Otomobil Alkollü sürücüyü 'şıp’ diye anlarım

Alkollü sürücüyü 'şıp’ diye anlarım

06.08.2007 - 00:00 | Son Güncellenme:

Trafik kazalarında alkollü sürücü faktörünün önüne geçmeye çalışan firmalar, birbiri ardına yeni teknolojiler geliştiriyor. Sonuncusu, üflemeye bile gerek bırakmadan “şıp” diye anlıyor!

Alkollü sürücüyü şıp’ diye anlarım

Levent Köprülü

Sadece Türkiye’de değil, neredeyse tüm dünyada, özellikle de gelişmiş ülkelerdeki trafik kazalarında “alkollü sürücü” faktörünün giderek artması nedeniyle “güvenlik” arayışlarına hız veren üreticiler, ardı ardına yeni sistemler geliştiriyor.
Sürücüyü teknolojiye emanet etmenin yine “en güvenli yol” olduğuna inanan otomotiv firmaları, geliştirdikleri veya üzerinde çalıştıkları sistemlerle sarhoş sürücüleri yerinden bile kıpırdatmamaya kararlı.
Bugüne kadar pek çok üretici, bu konudaki çalışmalarının ürünlerini Avrupa ve Amerika pazarında piyasaya sundu bile. Örneğin iki İsveçli üretici olan Saab ve Volvo, bu konuda hayli mesafe aldı.

Üflemesiz sistem...
Her iki üreticinin sistemlerinde de sürücünün anahtar ya da emniyet kemeri üzerindeki bir aygıta üflemesi gerekiyor. Nefesinizi kontrol ettirmeden aracı çalıştırmanız mümkün olmuyor. Saab benzer bir sistemi Scania ağır ticari araçlarına bile uyarladı.
Japonlar da ciddi şekilde bu konuya eğilmiş durumdalar. Nitekim Toyota, yine alkol testine dayanan bir sistem üzerinde çalıştığını açıklamıştı. Son açıklayan Japon üreticiyse Nissan oldu. Geliştirme çalışmaları devam eden sistem, “üflemesiz” bir düzeneğe sahip. Koltuğuna geçtiğinizde,  “şıp” diye kendiliğinden anlıyor.

Önce sesle uyarıyor
Nissan’ın sistemi, koku, ter ve sürücünün dikkatini ölçerek karar veriyor.
Koku algılayıcıları, sürücü ve yolcu koltuğunun kafalıklarında. Buradan alkol seviyesini ölçen sistem, vites kolu üzerindeki sensörden sürücünün nabız atışlarını ve terlemesini kontrol ediyor. Gösterge tablosundaki kameraysa, sürücünün direksiyon başındaki davranışlarını izliyor.
Sürücüsünün alkollü olduğunu anlayan sistem alarm veriyor. Sürücünün yola devam etmemesi uygunsa, İngilizce veya Japonca sesli mesajlara geçiyor, aracın motorunu bloke edebiliyor.
Sistem piyasaya çıkana kadar bazı eksikleri giderilecek. Zira hangi alkol düzeyinde devreye gireceğine karar verilmemiş. Düzeneği “kandırmaya” çalışmak isteyen sürücüler için de yüz tanıyıcı bir yardımcı fonksiyon gibi “iyilikler” düşünülüyor.