Millet aç aç: Instagram fenomeni çift 'tatil için' para topluyor!

Sosyal medya, herkesi biraz 'sınırsızlaştırdı' ve "Bunu da yapmayayım" deme reflekslerini usul usul köreltti. ABD'de okumak için bağış kampanyası başlatan genç hanımın tartışması yeni bitti, şimdi de Instagram fenomeni bir Alman çiftin 'tatile gitmek için' bağış toplaması konuşuluyor.

Millet aç aç: Instagram fenomeni çift 'tatil için' para topluyor!

'Yapılamayacak' şey kalmayana kadar

'Yapılamayacak' şey kalmayana kadar

Sosyal medyanın yarattığı tuhaf bir dokunulmazlık yanılgısı var.

"İstediğimi yapar, söyler, yaptırırım ve en fazla 3-5 saat sürecek lincimi yer, otururum" şuursuzluğuyla oluşan bir yanılgı bu.

Fiziken var olduğumuz dünyadaki o 'değerler' ve 'kurallar', sosyal medyada yerini 'tüm bunlardan sıyrılmışlık' yanılgısına bırakıyor.

Oysa 'kamusal' olan her ortam gibi, sosyal medyanın da 'etikten' arındırılmış bir ortam olmadığı ortada.

Olamaz, zira sosyal medyada da yine 'insanlar' var.

'Ne üretildiğine' bakılmalı

'Ne üretildiğine' bakılmalı

İstismar edilmesi mümkün bir internet kavramı olan 'crowdfunding' (kitlesel fonlama anlamına geliyor, insanlar desteklemek istedikleri proje ve kişileri maddi olarak destekliyor) dünyanın her yerinde müthiş bir başarıya ulaştı.

Crowdfunding sayesinde internet kullanıcıları, projelerini beğendiği kişileri maddi olarak destekledi, bu projeler kitleselleşti ve daha da güzeli üretilmeye başladı.

Öte yandan crowdfunding'i pek çok kişi kötüye de kullandı.

Bir nevi ortak hayallerinizi kullanarak insanların iyi niyetlerini suistimal edince, yaptığınız şey crowdfunding olmaktan çıkıp 'insan silkelemek' gibi bir şeye dönüşüyor zira.

Crowdfunding'i önemli kılan şey, fonladığınız projenin ne olduğuna, üretilecek ya da yapılacak şeyin içeriğine, desteklediğiniz kişinin 'kim olduğuna' dikkat etmek olmalı.

Örneğin günümüzde, pek çok gazeteci crowdfunding sayesinde serbest gazetecilik yapıyor. Pek çok blogger ya da YouTuber da aynı yöntemle kendine gelir yaratıyor. Fakat bunun en güzel yanı, ortaya koydukları içeriğin destekçileri tarafından 'benimsenmesi' ve önemsenmesi...

Örnekler sınırsız

Örnekler sınırsız

Dünyanın her yerinde crowdfunding kampanyalarını kötüye kullanan kişilerle karşılaşılıyor.

Başlarda büyük tepki gösterilse de "Gitti yahu o para nasıl olsa" algısıyla çok da üzerinde durulmuyor. 

Oysa sorun, giden paradan da ziyade böyle bir şeyin 'yapılabilirliğine' güvenen kişilerin kendine hareket alanı bulması.
 

Türkiye'den çıkınca şaşırdık

Türkiye'den çıkınca şaşırdık

Ülkemizden de bir iki irili ufaklı örnek var, ancak son yaşanan olay bir yandan büyük tepki çekti bir yandan da hızlıca destek gördü.

Yakın zamanda ABD'de eğitim almak için paraya ihtiyacı olduğunu söyleyen bir genç hanımın birkaç saat içinde istediği binlerce dolarlık miktara ulaşması tepki çekmişti.

ABD'de okumak için

ABD'de okumak için

Genç hanımın topladığı paranın gerçekten 'ne olduğu' ve 'nereye gideceği' bilinmiyor.

