracer 40 bin TL fiyatı ile motosiklet tutkunlarının aradığı modeller arasında. Hindistan’da üretilen ve düşük yakıt tüketimi vaat eden Pulsar NS150, kış şartlarında sorun çıkartmayan lastiklere sahip. Pulsar NS150 de 6 bin TL fiyata satılıyor. Suzuki ise kolay kullanımı ve hafif gövdesiyle dikkat çeken Burgman 200 ABS ile yoğun trafiğe takılmak istemeyenlere hitap ediyor. Otomatik vitesli Burgman 200 ABS, 16 bin TL. Orta sınıf motosiklet üreticisi Hero’nun kış koşulları için frenlerini geliştirdiği Hunk modeli ise 6 bin TL’den iki teker tutkunlarını bekliyor.
Bedeli sürücünün özelliği belirliyor
Trafik sigortalarının sorumluluk alanlarının mahkemelerce genişletildiğini ve sigorta sahibinin de gördüğü zararın karşılanmasına dönüştürüldüğünü belirten Nur Sigorta yetkilisi Serkan Çapur, bu nedenle de sigorta bedellerinde artış yaşandığını söyledi. Sigorta bedelinin sahip olunan motorla orantılı olmadığını kaydeden Çapur, “Sigorta bedeli ehliyetin eskiliği, hasarsızlık indirimi gibi ölçülerle belirlenir. 6 bin TL’lik motor için poliçe bedeli 1100 TL olurken, 2 bin TL’lik motorun 1500 TL olabilir. Sürücünün tecrübesi ve hasarsızlık indirimleriyle 100 bin liralık bir motor da 600 TL’ye sigortalanabilir” dedi.