Ekonomi Karsan’dan ulaşımın Google’ına yatırım...

Karsan’dan ulaşımın Google’ına yatırım...

14.08.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:

Başka markalara yaptığı üretimin yanı sıra kendi markasını taşıyan ürünleriyle de iddialı olan Karsan, “akıllı ulaşım” çözümleri geliştiren Finlandiyalı mobilite servis operatörü “MaaS Global”e ortak oldu...

Karsan’dan ulaşımın Google’ına yatırım...

Türkiye’nin yerli otomotiv üreticilerinden olan ve kuruluşunun 50. yılını geride bırakan Karsan, “farklı ulaşım çözümleri sunma” hedefini, bir adım daha ileriye taşıyarak geleceğin “akıllı ulaşım” teknolojilerine yatırım yaptı. Bu amaçla dünyanın ilk “servis olarak mobilite” (MaaS) şirketi olan Finlandiyalı “MaaS Global”e yatırım yaparak ortak oldu.

Haberin Devamı

Tamamen “akıllı ulaşım” üzerine faaliyet gösteren ve ilk olarak Finlandiya’nın Helsinki kentinde “Whim” adındaki akıllı telefon uygulaması üzerinden hizmet vermeye başlayan şirket, 2030 yılında trilyon dolarlık bir pazara ulaşması beklenen sistemin ilk temsilcilerinden. Şirket, “Whim” uygulaması sayesinde üyelerine, A noktasından B noktasına, kiralık otomobilden bisiklete kadar her türlü ulaşım alternatifini rahatça kullanabilme imkanı sunuyor. Ayda 250 ile 400 euro arasında değişen bir bedel ödeyen üyeler, akıllı telefondan gidecekleri yerin adını yazıyor, uygulama da, onlara en yakın alternatifleri gösteriyor, “ulaşım bağlantıları”nı sağlıyor.

Karsan’dan ulaşımın Google’ına yatırım...

Evden alabiliyor

Örneğin bir kişi, gideceği yer için birden fazla araca binmek zorundaysa, sistem evinin önünden geçen otobüsü ve kaç dadika sonra geleceğini söylüyor. Aktarma yapılacak veya inince kullanılacak “kiralık araç” ya da bisikletin yerini gösteriyor, gerekirse taksi çağırıyor. Uygulamaya üye olan kişiye, neredeyse evinden alınıp evine bırakılacağı bir sistem sunuluyor. Şirketin, Helsinki Toplu Taşıma firması, ülkenin en büyük taksi işletmesi ve yerel oto kiralama şirketlerinden biriyle de anlaşmaları bulunuyor.

Haberin Devamı

Uygulama, öncelikle “akıllı ulaşım sistemi” altyapısına sahip olduğu için Helsinki’de işe başlamış. Ancak yakında İngiltere’nin Birmingham ve West Midlands bölgesinde, Hollanda’nın Amsterdam kentinde de hizmete girecek. Avrupa dışında işe Güney Kore (Seul), Kanada (Toronto) ve Japonya için görüşmeler sürüyor.

Hedefler uyuştu

MaaS Global’in vizyonu ve iş modelinin, kendilerinin geleceğe ilişkin stratejik hedefiyle çok örtüştüğünü vurgulayan Karsan CEO’su Okan Baş, şirketlerinin elektrikli araçlardan “otonom sürüş”e kadar geleceğe yönelik Ar-Ge çalışmalarının bulunduğunu hatırlattı.

Okan Baş, “Önemli hissedarlarından biri olduğumuz MaaS Global, dünyanın bu alanda faaliyet gösteren ilk şirketi. Ulaşım sistemini çok daha etkin hale getirmeyi hedefleyen bu oluşumunun tetikleyicilerinden ve uygulamaya konmasında etkin ana oyunculardan biri olan Karsan da, bu şirkete yatırım yapan ilk otomotiv şirketi. MaaS’ın ardında yatan temel fikir, bireylerin, günlük ulaşım ihtiyaçlarını kullandıkça ödemeyi, tek seferlik veya aylık abonelik sistemiyle bir uygulama üzerinden sağlamak” dedi.

