Neden düştüler: Uçuş 571

Birinci Dünya Savaşı ile hayatımıza hızla giren, İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra ise en önemli ulaşım araçlarından biri olan uçaklar birçok vasıtadan daha güvenli olmasıyla tanınıyor. Ancak kazalar yaşandığında ise büyük trajedilere sahne olabilmektedir. Neden düştüler serimizde sizlerle uçak kazalarını inceleyeceğiz.  İlk konuğumuz ise 13 Ekim 1972’de And Dağları’na düşen Uruguay Hava Kuvvetleri Uçuş 571 uçağı olacak.

Neden düştüler: Uçuş 571

Her şeyden habersizlerdi

Her şeyden habersizlerdi

Old Christians isimli rugby takımı yapacağı karşılaşma için Uruguay Hava Kuvvetleri ikiz  turboprop Fairchild FH-227D uçağı ile Montevideo’dan Şili’nin Santiago şehrine gitmek için yola çıktı. Ancak başlarına geleceklerden habersizlerdi.

Yoğun kar yağışı olunca...

Yoğun kar yağışı olunca...

Aslında takım uçuşa  12 Ekim günü başlamıştı. Fakat çok yoğun bir kar yağışıyla karşılaştıkları için uçak Arjantin’in Mendoza şehrine inmiş ve geceyi orada geçirmişti. 13 Ekimde uçuşa devam eden uçak Şili’nin Curicó şehri üzerinde olduğunu görevlilere bildirmişti ancak bu ölümcül bir hataydı. Çünkü uçak dağların bulunduğu bir geçidin üzerindeydi.

İkinci ölümcül hata

İkinci ölümcül hata

İkinci ölümcül hata ise iniş izni istemeleri oldu. Hala dağların üzerinde olan ancak bulutlardan bir şey göremeyen pilotlar alçalmaya başladılar. Glaciar de las Lágrimas (Gözyaşları Buzulu) isimli dağ ile bir anda baş başa kalmış oldular.

4200 metrelik dağa önce sağ kanadı çarpıyor, kopan parçalar kuyruk kesimindeki dengeleyiciyi koparmış ve gövdede deliğe sebep olmuştu. Sonra sol kanat da koptu, uçağın gövdesi kanatsız bir şekilde karlarda sürüklenmeye başladı.

Çalışmalar durdu

Çalışmalar durdu

Uçak düştükten sonra arama çalışmaları başlamıştı. Uçakta 45 kişi mevcuttu ve geriye 27 kişi hayatta kalmıştı. Onları bulmak için yoğun bir çalışma başlatıldı. Ancak 8 gün sonra yoğun kar yağışı ve uçağın da beyaz olması sebebiyle görünememesi çalışmaların durmasına sebep oldu. Her şey bu andan itibaren başladı.

Yiyecekleri tükendi

Yiyecekleri tükendi

Kazazedeler kendileri kurtulmaya karar verdiler ancak bu zor bir durumdu. Öncelikle yaralılar vardı, yiyecek stoku da sınırlıydı. Aralarında ufak ufak paylaştılar ama bir süre sonra yiyecekleri tükendi.

29 Ekim’de ise bir facia daha yaşandı, düşen çığ sonrası yaralıların sekizi daha hayatını kaybetti. 19 kişi hayatta kalmış oldu.

İşe yaramadı

İşe yaramadı

Uçağın telsiziyle iletişim kurmak istemişler, çeşitli çalışmalar yaptılar. Ancak bilmedikleri bir şey vardı, telsiz akü ile değil uçağın motoruyla oluşturduğu güçle çalışıyordu. Kurtulmak için başka yollar denemeye devam ettiler.

Nasıl hayatta kaldılar?

Nasıl hayatta kaldılar?

2 ay boyunca dağlarda mahsur kalan ancak kimse ile iletişime geçemeyen kazazedeler nasıl hayatta kaldı? Burada ilginç anlarla karşılaşıyoruz. Soğukta hayatta kalabilmek elbette çok zor. İnsanlar buldukları uçak yalıtım parçalarını kendileri için uyku tulumuna çevirdiler ve soğuktan korundular. Ancak açlık en çok zorlayan şeydi onları.

Ölüleri yediler

Ölüleri yediler

Kazazedeler aç kalmamak için korkunç bir yöntem bulmak zorunda kalmışlardı; ölülerin etlerini yemek. Zor bir karardı onlar için ama hayatta kalmak için tek seçenekleriydi. Sonuçta dağın başındalardı ve yiyeceğe ulaşma şansları yoktu, pragmatist davranıp ölülerin etlerini yediler.

66 gün sonra kurtuldular

66 gün sonra kurtuldular

Kazanın üzerinden 66 gün geçtikten sonra çalışmalar neticelendi ve yarılalar kurtarıldı. Ancak nasıl hayatta kaldıklarını anlatamadılar o hengâmede. Birkaç gün sonra düzenlenen basın toplantısında bütün gerçek kamuoyuyla paylaşıldı. Kaza yerinden fotoğraflar,  videolar kazazedelerin yakınlarını şoka uğratmıştı.

Kitap, film konusu oldu

Kitap, film konusu oldu

2 ay sonra kurtulmuşlar ama arkalarında büyük bir travma bırakmışlardı. Bu olay herkesi o kadar etkilemişti ki kitaplar yazıldı ve sinema filmleri çekildi. Uçak kazası tarihine de ilginç bir vaka olarak geçmişti.

selcuk.bulut@milliyet.com.tr

Bu makaleye ifade bırak