Uzun zamandır aynı iş yerinde, aynı pozisyonda çalışıyorsunuz ve terfi alamıyor musunuz? Sorumluluklarınız, görevleriniz hep aynı mı? Hâlbuki siz işiniz için elinizden gelen her şeyi yapıyorsunuz ve tüm gücünüzle çalışıyorsunuz. Halen terfi alamadığınız gibi yetkileriniz ve sorumluluklarınız da bir değişiklik yok. Kendinize, yaptıklarınıza, çalışmalarınıza o kadar çok güveniyorsunuz ki terfi alamamanız veya görevinizde bir değişiklik olmaması sizi çok şaşırtıyor. Aslında aklınızda bazıVARSAYIMLAR (yöneticiniz, terfi sistemi vs. vs. ) var ama… Hâlbuki iş arkadaşlarınızdan en çok terfiyi siz hak ediyorsunuz ama neyse diyelim…

Varsayımlar üzerine yoğunlaşmak evet bir tercih olabilir. Bu sizin aynı yerde saymanızdan başka bir işe yaramaz. Peki, suçluyu dışarda aramak yerine kendi içinizde aramayı tercih ederek kariyerinizde gelişimi tercih etseniz… Bu tercihinizle gelişiminize de odaklanmış olursunuz. Bu sayede eksikleriniz be gelişmesi gereken özellikleriniz üzerine odaklanır ve kendinizi keşfetmiş olursunuz. Kendinizi keşfetme üzere çalışmaya ve gelişim çaba harcamaya hazır mısınız?

Neler yapabiliriz üzerine odaklanalım…

Öncelikle terfi almak için çok çalışıyor olmanız, mesaiye kalıp işleri bitirmeniz terfi için yeterli değil. Bunda hem fikir olalım… Ayrıca yaptıklarınızı, başarılarınızı sadece siz biliyorsanız ve bu detayları ekip arkadaşlarınız ve yöneticiniz de bilmiyorsa terfi için yine yeterli değil.  Bizim kültürümüzde “ağlamayana meme yok” diye bir deyim var. Peki, yöneticinize/patronunuza terfi talebinizle giderken yapmanız gerekenleri yapıp ve ayrıca ret edemeyeceği bir teklifle giderseniz işte o zaman terfi talebiniz daha etkin değerlendirilir.  Pozisyonlar arasında farklılıklar ve detaylarda farklılıklar var. Bu detaylarla ilgili yapabilecekleriniz yine sizde saklı. Yönetici seviyesinde olanlar yine durum ve hedef analizi ile gelişim alanları ile planlamalarını yapmamalılar.

Kendinizi Tanıyın, SWOT’unuzu Yaparak Profesyonel Kimliğinizi Daha İyi Tanıyın

 Swot analizi;Bu çalışmada kariyerinizle ilgili yön vermeniz gereken konuda, güçlü-zayıf yanlarınızı, i tehditlerinizi ve fırsatlarınızı ayrı ayrı yazmanız gerekir. Kariyer hedefinizi belirlemeden önce bu çalışmayı yapmanız sağlıklı olacak ve yolunuzu çizerken size hız kazandıracaktır. Terfi etmek istediğiniz pozisyon için sahip olduklarınızı görebilir, zayıf yanlarınızla hangi konularda gelişmeniz gerektiğini belirleyebilirsiniz. Ayrıca yine ilerlemeniz için tehditlerinizi görüp nasıl çözeceğinizle birlikte karşınıza çıkan fırsatları nasıl değerlendirebileceğinizi de görebilirsiniz. Eğer yaşam değerleriniz arasında aileniz ilk sıradaysa şehir dışında alacağınız hedef iş veya yoğun çalışma saatleri bir müddet sonra sizi mutsuzluğa sürükler. Aile özleminiz ağır basar ve bu sefer terfi yerine iş değiştirmeniz gerekebilir.

Yaşam ve kariyer değerleriniz neler, kesişme noktası hangi değer? Olmazsa olmazlar ve vazgeçebilecekleriniz neler?

Hedefinizde ki iş nedir? Tam olarak ne yapmak istiyorsunuz? (İster terfi ister iş seçimi olsun)

Sizin güçlü yanlarınız kabiliyetleriniz neler?

Bu hedeflerinize ulaşmak için geliştirmeniz gereken yanlarınız neler?

Gelişiminize odaklanmazsanız tehditleriniz neler olacak?

Gelişimize odaklanırsanız fırsatlarınız neler olacak?

 

Öğrenmeye Ve Gelişime Açık Olun ve Bunu Başkalarına da Belli Edin!

