Egzama kronik bir deri hastalığıdır. Egzamanız varsa, şiddetli kaşıntı, kırmızıdan kahverengimsi-gri renkte kuru ve pullu cilt lekeleri ve çizildiğinde sıvıyı sızdırıp aşındırmaya yarayan küçük şişlikler gibi belirtilerle başa çıkmanız gerekebilir. Bu belirtiler kışın daha da kötüleşir.

Egzama, dizleri, iç dirseklerin veya ön kolların yanı sıra yüz, boyun, bilekler, kafa derisi, kollar, bacaklar, göğüs ve sırt gibi vücudunuzun farklı alanlarını etkileyebilir.


Kuru kış havası, kapalı ısıtma sistemleri ile birlikte cildinizi tamamen kurur ve egzama semptomlarında artışa neden olabilir. Diğer nedenler arasında çok fazla giyecek veya sıcak banyolar sayılabilir. Egzama, cildi tahriş eden maddeler, enfeksiyonlar, stres ve bazı alerjenlere maruz kalma gibi nedenlerden kaynaklanabilir.

Sıcaklığı eşit derecede koruyun 

Cilt, özellikle kış aylarında ani ısı değişikliklerine tepki verir. Örneğin, soğuk kış günlerinde sıcak bir eve girdiğinizde ya da tam tersi olduğunda, cilt düzgün bir şekilde işleyemez. Ani sıcaklık değişimi cildin kurumasına ve kaşıntı hissine neden olur.  Her odayı sabit bir sıcaklıkta tutun.

Kalın bir yorgan kullanmak yerine yatak örtüsü katmanları kullanın, böylece sıcak hissettiğinizde örtüleri teker teker kaldırabilirsiniz. Aynı kavram giysileriniz için de geçerlidir. Katmanlar, vücudunuzun ve cildinizin aşırı ısınmasını önler.

Nemlendirici kullanın 

Sıcaklık düştükçe havadaki nem de düşer. Merkezi ısıtma sistemleri, evin her tarafına sıcak havayı zorlayarak iç havayı kurutur ve bu durum egzamaya neden olabilir. Evinizi, cildinizin kurumasını önlemek için, çok sıcak veya çok soğuk olmayan, nemi bir sıcaklıkta tutmalısınız.
Evinizdeki nem çok düşükse, havaya nem eklemek için bir nemlendirici kullanabilirsiniz veya her odaya bir bardak su koyarak ortamın nemlenmesini sağlayabilirsiniz.

Cildinizi nemlendirin

Nemlendiriciler yılın her zamanında gereklidir. Ancak kışın daha sık uygulamanız gerekir. Doğru nemlendiriciyi kullanmak, egzamalar ile başa çıkmanın en iyi yollarından biridir.
Kış aylarında kullanmak için özellikle yoğun bir nemlendirici elde edin. Badem yağı içeren nemlendiriciler cildinizi saatlerce nemlendirir. Nemi vücudunuza hapsetmek için banyo veya duştan sonra cildiniz ıslakken nemlendirici uygulamak en iyi yöntemdir. Cildinizi günde en az bir kere nemlendirdiğinizden emin olun.

Doğru giysiyi seçin 

Sıcaklık düştükçe üzerimize kat kat giysiler giyeriz. Soğuktan korumak için şapkalar, eşarplar, eldivenler, kazaklar ve çoraplar gereklidir. Ancak egzamadan muzdarip olanların yünden yapılmış ürünlerden kaçınması gerekir. Yün cildi kurutabilir, bu da kaşıntıyı artırabilir. Ayrıca, kaba dikişler ve gevşek iplikler de aynı etkiyi gösterebilir. 

Ağır bir yün giysi yerine pamuklu giysiler giymeyi deneyin. Kroma alerjik olanlar da deri eldivenlerden ve şapkalardan kaçınmalıdır. Deri veya yün eldivenleriniz varsa, cildin tahrişini azaltmak için bunların altında bir çift ipek eldiven takabilirsiniz. Cildinizi tahriş edip belirtilerinizi kötüleştirebileceği için ıslak kıyafetleri ve ayakkabıları derhal çıkarmalısınız.

Sıcak banyolardan kaçının

Kış günlerinde uzun ve sıcak banyoların ne kadar cazip olduğu düşünülse de yapmamalısınız. Sıcak banyolar kış egzamalarının ardında yatan nedenlerdendir. Sıcak banyodan gelen ısı cildinizin kurumasına ve kaşınmasına neden olur. Bunun yerine, ılık su kullanın. 

