Otomobil ‘İç talebin hareketlenmesi yabancı yatırımcıyı etkiler’

‘İç talebin hareketlenmesi yabancı yatırımcıyı etkiler’

26.01.2009 - 05:00 | Son Güncellenme:

Yeni yatırımların iç talebin canlılığıyla ilgili olduğunu söyleyen Oyak Otomotiv Grubu Başkanı Çağlar, strateji hazırlanması gerektiğini bildirdi

‘İç talebin hareketlenmesi yabancı yatırımcıyı etkiler’

Otomotivde iç pazarın düşmesi ya da çıkmasının yabancı yatırımcıyı psikolojik açıdan etkileyeceğini belirten Oyak Otomotiv ve Çimento Grubu Başkanı Celalettin Çağlar, hükümetin bu konuda destek olması ve bir strateji hazırlaması gerektiğini söyledi.
Çağlar, dış yatırımcıların artık hesaplarını yüzde 40 iç pazara, yüzde 60 dış pazara yönelik üretim üzerine yaptığını hatırlatarak “İç talebin yükselmesi veya düşmesinin, yabancı yatırımcı üzerinde psikolojik etkisi var. Zaten tüm dünyada talep bu düzeydeyken, firmalar ekstra kapasite sağlayacak yeni bir yatırıma da ihtiyaç duymaz” dedi.
Tüm dünyada üreticilerin, kriz sonrasında yatırımlarını maliyet düşürebilecekleri ülkelere kaydıracaklarına dikkat çeken Çağlar, Türkiye’ye bundan sonra yapılacak yatırımların da, bu nitelikte olabileceğine işaret etti.
Çağlar, Türkiye’deki mevcut otomotiv yatırımlarında fazla bir değişiklik olacağını düşünmediğini de belirtti.

‘Farklı bakılıyor’

Türkiye’nin potansiyeli çok büyük bir ülke olduğunun altını çizen Çağlar, “Yabancı sermayenin gelmesi ve toplumsal refahın sağlanması açısından hükümetin bir otomotiv stratejisi oluşturması gerekir. Çünkü potansiyeli yüksek bir ülkeyiz. Strateji oluşturulması için bu gözle bakılmalı. Ancak konuya tam olarak da böyle bakılmıyor” dedi.
Tüm dünyada hükümetlerin otomotiv sektörüne destekler açıkladığını da hatırlatan Celalettin Çağlar, “Otomobil sanayinin önünün açılması gerekiyor. Bu işe vergilerden başlanabilir. Ciddi bir üretim merkezi olmayı sürdürmemiz için bu gerekli” diye konuştu.
İhracat odaklı üretim yapan Türk otomotiv sektöründe durgunluğun etkilerinin bir süre daha süreceğini kaydeden Çağlar, gelişmekte olan ülkelere yapılan ihracatların yarı yarıya azalabileceğini, buna karşılık Avrupa Birliği’ndeki gelişmiş ülkelere ihracattaki düşüşün hükümetlerin teşvikleriyle yüzde 10 civarında kalabileceğine dikkat çekti.
2009 yılında Türkiye’de toplam satışların 400 bin adet civarında gerçekleşmesini beklediğini kaydeden Çağlar, üretimin de 1 milyon adedin altına düşerek 800 bin civarında olacağını düşündüğünü söyledi.ü

Haberin Devamı

‘En son Bursa durur’
Oyak Renault’nun, durgunluk nedeniyle üç vardiyadan 2’ye düştüğünü, buna rağmen 2008’de fabrika için rekor adetlere ulaşıldığını hatırlatan Çağlar, 2009’da da 220 adet araç üretmeyi planladıklarını söyledi.
Yeni Megane projesinde aksama olmadığına da değinen Çağlar, “Herşey planlandığı gibi gidiyor. Bu yılın son çeyreği gibi ortaya çıkacak” dedi. Renault’nun diğer tesislerinde duraksamalar yaşandığını hatırlatan Çağlar, “Renault’nun dışarıdaki tüm tesisleri dursa bile, en son Bursa durur. Çünkü en kaliteli araçları, en düşük maliyetlerle üretiyoruz” ifadesini kullandı.