Sürekli araştırmak, işinizle ilgili gündemi-teknolojiyi takip etmek, bilmediğiniz konularda ki eksikleri tamamlıyor olmak, sürekli öğrenme ve gelişim ilkesiyle kariyerinizi yönetmek sizin ilkeniz olmalı. Uzmanlığınızla ilgili geniş bir bilgi birikimine dâhil olmanız, bunu toplantılarda, ek sorumluluklarda gösteriyor olmanız, ekip arkadaşlarınızın bilmediği konularda işe hâkimiyetinizle birlikte sizi başvuru noktası olarak seçerek genel anlamda başarılı kılacaktır.  Öğrenmenin sonu yok terfi aldım, şimdi yöneticiyim diye öğrenmekte ASLA vazgeçmeyin, bu sizin hayat görüşünüz olsun. Ayrıca bireysel markanızı da yönetirken genel kültürünüzün geniş olması, hobileriniz, sosyal hayatınız farklı görüşlerde ki farklı kişilerle iletişiminizi de sağlayacaktır. Özgüveniniz arttıkça terfiyle beraber kariyerinizde ilerlemeye adım adım yaklaşırsınız. Kendinizi başarılarınızla pazarlayın…

 

Ulaştığınız Hedefleri, Yüksek Performans Gösterdiğiniz Çalışmaları Yazın, Başarılarınızın Listesi Hazır Olsun

Görev tanımınızda ki işleri tek tek gerçekleştirdiniz, üzerine performans notlarınız da iyi veya patronunuzun – yöneticinizin her verdiği işi yaptınız. Yetmedi hep ek görevler aldınız ve projelerde yer aldınız. Tüm çalışmalarınızda bir sürü başarı elde ettiniz. Başarısızlıklarınız da oldu tabii ama bunları yeni işlerde iyileştirme olarak kullandınız. Belki bu detayların hepsini ya da tekini yaptınız. Ne olursa olsun terfi konuşmasına hazırlanırken bu liste işinize yarar. Bu listeyi kabartmak istiyorsanız hedef pozisyonunuz için gerekli olan ek görevleri almaktan ve projelerde yer almaktan da kaçınmamalı ve gönüllü çalışmalar içinde yer almalısınız. Karşınıza çıkan ek işler için fırsatları da değerlendirmelisiniz. “Bu hafta sonu bu konuda çalışabilecek var mı?” diye soran yöneticiye ilk olumlu cevabı veren siz olursanız işte bir fırsatı değerlendirmiş olursunuz.  Başarı öyle kolay olmuyor bazen. Bu listeyi, yöneticiniz yaptıklarınızdan haberdar olmasını sağladığınız gibi yeni mülakatlara hazırlanır ve kendi motivasyonunuzu artırma aracı olarak da kullanabilirsiniz. Performans görüşmeleri için de işe yarar.  Başarılarınız aklınıza gelmiyor mu? İş süreçlerinde ne gibi yenilikler yaptınız, satışların artmasına sizin hangi çalışmanız işe yaradı. Bu detayları netleştirmek için kendinize sorular sorarak başarılarınızı sorgulayın. Cevaplar sizde saklı. Yani yöneticinizin karşısına çıkarken eliniz boş gitmeyin. Güçlü duruşunuzu, terfii etmeyi neden istediğinizi ve hak ettiğinizi, hedefe ulaşmak için neler yaptığınızı anlatın. Etkileyin yöneticinizi, bu sizin elinizde…

Tam Bir Görev Adamı ve İyi Bir Takım Oyuncusu Olduğunuzu Gösterin

İşinizi hobiniz olursa önünüzde ki pek çok engel kendiliğinden kalkar. Daha kolay çözümler üretir, zamanınızı verimli kullanır ve özenli yaptığınız işinizin çıktıları da çok başarılı olur. Babam derdi ki “Ne yaparsan yap ve işin ne olursa olsun yapabildiğinin en iyisini yap.” Severek yapılan işin sonuçları da enfes oluyor ve çevrenize de bunu hissettiriyorsunuz. Başarı dedik ama başarı kolay elde edilmiyor. Etliye sütlüye karışmayan sadece kendi işini yapan olmayın. Masadan kafanızı kaldırın ve neler oluyor bir bakın.  Her zaman ekibin bir parçası olduğunuzu, ihtiyaç halinde göreve hazır olduğunuzu, iş yapmaktan çekinmediğinizi ekip arkadaşlarınıza ve yöneticinize hissettirin. Hatta dirsek temasında olduğunuz birimlerde bile bu işbirlikçi yaklaşım içinde olmanız şirket içi referanslarınızın sayısını artıracaktır. Bireysel çalışırsanız tek başınıza kalırsınız. Unutmayın maçta golü atan kişiye bir pasveren de var. İş yeri kurallarına uyun; çalışma saatlerine uygun davranmanız, giyim kurallarına göre şık-temiz giyinmeniz, iletişim şekliniz, pozitif problem çözen taraf olmanız gibi detaylar hep çok önemli. Dedikodadn kaçının, çay molalarında sohbetin konusunu iyi ayarlayın. Arkadaşlarınızın moralleri bozulduğunda bile yanlarında profesyonellikle olmanız size kazandırır. Yani o terfiiyi her açıdan hak ettiğinizi gösterin. Profesyonel ve güvenilir duruşunuz size güç kazandırır.   Enerjiniz herkese geçiyor ve karşınızda ki kişilerde sizinle çalışmaktan zevk alıyor.