Cildinizin banyo sırasında nemi tutmasını sağlamak için suya nemlendirici ürünler ekleyebilirsiniz. Her ne olursa olsun sert sabunlardan kaçının. Banyo veya duştan sonra cildinizi havlu ile ovmayın. Islak haldeyken derinize zeytinyağı veya badem yağı sürün.

Banyonuzda yulaf unu kullanın

Yulaf unu banyosu yapmak soğuk kış günlerinde keyifli olabilir ve kaşınmayı azaltarak cildi rahatlatabilir. Ölü cilt hücrelerini temizleyerek kuruluğa karşı mücadele eder. Ayrıca, su kaybını önleyerek cildinizin nemli kalmasını sağlar.

Kaşıntıyı azaltmak ve ağrıyı azaltmak için anti-inflamatuar ve yatıştırıcı özelliklere sahip kolloidal yulaf unu kullanmak gerekir.

•    Sıcak su dolu küvete veya suyun içerisine 1 su bardağı kolloidal yulaf unu serpin.
•    Vücudunuzu 15 dakika boyunca bu suya batırın.
•    Cildinize nemi hapsetmek için ıslak cildinize nemlendirici uygulayın.
•    Haftada bir veya iki kez bu rahatlatıcı banyonun tadını çıkarın.

Cildinizi güneşten koruyun

Kış aylarında güneş cildi rahatlatabilir. Ancak sıcaklık düşük olduğu için, güneş kremi kullanmayacağınız anlamına gelmez. Bulutlu bir günde bile uzun süre dışarıda olacaksanız güneş yanıkları elde edebilirsiniz. Bunun sonucunda da egzama semptomları kötüleşebilir.

Cildinizi 30 veya daha yüksek bir SPF'ye bir güneş kremi ile koruyun.  Güneş kremi seçerken, cildinizin hassas olabileceği herhangi bir bileşen olup olmadığını kontrol edin.

Elma sirkesi kullanın

Elma sirkesi egzama rahatlatması için dâhili veya harici olarak kullanılabilir. Cildin pH düzeyini dengelemeye yardımcı olur. Ayrıca elma sirkesi, egzamayı ve egzama izlerini azaltabilen sıkılaştırıcı, antifungal ve antibakteriyel özellikler içerir. Sağlıklı bir vücut için vücudu toksinlerden kurtarır.

Eşit miktarda su ve elma sirkesini karıştırın. Egzamadan etkilenen bölgeye uygulayın ve kurumasını bekleyin. Daha sonra ılık suyla durulayın ve cildinize nemlendirici uygulayın. Gün içerisinde 2 kez yapabilirsiniz.

Ayrıca, 2 çay kaşığı elma sirkesi, 2 çay kaşığı balı 1 bardak su ile karıştırarak günde 2 kez içebilirsiniz.

Sağlıklı beslenin

Kuru cilt ve egzamayı yönetebilmek için sağlıklı beslenmek gerektiğini unutmayın. Somon, balık yağı ve keten tohumu gibi omega-3 yağ asitleri yüksek yiyecekler cildinizin nemini korumasına ve nemli kalmasına yardımcı olur.

E ve C vitamini bakımından zengin gıdalar da cildinize iyi gelir. Yemek için sızma zeytinyağı veya hindistancevizi yağı kullanın. Kefir ve yoğurt gibi fermente gıdalar da tüketmeyi ihmal etmeyin.

Papatya, zerdeçal, mür ve dulavrat otu gibi belirli şifalı bitkiler egzama yardımcı olur. Semptomlarınızı kötüleştirebilecek turunçgil gıdaları ve homojenize süt ürünlerinden kaçının. Ayrıca işlenmiş gıdalar, beyaz un, şeker ve katkı maddelerini içeren gıdaları tüketmemeye çalışın.

Bol bol su için

Vücudunuzu içerden sulu tutmak, cildinizin nemli kalmasına yardımcı olur. Günde en az 8 - 10 bardak su için. İdrarınızın rengi açıksa vücudunuzun iyi nemlendiğini bileceksiniz. Buna ek olarak, su içeriği bakımından zengin meyve ve sebzeler, vücudunuzun sulu tutulmasına yardımcı olur.