Pazar

07.10.2018 - 01:30

Menopoz raporu

Sitene Ekle
Mutluluk Kürleri  |  DR. Ümit Aktaş umit.aktas@milliyet.com.tr Tüm Yazıları »

Bazı basit önlemlerle menopoz dönemini huzurlu geçirmek mümkün. İşte, menopoz semptomlarını hafifleten bitkisel takviyeler ve yaşam kalitenizi artıran öneriler.

Öncelikle menopozun bir hastalık olmadığının altını çizerek söze başlayalım. Bu ergenlik kadar doğal bir dönemdir. Menopoza bir hastalıkmış gibi yaklaşır, hormonlarla onu tedavi etmeye çalışırsanız bedeli ağır olur! Maalesef menopoz sonrası yaygın olarak hormon replasman tedavileri uygulanıyor. Bunun ne kadar tehlikeli olduğunu artık biliyoruz. Belli bir yaştan sonra vücuttaki östrojen seviyesi düşüyorsa bunun bir nedeni vardır. Kanserli hücrelerin östrojen reseptörleri vardır. Yaş ilerledikçe vücutta daha çok kanserli hücre oluşur, ama normalde vücudun baş edebileceği bir durumdur bu. Ama siz gidip, tam da vücutta daha fazla hasarlı hücre üretilmeye başladığı bir zamanda, hormon replasmanı yaparsanız, kanser riskini ciddi oranda artırırsınız. Menopoza giren her kadına tavsiye edilen, uygulanan hormon tedavileri, özellikle meme kanseri riskini ciddi oranda artırır. 

Meme kanserinde yaşanan patlamanın ardında hormonal dengeye yapılan bu müdahalenin olduğu anlaşılınca, doktorlar hormon replasmanı konusunda biraz daha çekinceli olsa da, bu ölümcül sonuçları olabilecek yanlıştan tam olarak vazgeçilmiş değil. 

Doğru beslen, hareket et

Her şeyin başının doğru beslenme ve hareketli bir yaşam sürmek olduğu unutulmamalı. Siz ne kadar sağlıklı bir yaşam sürerseniz, menopozla ilişkilendirilen semptomlarla baş etmeniz de o kadar kolaylaşır. İşlenmiş gıdalardan ve karbonhidratlardan uzak durarak, yani böreği, çöreği ve ekmeği keserek bu doğal süreci daha konforlu geçirmek mümkün. Sağlıklı bir yaşam için uymanız gereken temel prensipler menopoz ve menopoz öncesi dönemde de geçerli. 

Premenopoz, yani menopoz öncesi dönem 30’lu yaşlarla birlikte başlar. Östrojen seviyeniz artık 20’li yaşlarınızdaki kadar yüksek değildir. Alkol, sigara kullanıyor, kötü besleniyorsanız bu süreç daha da hızlanır, yani menopoza daha erken girerseniz. Kötü beslenmeye, alkol ve sigara tüketimine bağlı olarak kadınlar artık annelerinden, anneannelerinden daha erken menopoza giriyorlar. Biraz önce de belirttiğim gibi, siz erken yaşlardan başlayarak sağlıklı beslenir, yürüyüş yaparsanız menopoz öncesi dönemi de, menopozu da o kadar rahat geçirirsiniz. Muhakkak her gün bir saat yürüyüşünüz olsun. İmkanınız varsa, haftada 2 ya da 3 kez pilates ya da yoga yapmalısınız.

Omega-3 etkisi 

Hormonlarınızı doğal yollarla dengelemekte etkili bir destek varsa o da Omega-3 yağ asitleridir. Omega-3 yağ asitlerinin menopoz semptomlarını hafifletmekte, menopoza bağlı kemik erimesiyle savaştığını gösteren araştırmalar(1) var. Omega-3 yağ asitleri menopozla birlikte artan kalp krizi riskine karşı da birebir.

