Bazıları 'dizelmatik' sevebilir!

SÜRÜŞ İZLENİMİ : Citroen'in orta sınıf aracı C4'ün dizel motorlusu, yeni kullanılmaya başlanan otomatik şanzımanla 'dizelmatik' sevenlere hitap ediyor...

Bazıları 'dizelmatik' sevebilir!
Levent KÖPRÜLÜ

"Hem ekonomik olsun, hem de keyfimden geri kalmayayım" diyen çok kişi var. Bana gelen maillerden ve taleplerden biliyorum.

İstanbul gibi büyük şehirlerde oturup, hergün onlarca kilometre yapan, üzerine bir de trafik sıkışıklığına yakalanıp, sol ayağının ağrısıyla kıvrananlar, hemen dizel ve otomatik seçenekler aramaya başlıyor. Ancak Türkiye'de satılan küçük ve orta sınıf dizel modeller arasında, otomatik vitesli seçeneğin pek de "gani" olmadığını göreceksiniz. Yani ben göremedim! Tabii bu, üst ve lüks sınıf için geçerli değil. Bununla birlikte, yeni yeni alternatifler çıkmıyor da değil.

"Dans eden robotlu reklamdaki otomobil" diye nam salan C4, 1.6 lt 110 HP'lik motor seçeneğine, henüz Citroen'in bile yeni kullanmaya başladığı 6 ileri otomatik şanzımanlı bir alternatif ekledi. İşte biz de, sizin için bu araçla bir turlayalım ve izlenimlerimizi aktaralım dedik...

Elektronik kontrollü

Otomobilin dışı filan deyip, olayı en detayından başlayarak anlatmaya gerek olmadığını düşünüyorum. Yollarda sıkça görülüyor zaten. Otomatik viteslisinde de değişiklik olmadığına göre bunları atlamayı öneriyorum. Kabul edenler? Edilmiştir...

İç mekanda da bir değişiklik yok aslına bakılırsa. Sağolsun, C4'ün az rastlanır türdeki direksiyon simidi, insanı cezbetmeyi sürdürüyor. Zira elinizi kaldırmadan, pek çok kumandanın parmaklarınızın "az ötesinde" olması hoş. Tabii biraz alışkanlık istediğini ben de kabul ediyorum. Ama alışınca, direksiyonu bırakmak istemiyor insan! Alıp da eve götürecek kadar da değil ama!

Yeni otomatik vites için de aynı şey geçerli. Zira direksiyon simidinin göbeği ve çevresinde kendilerine bir cumhuriyet kuran "kumanda birimleri ailesi", yeni vitesin "kulakçıkları"nı hemen benimsemiş. Gül gibi geçinip gidiyorlar. (Evet cıvıtıyorum!)

Bir tarafı kromajlı olan lüks görünümlü bu kulakçıklardan soldaki vites küçültmek, sağdaki ise büyütmek için bükülmeyi bekliyor.

Biri debriyaja mı basıyor?

Yine bol nikelajlı olan vites koluysa sadece üç kademeli. Tam otomatik kullanmak için "A"ya getirmek yetiyor.

Bu arada o kadar yumuşak hareket ediyor ki, itiraf edeyim ilk başta biraz oy-na-dım. Şayet "Kulakçıklar bana ters, koldan değiştiricem" derseniz, o zaman vites kolunu size çekip, ileri-geri hareketlerle manuel büyütüp-küçültme imkanı bulabiliyorsunuz.

Aracın elektronik kontrollü şanzımanı, GM, Toyota ve Mitsubishi'deki gibi otomatikleştirilmiş manuel şanzımanlardan. Nitekim vitesler değişirken, sanki bir başka ayağın, debriyaja bastığını düşünüyorsunuz. Hayır, ben aşağı baktım kimse yoktu!

"Sport" modu da olan vites, otomatik durumdayken, size bir süreliğine vitese kulakçıklarla müdahale imkanı da tanıyor. Zira vites kutusu, yokuş inişlerde vites büyütmeyi reddediyor. "Çıktığın vitesle in!" misali. Şayet gerekiyorsa, kulakçıkla vites büyütebiliyorsunuz. O daha sonra yine otomatiğe almaya devam ediyor. Aynı şey, sollarken vites küçültmede de geçerli. Tabii şanzıman, viraj dönüşlerinde kendiliğinden vites büyütmüyor. Hatta viraja yaklaşırken fren yaptığınızda bir alt vitese düşüyor. Böylece virajda kontrolü daha rahat sağlıyorsunuz.

Otomatik çok yakıyor mu?

Hayır! Hatta üreticinin iddiası, aracın otomatik şanzımanla manuelden daha az yaktığı yönünde. Zira düşük devirlerde vites değiştirip, ekonomiyi elektronik olarak kendi yapıyor.

Tüm bir depoyu bitiremedik, ama "efendi" kullanımlarda ortalama 900 hatta daha fazla kilometre yapabileceği ortada. Fabrika verilerine göre otomatik vites kutusuyla 100 km'de ortalama 4.5 lt. yakıt tüketen 1.6 HDi, manuel vitesliye oranla yüzde 3-5 arasında daha az yakıyor. Performans açısından ise 110 HP'lik dizel motorun, otomatik vitesli olmaktan gocunmadığını söyleyebilirim.

Bu aradaaaaaa... Bu tip şanzımanlarda en çok şikayet konusu olan unsur, otomobilin yokuşlarda geri kaymasıdır. Citroen, bu şanzımanla birlikte "Yokuş Kalkış Kontrolü" sistemini standart sunmuş. Bence acayıp iyi yapmış. Nitekim araç, yokuşta ayak frenden kaldırıldıktan sonra 2 saniye kadar frende kalıyor. Şayet çok "ağırkanlı" değilseniz, doğrudan gaza basarak kaymadan kalkıyorsunuz.

Bu "dizelmatik"i sevenler, 44 bin 233 YTL hazırlamalılar. Tabii ekstra cam tavan (açılmıyor ama güzel) ve metalik renk isterseniz, o zaman yaklaşık 2 bin YTL daha ekleyin.

Neleri Var?

-----------

C4 1.6 HDi 110 MCP

ABS, EBA (Acil fren destek sistemi), ESP, sürücü+yolcu+yan ve perde hava yastıkları, hız sabitleyici, çok fonksiyonlu bilgi ekranı, deri direksiyon simidi, çift bölgeli tam otomatik klima,kokulandırma sistemi, radyo-CD çalar ve nicesi...

 Kimlik Kartı

------------

Motor : 1.6 lt HDi dizel

Gücü : 110 HP

0-100 km/s : 11.2 sn *

Mak. sürat : 192 km/s *

Tüketim : Ort. 4.5 lt *

Depo : 60 lt Fabrika verileri (*)
17 Kasım 2019 Magazin Bülteni17 Kasım 2019 Magazin Bülteni

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber