Önlem almak için ölmemiz şart mı? Toplu taşımada risk taşıyan yanlışlar

Gebze'de yaşanan olayda Günay Gönülaçar'ın hareket halindeki minibüs tam durmadan inmeye çalışırken düşüp hayatını kaybetmesi, toplu taşıma kurallarına uymanın ve küçük detayların aslında ne kadar önemli olduğunu çok acı bir şekilde bizlere gösterdi. Her gün ihlal ettiğimiz onlarca kuralı yeniden hatırlamamız için vurucu bir ölüm mü yaşanmalıydı?

Önlem almak için ölmemiz şart mı? Toplu taşımada risk taşıyan yanlışlar

Zincirleme hatalar

Zincirleme hatalar

Yaşanan ölümlü kazada ne yazık ki hem vefat eden kişinin hem de şoförün hatalar bulunuyor.

Hata 1: Araç durmadan kapıyı açmak. 

Bu hataya yabancı mıyız? Minibüs ve otobüs kullananlar gayet iyi biliyorlar ki durmadan kapıyı açan şoför sayısı, durduktan sonra açanlardan çok çok daha fazla. Neden? Çünkü zaman kazandırıyor. Fakat can kaybettirebiliyor.

Hata 2: Ön kapıdan inmek. 

Hata 2: Ön kapıdan inmek. 

İnecek yolcunun da, şoförün de hatası var ve bu yanlış yıllardır her gün binlerce kere tekrarlanıyor. İnecek yolcu ön kapıya yakınsa dahi ön kapı sadece binen yolcu içindir. Günay Gönülaçar, araç hareket halinde olmasına rağmen arka kapıdan inmiş olsaydı bile en fazla birkaç sıyrıkla atlatacaktı.

Hata 3: Araç durmadan inmek.

Hata 3: Araç durmadan inmek.

Her hata beraberinde başka bir hatayı getirmiş adeta. Herhangi bir araçtan durmadan inmek ne yazık ki en iyi ihtimalle basit yaralanmayla sonuçlanır. Keşke burada da öyle olabilseydi. Araçtan herhangi bir sebeple panik halinde, ön kapıdan, araç durmadan inmek ölümlü kazayı doğurmuş.

Ölüme yol açması muhtemel hatalar

Ölüme yol açması muhtemel hatalar

Bahsi geçen olayda gördüğümüz kusurların her biri her gün binlerce defa yaşanıyor. Peki toplu taşımada yaralanma ölümle sonuçlanması muhtemel daha ne gibi yanlışlar yapılıyor? Toplu taşımada hangi basit kurallara uyulmuyor?

1- Yolcular yerleşmeden hareket etmek

1- Yolcular yerleşmeden hareket etmek

Toplu taşıma araçlarında rastlayabileceğiniz en sık yapılan şoför hatalarından biri bu. Yolcu daha adımını atar atmaz gaza basılır. Binbir zorlukla ayakta, dengede kalmaya çalışarak oturmaya ya da otobüste uygun bir yerde ayakta durmaya çalışırsınız. Düşüp yaralanma ihtimali doğuran ama ısrarla yapılan bir yanlış.

2- İnen yolcuyu beklemeden hareket etmek

2- İnen yolcuyu beklemeden hareket etmek

"Hooop" sesini duymadan aynaları kontrol etmeyen o kadar çok şoför var ki. Kapıyı belirli bir saniye açık tutuyor ve inen insin diye düşünüyorlar. Bir ayağı içerde bir ayağı dışarıda kalan, bagajını indiremeden kendisi inen yüzlerce yolcu görmüşüzdür.

3- Ağzına kadar dolu araçlar

3- Ağzına kadar dolu araçlar

Sıkış tepiş gidilen toplu taşıma araçları da çok büyük tehlike yaratıyor. Ufak bir kazada, keskin virajda, hakimiyet kaynında oturan ya da makul dolulukta ayakta duran yolcuya hiçbir şey olmayacakken, ağzına kadar dolu bir araçta zarar görenler mutlaka olacaktır.

4- Kapı ağzında beklemek

4- Kapı ağzında beklemek

Araç ağzına kadar doluysa buna mecbur kalınabiliyor, yani yine hata hatayı doğuruyor. Fakat araç boşken bile otomatik kapıya yapışık durmayı tercih eden yolcular var. En iyi ihtimalle kapı çarpması, en kötü ihtimalle kapıdan dışarı savrulma ihtimali doğuruyor.

Örnekler çoğaltılabilir çünkü toplu taşımada gün içerisinde yapılan hatalar saymakla bitmiyor. Türkiye'deki toplu taşıma kültürü hem şoför hem yolcu anlamında çok daha medenileşmeli. Can taşındığını ve işin ne kadar ciddi olduğunu unutuyoruz galiba.

Bir yandan para sayarken bir yandan yanındakiyle konuşan ve bu esnada araç kullanan şoförleri sempatikleştirmemizin başka açıklaması yok çünkü. Şoför, araç kullanırken aynı anda birkaç işi daha bir arada yapabildiği için takdir edilmemeli.

Tüm bu yanlışların yapılmaması için öncelikle şoförlerine yetkili makamlarca eğitilmesi, sonra da yolcuların insan gibi muamele görmek için haklarını savunmayı öğrenmeleri gerekiyor.

Bu makaleye ifade bırak