Gündem Oscar’ın perde arkasındaki ekonomi

Oscar’ın perde arkasındaki ekonomi

29.02.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:

‘Oscar’ kazanabilmek için filmler her yıl kıyasıya bir yarışa girerken, ödül uğruna harcanan paralar dudak uçuklatıyor. Akademi üyelerini etkileyebilmek için 500 milyon dolara varan harcamalar yapılıyor

Oscar’ın perde arkasındaki ekonomi

Beyaz perdenin en prestijli ödülü olan ‘Oscar’ heykelcikleri bu sene sahiplerini 88’inci kez bulurken, Akademi Ödülleri’nin perde arkasında büyük bir ekonomi yatıyor. İngiliz yayıncılık kuruluşu BBC muhabiri Jim Reed, 88’inci Akademi Ödülleri töreni öncesinde Oscar kazanmanın bedelini araştırdı. Film stüdyoları her yıl Oscar sahiplerini seçen 6 bin Akademi üyesinin gönlünü kazanmak için milyonlarca dolar harcıyor. Stüdyo sahipleri bu rakamları gizli tutmak isterken, film yapımcısı ve blog yazarı Stephen Follows endüstrideki meslektaşlarından gizli verileri sağlamayı başarmış. Buna göre, Hollywood’un Oscar kampanyaları için harcama kaleminin yıllık 100 ila 500 milyon dolar arasında değiştiği tahmin ediliyor.

Kampanya 10 milyon dolar

Follows’a göre başarılı bir film kampanyasının maliyeti 10 milyon dolar civarında. Bu tutar reklam, medya, yetenek maliyetleri ve halkla ilişkilere gidiyor. Oscar mevsiminde stüdyolar, ticari medyada reklamlara iddialı paralar ödeyerek seçmenlere kendi filmlerinin değerlerini ve yıldızlarının performanslarını hatırlatmaya çalışıyorlar. Oscar mevsiminde Hollywood Reporter gazetesinin ön sayfa reklamı 72 bin dolara kadar çıkıyor.

Akademi üyelerini etkilemek için özel bir meslek kolu da ortaya çıkmış. İşi akademi üyelerinin kafasına filmlerini sokmak olan bu kişilere ‘Oscar danışmanları’ deniliyor. Danışmanlar film başına 10-20 bin dolar kazanıyor. Eğer film aday gösterilir ya da ödül kazanırsa gelecek yılki fiyatları ikiye katlanabiliyor.

Gizli rüşvet: Hediye

Akademi üyeleri özel gösterimlere davet ediliyor. Film yıldızları da Oscar danışmanları ile birlikte bu gösterimlerde sorulara yanıt vermek için katılabiliyor. Akademi üyelerine açıktan rüşvet elbette ki yasak. Ancak Akademi üyeleri resmi adaylık sürecinden önce hediye yağmuruna tutulduklarını söylüyorlar. Akademi üyelerine göre bu hediyeler bazen ‘saçma’ derecelere varabiliyor. 2013’te Hollywood Reporter’a konuşan bir Akademi üyesi, “Lincoln prezervatifleri hariç kitaplar, yemek kitapları, herşey verildi” demişti.

Lobiciliğe kısıtlama geldi

Akademi’nin 2011’de gözden geçirilmiş resmi kurallarına göre e-posta ya da telefon yoluyla lobicilik faaliyeti yasak. Rakip filmler hakkında doğrudan ya da sosyal medya üzerinden “olumsuz ya da aşağılayıcı” olabilecek yorumlara da sıcak bakılmıyor. 2010’da Hurt Locker filminin yapımcılarından Nicolas Chartier, Oscar seçmenine 500 milyon dolarlık rakip Avatar filmi yerine kendi filmine destek vermelerini isteyen bir e-posta gönderdiği için ödül törenine katılması engellenmişti.

Haberin Devamı

Ödülün maddi getirisi düşük!

Peki Oscar heykelciği tüm bu harcamalara değer mi? Veri analisti Edmund Helmer’a göre yanıt ‘hayır’. Helmer’ın 2013’teki hesaplamalarına göre en iyi film ödülünün bir filmin hasılatına sadece 3 milyon dolar ek getirisi var. Bunun sebebi Oscarların uzun bir ödül sezonundan sonra gelmesi ve filmin önceden vizyona girmiş olması. 2014’teki başka bir araştırmaya göre Akademi Ödülleri’nin erkek bir oyuncunun ücretini 3.9 milyon dolar tutarında artırırken kadın oyuncular
için sadece 500 bin dolarlık bir artış söz konusu.