Katy Perry'nin aşkı neden Zedd'i yakıyor? (Robot da olsa insan insandır)

Katy Perry’nin canlı yayınlanan yeni videosu “365”, 19 saatte 5 milyona yakın izlendi. Black Mirror’dan oldukça etkilenen yönetmen Warren Fu'nun robot ve insan aşkı güzellemesi olan videosunda Perry'e müzisyen Zedd eşlik ediyor.

Katy Perry'nin aşkı neden Zedd'i yakıyor? (Robot da olsa insan insandır)

Ne yalan söyleyelim “hitmaker” Katy Perry’nin Witness albümü dinleyiciye pek ulaşmadı. Fakat albümde Skip Marley’le birlikte kaydettiği “Change to the Rhythm” gibi harika bir şarkı vardı. Ama diğerlerinin dinleyiciyle mayası tutmadı. Sonra da 14 Şubat sebebiyle Perry “365”i yayınladı.   

Perry’nin pek çok müzik mecrasının da yazdığı gibi "Black Mirror yeni bölüm" gibi ilerleyen “365" videosunda yok yok: 

“The Stepford Wives” filmine göndermeler, sürekli gülümseyen uyuz bir güzel kadın (İnsanın aklına The Marvelous Mrs Maisel’in ilk bölümleri geliyor), sıkıntılı insan deneğimiz Zedd, şahane bir ev, “Bakalım aşık olacaklar mı” diye düşünen doktorlar ve 2016’dan beri Evan Rachel Wood’un başrolünde olduğu “Westworld”de başarıyla kotardığı “duyguları olan robot kadın/yapay zeka”

Tam da This Person Does Not Exist çıkmışken… Biliyorsunuz bu site, her seferinde yapay zeka tarafından oluşturulmuş yeni bir yüz üretiyor. Ve bunların hiçbiri gerçek bir insana ait değil. Yani, “Böyle biri bulunamadı…” diyor. Diyelim bakarken içlerinden birine aşık oldunuz. Vah… Niye? Çünkü bu yapay zeka aynı zamanda da hazır metin oluşturabiliyor.  Yani konuşabiliyor. 

Duygulu, basit, altı güçlü. Ver elini “HER”, tut elimden rahmetli Robin Williams...

Dönelim Katy Perry’e.

 

 

Videonun bütçesi bol sıfırlı 

Nostalji geliyor:

Katy Perry 2009’da İstanbul’da, Fenerbahçe’de bir yerde verdiği konseri zamanı daha “I Kissed A Girl”ün etkisinden çıkamamış gibiydi. Beline oturan korsesi ve uzun dalgalı siyah saçlarıyla arz-ı endam etmişti. “Teenage Dream” albümünün Michael Jackson’dan sonra Billboard listelerinde 1 numara olmasına daha 1 yıl vardı. Kimsenin görüntü almasını istememişti sahneye yürürken. Korumaları epey mesele çıkarmıştı o anda. “Katy Perry’i neden burada izliyoruz acaba?” soruları eşliğinde canlı olarak izlemiştik kendisini. O zamanlar Black Mirror yoktu ama Perry 2010’da Russell Crowe ile evlenecekti.

 

 

Günümüz ve “365”:

Videoda her şey harika görünüyor. Interscope Records Katy Perry için kesenin ağzını açmış. Belli ki bol sıfırlı bir bütçe söz konusu. Perry’nin kostümleri ve makyajına da epey harcanmış, çok açık. Çok fazla gönderme var, insan izlerken yoruluyor, yazarken de. Perry’nin birkaç günde onu sevmeyen “insan aşkı” yüzünden nasıl deforme olduğunu görmek eğlenceli. 

Katy Perry işte bunu başarıyor: Eğlendiriyor. Bu yüzden onu emsallerinden ayıran başka bir şey var. “Hitmaker" ama içi boş bir balon değil. Grammy’lerde şöyle bir görünebilir, magazine yarayan bir aşk hayatı olabilir. Fakat bu kadın gerçek anlamda iyi şarkı yapabiliyor.

Bakınız “Ur So Gay”le şansını yeniden denemek. Bakınız, Starstrukk ile kaydettiği "3OH!3”. Bakınız dünyanın en iyi şarkılarından biri olan “Dark Horse” ve etkisi asla silinmeyecek olan “E.T”... Perry bu işleri Black Mirror’dan da önce seviyordu. 

Ve müziğin hepimizi kurtaracağını müjdeleyen “Changed to the Rythm.” 

"Ya hepimiz kazanırız, ya hepimiz kaybederiz” diyen Ezhel gibi.

 

 

Peki dünya ne diyor? 

Biz Türkiye’de Katy Perry’nin terlik tasarımının ırkçı olup olmadığını konuşurken, dünya onun müzikal kariyerinde nasıl bir yerde olduğunu sorguluyor. 

Örneğin Vanity Fair, müzisyenin 2015’ten bu yana rüzgarlı bir yol haritasında ilerlemeye çalıştığını yazıyor. Perry’nin ivme kaydedemeyen müzikal evriminin ABD seçimlerinde Hilary Clinton’ın kaybetmesi ile paralel olduğunu belirtiyor. Bakınız: “Bon Apetit” ve “Swish Swish”in listelerde geride kalması...

Bu arada Perry sevgilisi Orlando Bloom ile gezmeye devam ediyor. American Idol’da jürilik, Jennifer Aniston’ın doğum gününe motosikletle katılmalar, Twitter’daki takipçi sayısının milyonlar olması... Fakat Ariana Grande ve Billie Eilish gibi rakipler onu zora sokuyor. 

Aslında Katy Perry’nin tüm bunlardan sıyrılmayı başarması kariyeri için önemli. Taylor Swift’le olan laf dalaşları falan, malum. Bunun gereksiz olduğunun farkında. Tüm bunlar gerçekten iyi bir şarkı getirmeyebilir.

VF, Perry ve Zedd’in “365”inde alışılmadık bir şey var" diyor: “Ezbere bildiğimiz bir sound değil, daha pürüzsüz, akıcı ve sade”.

Perry, İngiliz müzik dergisi NME’ye verdiği son röportajında bir süre şarkı yayınlamayacağını, bu şarkının aldığı reaksiyona göre yeni sound’lar deneyebileceğini ifade ediyor: “Yeterince yaptım gibi hissediyorum.”

 

 

Videonun sonunda uzmanlar Zedd’e diyor ki: “Bir şey hissettin mi?” Zedd çok net yanıt veriyor: “Hayır”.

Android/robot Katy bunu anladığı zaman ortalığı ateşe veriyor. 

“Hayır”ı duyunca da imha ediliyor. Ama umudu diğer Katy’lerde.

Bir huzur buluyor ve ölüyor.

Katy Perry’nin “365”inden anladığımız, bu “low key”lerle çok daha iyi şarkılar yapacağı...

Anahtar burada: “Asla geriye dönme. Orada seni bekleyen yeni bir şey yok.”

Müzikte geriye dönüşler trend olabilir ama genel prensip asla geriye bakmamak ve yeni başka şeyler için beklemekse eğer, bunun sonuçlarını listelerde ve kalplerimizde yer alan şarkılarda görebiliriz.

Katy Perry risk alır, umarız.

Durmayı bilmek önemli bir erdem, insanın kendisiyle yüzleşmeye karar vermesi gerçek bir güç.

Ne hissediyorsa onu kaydetsin.

Umuda ihtiyacımız var.

Bu makaleye ifade bırak