Bunun gibi örneklerin artık ucu bucağı da yok.

Tuhaftır ki, hanımefendinin yaptığı kampanyaya en büyük desteği paylaşımlarıyla (maddi anlamda destek olup olmadıklarını bilemiyoruz) ünlü isimler verdi.

Sonra ne oldu?

Sonra ne oldu?

Önce hanımefendinin Instagram hesabı incelendi, bu kampanyayı yapmadan önce 'dünyayı gezdiği' ortaya çıktı ve bir de gördük ki insanlar bağış yapanlara tepki gösteriyor. 

Hanımefendinin topladığı para elindedir, okula gidip gitmediğini bilmiyoruz ve ne yazık ki bunun gibi örnekler gittikçe çoğalıyor.

Bu tür bir kampanya yapmak için iş akışı şu şekilde:

  • -Önce hangi platforma hitap etmek istiyorsan bir hesap aç.
  • -O hesabı 'ilgi çekici' paylaşımlarla büyütebildiğin kadar büyüt.
  • -Bir crowdfunding başlat.
  • -Başlattığın crowdfunding'i sosyal medya hesabından duyur.
  • -Erişilemeyecek gibi görünmeyen 'fon hedefine' erişince ortalıktan kaybol.

Hey gidi...

Instagram fenomenliği başka bir boyut

Instagram fenomenliği başka bir boyut

Sosyal medya kullanıcılığını bir iş olarak görüp bundan para kazanmanın kimseye zararı yok, kimsenin de buna itirazı yok.

Nitekim 'Twitter fenomenliği', 'influencerlık' gibi tanımlar, aslında ciddi mesai isteyen şeyler.

İnsanları, bir şeyi tüketmeye ya da satın almaya ikna edecek kadar onlarla samimi bir ilişki geliştirebilmek kolay değil zaten. Bunu 'sanal' bir mecrada yapmak büyük beceri.

Fakat tıpkı crowdfunding gibi influencer ve fenomen kültürü de kötüye kullanılıyor.

'Influencer' kültürü kendini aştı

'Influencer' kültürü kendini aştı

'Influencer' olmak, her şeye bedava ulaşabilmek midir, bunun üzerine tartışılmalı.

Öte yandan sırf influencer olduğunuz için takipçilerinizden ya da ilişki içinde olduğunuz şirketlerden her şeyi talep edebilir misiniz, tartışılır. 

Her şeyi bedavaya getiremezsiniz

Her şeyi bedavaya getiremezsiniz

Sırf influencer olduğu için 'talep etme' kültürü üzerine bir yaşantı kurabileceğini sanan yeni bir kitle var.

Bir otelle benzer sebeplerle tartışma yaşayan ABD'li influencer'ı hatırlıyorsunuzdur.

Şimdi elimizde, yeni bir örnek var.

Tanımadığınız insanlardan para istemek...

Tanımadığınız insanlardan para istemek...

Almanya'da yaşayan bir Instagrammer çift, 'tatillerini' crowdfunding ile finanse etmeye karar verdi...

Basitçe söyleyeyim; tatil yapmak için takipçilerinden para istiyorlar.

Evinde kahve bittiğinde komşusundan istemeye çekinen, "Ayıp olur" diye düşünen insanlardan "Tatile gideceğiz, paraya ihtiyacımız var" diyerek para istemek, sınırı aşmak değil mi?
 

İşin ahlâki boyutu gözden kaçıyor

İşin ahlâki boyutu gözden kaçıyor

Başında söylediğimi tekrarlamam gerek sanırım.

Sosyal medya, gerçekten insanların türlü 'sınırsız' beklentilerini ve arzularını karşılamak amacıyla mı var, yoksa sadece 'paylaşım yapmak' için mi var kestirmek zor.

andac.uzel@demirorenmedya.com
 

Bu makaleye ifade bırak