Haberin Devamı

MaaS Global CEO’su Sampo Hietanen ise, “Whim uygulamasıyla kullanıcılarımıza otobüslerden trenlere, tramvaylara, taksilere ve hatta kiralık otomobillere kadar her türlü ulaşım ihtiyacını çözme yolunu sunuyoruz. Sistemimiz ay içerisinde gerçekleştirilecek her bir seyahati kapıdan-kapıya şeklinde kapsıyor. Araç sahipliği ihtiyacını azaltıp, trafik sıkışıklığına önemli çözüm sunyor” diye konuştu.

Devler de var

Karsan’ın önemli hissedarı olduğu MaaS Global, son olarak otomotiv yan sanayi ve teknolojileri üreticisi Denso’nun yanı sıra Toyota Avrupa’nın finans bölümünden de yatırım almış.

Yani Karsan, MaaS Global’de devlerle aynı platformda. Kendi geliştirip ürettiği Jest, Atak gibi ürünlerle ihracat hamlesi başlatmayı hedefleyen Karsan, özellikle Jest’in elektrikli versiyonuyla iddialı.

Haberin Devamı

Karsan yetkilileri, daha önceki açıklamalarında, özellikle Jest ile Avrupa’da minibüs kavramını yaygınlaştırmayı, AB kentlerinde az yolculu hatlarda bunu alternatif olarak sunmayı amaçladıklarını belirtmişti. “Whim”, bu anlamda Karsan’ın amaçlarına uygun gibi görünüyor.

Ve Panamera Sport Turismo yollara çıkıyor

Porsche, ilk kez Mart ayında Cenevre Otomobil Fuarı’nda tanıttığı yeni Panamera Sport Turismo’nun üretimine Leipzig’deki tesisinde başladı. Başarılı sportif sedana dayalı bu yeni kasa tipinin, tasarımıyla lüks segmente yeni bir soluk getirmesi hedefleniyor.

Karsan’dan ulaşımın Google’ına yatırım...

Sport Turismo, 550 HP’ye varan gücüyle, kendi sınıfındaki tüm modellerden daha sportif. Büyük bir bagaj kapağı, alçak yükleme eşiği, daha büyük bagaj hacmi ve 4+1 koltuk konseptiyle yeni Panamera modeli, günlük kullanılabilirlik ile maksimum esneklik arasındaki mükemmel kombinasyonu sunuyor.

Porsche, geçtiğimiz yıl yeni Panamera model serisi için Leipzig üretim tesisinde yaklaşık 500 milyon euro’luk yatırım yaptı. Şirket yeni model için mevcut üretim tesisini bir kaporta atölyesi ekleyerek genişletti.

Haberin Devamı

Ayrıca yeni modellerin üretim başlangıcı sırasında önemli destek sunan yeni bir kalite merkezine hayata geçirdi. Bu kalite merkezi aynı zamanda Porsche’nin katı kalite gereklilikleri koruyor ve modelin geliştirilme aşamasından seri üretime geçişini yönetiyor.

Renault’dan ‘çok hızlı’ çaydanlık!

Şaka bir yana, Renault, Formula 1 pistlerindeki varlığının 40. yılına özel bir “anı olsun diye”, bu sarı çaydanlığı üretmiş. İlk F1 yarışına 1977 yılında giren, bugüne kadarki süreçte farklı başarılara imza atan ve motor teknolojileri anlamında (özellikle turbo besleme) F1’e önemli katkılar sağlayan Renault, markanın Formula 1’daki 40 yılı anısına, bir çaydanlık tasarlayıp üretmeyi uygun görmüş. Satışa sunulması düşünülmeyen bu “sarı çaydanlık”, “Atelier Renault” olarak bilinen ve Fransa’nın başkenti Paris’in en ünlü caddesi Champs-Elysees’de bulunan restoranın mutfağında kullanılmaya başlanacak. İlk bakışta da Formula 1 araçlarını andıran bir tasarıma sahip bu çaydanlık, markanın yıllar boyu en çok kullandığı renkleri, yani sarı, siyah ve beyazı üzerinde barındırıyor.

