Dünya Norveç’in obeziteye karşı büyük zaferi

Norveç’in obeziteye karşı büyük zaferi

11.07.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:

Norveç çocuk obezitesiyle mücadele kapsamında gıdalardaki tuz, şeker ve doymuş yağ oranının düşürülmesinin meyvelerini toplamaya başladı. Ülkede yapılan son ölçümlere çocuk obezitesi oranları neredeyse sıfıra yaklaştı

Norveç’in obeziteye karşı büyük zaferi

Norveç, birçok gelişmiş birçok ülkenin yıllardır üstesinden gelemediği çocuk obezitesini, sistematik bir ekip çalışmasının ardından nerdeyse sıfıra indirmeyi başardı. Norveç’in bu başarısında, hükümet, iş dünyası ve sivil toplumun ortak çalışmasının etkisi büyük oldu. Norveç’te, 2015’te Avrupa Çocuk Obezitesi Gözler İnisiyatifi tarafından yapılan ölçümlerde obezitenin kız çocuklarında yüzde 3, erkek çocuklarında ise yüzde 2.3 oranına kadar gerilediği görüldü. Norveç Sağlık Bakanlığı tarafından 2014’te Mills ve Orkla gibi uluslararası gıda tedarikçisi şirketlerin katılımıyla kurulan iş grubunda ülkedeki çocuk obezitesinin önüne geçilmesi ve halk sağlığının korunması hedefi koyuldu. İş grubunun amacı, Dünya Sağlık Örgütü’nün (WHO) hedeflerine benzer şekilde halkın tükettiği gıdalardaki tuz, şeker ve doymuş yağ oranının düşürülmesi oldu.

ABD de rakam çok yüksek

‘Salt Partnership’ ismiyle kurulan, Norveç hükümeti ve gıda tedarikçilerinin temsilcilerinin katıldığı kurumda ise halkın tükettiği gıdalardaki tuz oranının denetlenmesi kararlaştırıldı. Hükümetle yürütülen çalışmaların ardından Norveçli şirketler, 2018’e kadar ürünlerindeki doymuş yağ oranının (enerji olarak) yüzde 15’den yüzde 13’e indirme sözü verdi. Şirketlerin, şeker oranını indirmek için de hükümetle işbirliğine girmesi bekleniyor. Norveç’te çocukların daha çok tükettiği gıdalarda halihazırda bazı standartlar bulunuyor. Çocukların, birbiriyle rekabet etmek için sağlıksız ürünleri piyasaya süren firmaların ‘pazar baskısından’ korunmaları için, zararlı yiyecek ve içeceklerin çocuklara promosyon olarak sunulmasının yasaklandığı belirtiliyor. Norveç Sağlık Bakanı Bent Hoie, Huffington Post için kaleme aldığı makalede, gıda şirketlerinin kendileriyle çalışmak için gönüllü olduğunu söyledi. Tıp dergisi ‘Journal of American Medical Association’un rakamlarına göre, ABD’de 2-19 yaş aralığındaki kişilerin toplamda yüzde 17’inin obezite sorunu yaşıyor.