Bireyselcilik kötü bir şey gibi görünse de, eşit fırsatlara sahip bireylerin hedeflerine ulaşmak ve başarılı olmak iiçin kişisel çaba göstermeleri gerektiğine dair genel bir kanı vardır. Ancak akademik ve mesleki başarı kazanmak için, çevrenin etkisi, katkısı ise yadsınamaz bir gerçektir. Aslında avantajlı ve dezavantajlı durumlar doğumdan itibaren başlar. Örneğin ; ebeveyn eğitimi ve ebeveynlerin sosyo-ekonomik düzeyleri çocukların akademik başarıları üzerinde önemli, bir etkiye sahiptir.
 
Bu varsayıma göre; sosyo-ekonomik düzeyi düşük bir ailede yetişen çocuk gündüz bakım evine yada anaokuluna başladığı sırada sosyo-ekonomik düzeyi yüksek,ebeveyn eğitimi alan akranlarına göre dezavantajlı durumdadır.
 
Çocuk Psikolojisi ve Psikiyatrisi Dergisi'nde yayımlanan bir makalede; Montreal Üniversitesi'nden bir ekip  1998 doğumlu 1863 çocuğun akademik performansını değerlendirerek çocuklardaki dezavantajlı durumların okul öncesi eğitim ile kalkıp kalkmadığını araştırdılar.
 
Sonuçlar
 
-Beklendiği gibi sınırlı eğitime sahip ebeveynlerin çocukları, eğitim düzeyi iyi olan ailelerin çocuklarına nazaran daha düşük puan aldılar. 
 
-Ancak, anaokuluna yada kreşe devam eden dezavantajlı çocukların performanslarının önemli ölçüde arttığı belirlenmiştir. Buna karşılık yüksek eğitime sahip ebeveylerin çocuklarının dezavantajlı çocukların gösterdiği gelişim kadar ilerleyemedikleri gözlenmiştir. 
 
-Buna karşılık Anaokulu veya Kreşlerde alınan özel tedbirler ve olumlu yaklaşımların çocukların akademik performansına ciddi katkıda bulunduğu tespit edilmiştir.
 
Satır içi resim 1
 
Grafikte de görüldüğü üzere eğitimi az olan ebeveyn çocuğu ile eğitimli ebeveyn çocuğu arasındaki akademik performans düzeyi birbirine yakın. Ancak kreşe gitmeyen ve eğitimsiz ebeveyn çocuklarının akademik başarı düzeylerinin çok düşük olduğu görülmektedir.
 
Sonuç olarak bu çalışma; kreşe yada anaokuluna giden eğitimsiz ebeveyn çocuklarının performanslarının daha iyi olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, Okul öncesi eğitimin sosyo ekonomik düzeyi düşük ve yüksek her çocuk için faydalı olduğu , çocuğun akademik performansını geliştirdiği tespit edilmiştir.
 
KAYNAK: Geoffroy, M., Côté, S., Giguère, C., Dionne, G., Zelazo, P., Tremblay, R., Boivin, M., & Séguin, J. (2010). Closing the gap in academic readiness and achievement: the role of early childcare Journal of Child Psychology and Psychiatry DOI
 
Murat ATİLA
Klinik Psikolog/Aile Danışmanı
 
http://www.psikoist.net      
http://www.psikoyasamakademisi.com