Espriden türetildi...

Bununla birlikte “sarı çaydanlık” fikrinin, Renault’nun ilk F1 yarış otomobili “RS01”den geldiğini de söyleyelim. Nitekim Renault’nun bu ilk aracı, o güne kadar Formula 1’de hiç kullanılmamış “turbo besleme” teknolojili motora sahipti. İlk yıllarında motor arızalarıyla karşılaşan Renault’nun sarı renkli RS01’i, beyaz dumanlar çıkararak sık sık pit alanına dönüyordu. Tyrrell Racing takımının lideri Ken Tyrrell, aracın dumanlar içinde garajının önünden geçtiğini görünce “su kaynatılan çaydanlığa” benzetip, “Sarı Çaydanlık” diye espri yapmıştı. RS01, herkes tarafından “Sarı Çaydanlık” olarak anılmaya başlanırken, 40. yılda da “gerçek çaydanlığa” ilham oldu.

Elantra’ya daha fazla konfor

Karsan’dan ulaşımın Google’ına yatırım...

Hyundai’nin orta sınıftaki sedan modeli Elantra, daha fazla konfor detayları sunan versiyona kavuştu.
Elantra, “Style Plus” donanım seviyesini şimdilik sadece 1.6 lt dizel motor, 6 ileri düz ve 7DCT otomatik şanzıman seçenekleriyle satışa sunuyor. Elantra Style Plus’a eklenen özellikler arasında ise “hız sabitleme”, “deri direksiyon simidi”, “ön sis farları”, “arka park sensörü” ve “16 inç alüminyum alaşım jantlar” bulunuyor. Yeni versiyonun satış fiyatı ise 96 bin 500 TL’den başlıyor. Tüm zamanların en çok satılan Hyundai modellerinden biri olan Elantra’nın, yeni nesil 1.6 lt dizel motoru 136 beygir güç üretiyor ve istenirse 7DCT şanzımanla alınabiliyor. DCT şanzımana sahip dizel motorun 100 km’deki ortalama yakıt tüketimi, fabrika verilerine göre 4.1 litre.

500’ün 60. yılına özel versiyon...

Karsan’dan ulaşımın Google’ına yatırım...

Otomotiv tarihinde özel bir yere sahip Fiat 500, 60. doğum yılını çeşitli etkinliklerle kutlamaya devam ediyor. Fiat, bu amaçla ilk kez 4 Temmuz 1957’de ürettiği 500’ün 60. yılına özel olarak yılsonuna dek sınırlı sayıda “Anniversario” versiyonunu üretecek. Fiat 500 Anniversario, Türkiye’de de 84 bin 900 TL’den başlayan fiyatlarla satışa sunuldu.

Karsan’dan ulaşımın Google’ına yatırım...

Dualogic şanzımanla kombine edilen, 69 HP gücündeki 1.2 lt benzinli motorla donatılmış bu versiyon, hem hatchback hem cabrio seçenekleriyle satılıyor. 500 Anniversario, ilk 500’ü anımsatan konsolu, farklı noktalarda kullanılan özel logo ve motor kaputundaki kromaj gibi ayrıntılarıyla dikkat çekiyor. Yeni “Riviera Yeşili” ve “Sicilia Turuncusu” gibi renk seçenekleriyle de ön plana çıkan 500 Anniversario, 16 inç’lik klasik jantlarıyla da 1960’ları hatırlatıyor. Bagaj kapağında yer alan ve ona sportif bir hava katan “Anniversario” logosu ise işin son noktası. Tabii, bu araçta günümüz teknolojisinin sunduğu çok fonksiyonlu direksiyon simidi, Bluetooth, USB ve Aux bağlantısını destekleyen dokunmatik ekranlı 7 inçlik Uconnect bilgi ve eğlence sistemi, dijital klima gibi “nimetler” unutulmamış.