1 “Efficancy of omega-3 for vasomotor symptoms treatment: a randomized controlled trial.”   Cohen LS, Joffe H, Guthrie KA,  Menopause 2013 Aug 26

Aman dikkat! 

Şunun altını çizmek lazım: Siz kötü beslenirseniz, börekler, çörekler yer, bol bol makarna, pizza tüketirseniz keten tohumu, maydanoz yiyerek bir yere varamaz, hangi bitkisel desteği alırsanız alın bir faydasını göremezsiniz. Vücudunuzda kötü beslenmeye bağlı olarak bol miktarda insülin hormonu bulunuyorsa ve insülin direnci varsa, bütün hormonal dengeyi olumsuz etkileyen bir süreci de tetiklemiş olursunuz ki özellikle bu yaşlarda bu dengeyi korumak son derece önemlidir. Bu da ancak karbonhidratları hayatınızdan çıkararak, tatlılardan, işlenmiş yiyeceklerden uzak durarak mümkün. Hatta meyveyi bile kısıtlı tüketmek gerekiyor. Alkol ve sigara kullanmak, karbonhidrat tüketmek bu semptomların daha şiddetli geçmesine neden olur, uzak durun.

Önemli bir not: Soyadan, tofudan uzak durun!  Dünyada GDO’lu olmayan soya kalmamıştır ve genetiğine müdahale edilmiş tüm bitkiler birer sağlık zararlısıdır.  

Konforlu bir menopoz için 5 öneri

Daha kaliteli, daha konforlu bir pre-menopoz ve menopoz dönemi için diyetinize ekleyebileceğiniz östrojen zengini bazı besinler, yaşam kalitenizi artırmak adına alabileceğiniz önlemler var…
 
1.Keten tohumu tüketin: Keten tohumu zengin bir östrojen kaynağıdır. Optimum fayda için kahve öğütücüde çekip taze kullanın. 

2.Kuru bakliyatı unutmayın: Mercimek, nohut ve kuru fasulye bitkisel östrojenler içerir. Diyetinizde mutlaka yer verin. Ama diyabet ve insülin direnci problemi olanlar haftada bir defadan fazla tüketmemeliler. 

3.Maydanoz yiyin: Salatalarınıza bol bol maydanoz ekleyin. Bu yeşillikte de bitkisel östrojen bulunur. 

4.Adaçayı için: Kahve yerine adaçayı için. Çayınızın içine bir miktar da anason ekleyin. Her iki bitkide bitkisel östrojen bulunur. 

5.Hayıt otundan faydalanın: Menopoz semptomlarını hafifletmedeki etkisi kanıtlanmış olan hayıt otundan faydalanın. Bir çay kaşığı hayıt otu tohumunun üstüne bir bardak kaynamış su ekleyin ve 10-15 dakika bekleyip için.

 Takviye desteği

Omega-3: Düzenli olarak Omega 3 takviyesi almanızı tavsiye ediyorum. Hangi Omega 3 takviyesini ne dozda kullanmanız gerektiğini 14 Ocak 2018 tarihinde yayımlanan köşe yazımızda anlatmıştık, geriye dönüp okuyabilirsiniz.

Karayılan otu: Semptomları hafifletmede etkisi bilinen bitkisel bir takviye daha var: Karayılan otu. Menopoz dönemindeki problemlerde olumlu etkisinden dolayı kadın otu olarak da bilinir - yabancı menşeili bir besin takviyesi kullanacaksınız black cohosh ismiyle arayın. 

Çuha çiçeği yağı: Fayda sağlayabileceğiniz bir diğer takviye ise çuha çiçeği yağıdır - yani evening primrose oil. Çuha çiçeğinin vücuttaki östrojen üretimini artırmak gibi bir özelliği vardır.

©Copyright 2018 Sitemizde yayınlanan haberlerin telif hakları gazete ve haber kaynaklarına aittir, haberleri kopyalamayınız.