 

İletişim, iletişim ve Yine İletişim

İletişim çok ama çok önemli. Kiminle nasıl iletişim kuracağınızı bilmelisiniz. Herkesle konuşacağım derken dedikoduya da karışmayın. Düşünsenize gün içerisinde farklı profillerle iletişim halindesiniz. Tüm bu kişilerin farklı tarzları var ama en çok önemli olanlar ekip arkadaşlarınız ve yöneticiniz. Bu kişilerin iletişim tarzlarını öğrenin, nelere dikkat ediyorlar, neleri sevmiyorlar. Biraz gözlem ve deneyim ile öğrenirsiniz. Sevmediğiniz kişilerle bile iletişim kurarken şık tarzınızdan vazgeçmeyin. Ne kadar iyi iletişim içerisinde olursanız bunu terfiiniz için bir fırsata çevirebilirsiniz. İş hayatında pek çok iş iletişimle sonuçlanıyor. İletişimle birlikte her profesyonelin ne noktada sizin olabileceğini görmeniz gerekir. İletişim derken samimiyetsiz davranışları söylemiyorum. Samimiyetsiz sahte davranışlar fark ediliyor ve yakışmıyor. Bir beden büyük gömlek gibi…

 

E Hadi Bir Cesaret…. Terfi Görüşmesi İçin Toplantını Tarihinizi Alın

Birde bu detaylara cesaret konusunu ekleyelim. Bu dünyada başarılar düşünenlerin değil düşünüp yapanların oluyor değil mi? Sizde terfi etmek istiyorsunuz. Bahsettiğim veya bahsetmediğim çalışmaları yaptınız, alt yapı hazır. Belki bir adım ilerisi için cesaretiniz yok. Terfi alabilir miyim korkusu içinize oturdu gitmiyor. Siz elinizden geleni yapın. Terfii kapısı kapanırsa başka bir kapı açılır bilebilir misiniz? Kendinize, gücünüze, azminize inanın ve güvenin. İsteyince yapamayacağınız hiç birşey yok. Terfi; itibarın, maaşın ve hayat standartlarının yükselmesi demek. Bunun yanında kayıplarınızda olabilir ama hedefinize ulaşınca mutlu olacaksanız çevrenizdekiler de mutlu olur.

 Cesaretinizi topladınız, kariyerinizde ilerleme için çalışmalarınızı yaptınız. Süper! Geriye yöneticinizle konuşması kaldı. Yöneticinizi tanıyorsanız konuşma için doğru zamanı biliyorsunuz demektir. Doğru zaman geldiğinde görüşme için randevu isteyin ve hazırladığınız terfi konuşmasını yapın. Cesaret edin ve yapın. Siz profesyonel duruşunuzla birlikte taleplerinizi iletirseniz, bu kadar emeğin sonunda terfii alırsınız.

Terfi için ortalama 3-4 yıllık bir süreç var. Bazı yerlerde daha fazla bazı yerlerde daha az olabiliyor. Ben CV okurken ve kariyer planlaması yaparken aynı pozisyonda kaç yıl kalmış bakıyorum. Dört seneden fazla ise neden terfi almadığını sorguluyorum. Belki de terfi alamazsanız dış dünyaya açılma kararını vermenin tam zamanı gelmiş demektir.  Bu karar için terfi sonucu önemli bir etkense karar vermek ve yolunuzu yeniden çizmeniz gerekebilir. Gerçek şu ki; profesyonel hayatta fırsatlara her zaman açık olmak lazım.  Uzatmadan terfi hedefinize odaklanmalı ve kariyerinizde yükselen ivme ile devam etmelisiniz. 

KARİYERİNİZ PARLASIN

Kurumsal ve bireysel danışmanlık talepleriniz için esra@cvcheckup.com e-posta adresinden iletişime geçebilirsiniz.

ESRA KEMER

Kariyer Gelişim Danışmanı, İnsan Kaynakları Profesyoneli