09.06.2008 - 00:47 | Son Güncellenme:
ESENGÜL METİN
132 yıllık Alman kimya devi Henkel, Türkiye’ye ilk yatırım yapan yabancı kuruluşlardan biri olarak bilinir. 125 ülkede faaliyet gösteren ve 53 bin kişiye istihdam sağlayan şirket, geçtiğimiz yıl İzmir’deki fabrikasını -bulunduğu bölge turizm ve eğlence bölgesi olarak tanımlanınca- Ankara’ya taşıma kararı almıştı. Bir yıl süren hazırlıkların ardından Henkel nihayet geçtiğimiz günlerde yeni fabrikasına geçti, fakat taşınma süreci biraz sancılı oldu. İzmir’e veda eden şirket taşınmayla beraber birçok elemanıyla da yollarını ayırmak zorunda kaldı. Hem taşınma sürecini hem de Henkel’in İK politikalarını konuşmak için Henkel İK ve Kurumsal İletişim Direktörü Mutlu Türpan’la bir araya geldik.
Türkiye pazarına 1956’da giren Henkel, pazardaki performansının yanı sıra başarılı yöneticiler yetiştiren önemli kurumlardan biri olarak da öne çıkıyor. Türpan’a göre şirketin başarısının en büyük nedeni, hem çalışanları hem de müşterileriyle kurduğu açık iletişim. “Henkel bir aile firması, bütün çalışanlarıyla da bir aile firması özelliğiyle sıcak ilişkiler kuruyor” diyen Türpan, İzmir’deki 250 çalışandan 85’inin kendileriyle Ankara’ya gelmesini bu sıcak ilişkilere bağlıyor:
“Ankara’daki fabrikaya İzmir’deki çalışanların çoğu gelmeyi kabul etti. Gelmeyenlere ya da emekli olmak isteyenlere, sendikayla da görüşüp, tazminatlarını ödedik. Hiçbir çalışanımızla kırgın ayrılmıyoruz. Bir taraftan da yeni tesisimiz için işe alımlarımıza başladık. Geçici ve daimi olarak 115 işçi aldık. Yani bir kapı kapandı, bir kapı açıldı.”
‘YENİ NESLİN TERCİHİ’
Henkel’in, çalışanların şirkete olan bağlılığını artırmak ve kişisel gelişimlerini sağlamak için İK politikalarına büyük özen gösterdiğini söyleyen Türpan, İK’da yeni birçok uygulamayı hayata geçirdiklerini de söylüyor. Bu uygulamalardan biri, çalışanların üst düzey yönetici olabilmesi için iki ülkede, iki fonksiyonda ve iki farklı bölümde çalışma şansı veren Tripple Two.
“Çalışanlarımız sadece Türk Henkel çalışanı, değil dünya Henkel çalışanı” diyen Türpan, bu uygulamayı şöyle anlatıyor:
“Kişisel gelişim için kişileri iki farklı branşta, iki farklı fonksiyonda çalıştırarak onların hem diğer bölümlerin neler yaptıklarını görmelerini hem de farklı kültürlere nasıl adapte olacaklarını öğrenmeleri için bu yöntemi uyguluyoruz.”
Çalışanlarının kişisel gelişimini desteklemek için eğitimler düzenlediklerini söyleyen Türpan, son 10 yıldır sadece ‘Türk Henkel’ değil, ‘dünya Henkel’ gibi hareket ettiklerini de sözlerine ekliyor:
“Bizim için çalışanların kişisel gelişimleri çok önemli. Bunun için çalışanlarımıza Henkel’in yıllar önce kurduğu ve üniversitelerle işbirliği içinde eğitimler verdiği Henkel Akademi’de de eğitim görme fırsatı sunuyoruz. Amacımız şirketimiz için yeni liderler yetiştirmek. Henkel’in dünya şirketlerinde 30 Türk’ün çalışıyor olması amaçlarımıza ulaştığımızı gösteriyor sanırım.”
Henkel, sigarayı bırakmak isteyen çalışanlarına da destek veriyor. Bu amaçla çeşitli eğitimler düzenlediklerini belirten Mutlu Türpan, “Çok uzun araştırmalardan sonra 2 ay önce sigara bıraktırma eğitimlerine başladık. Eğitimlere fiilen 101 kişi katıldı ve 88’i sigarayı bıraktı. Destek seanslarıyla bu sayının daha da artacağını umuyoruz. Başarısız olanlara desteğimiz ise devam ediyor” diyor.
En az üç fikir bekleniyor
Hemen her global şirket gibi Henkel’in önem verdiği konulardan biri sosyal sorumluluk. Çalışmalarını Henkel Smile adı altında yürüten Henkel’in projelerinden biri MIT Girişimi. Henkel, çalışanların ve emeklilerinin katıldığı girişimlerle hastanelere kuvöz bağışı, okul öncesi eğitime destek gibi pek çok çalışma yapıyor. Henkel Dostluk Girişimi’ni de kurduklarını söyleyen Türpan, “Bu girişimle dünyadaki ihtiyaç noktalarına yardım ediyoruz. En son Çin’de meydana gelen depremde, Çin’e 150.000 euro bağışta bulunduk” diyor.
Türpan, Henkel’in inovasyon gücünü artırmak için 2006-2009 yıllarını ‘İnovasyon Yılı’ ilan ettiklerini söylüyor. Bu program dahilinde her Henkel çalışanının en az 3 fikir üreterek, Henkel’in inovasyon liderliği hedefine katkıda bulunduğunu belirten Türpan “Çalışanlar yeni bir ürün, teknoloji, pazarlama, finans, bilgi işlem gibi her türlü alan hakkında fikir üretiyor. 130.000 yeni fikrin toplanması için çalışıyoruz. Türkiye’den şimdiye kadar 3 bin 200 fikir üretildi” diyor.