Intercity CEO'su Vural Ak 2015 yılını değerlendirdi

Intercity2015 yılı sonunda 40.000 araçlık filosu, %16 pazar payı, 1 milyar lirayı aşan cirosu, 2.5 milyara yaklaşan aktif büyüklüğü ve 430 çalışanıyla Türkiye’nin en büyük operasyonel filo kiralama şirketidir. Diyerek sözlerine başlayan Vural Ak 2015 yılı hakkında değerlendirmelerde bulundu

Intercity CEO'su Vural Ak 2015 yılını değerlendirdi

Mevcut kiralık araç parkınızın büyüklüğü, çeşitliliği?
Operasyonel kiralama pazarı içindeki payınız nedir?


Intercity2015 yılı sonunda 40.000 araçlık filosu, %16 pazar payı, 1 milyar lirayı aşan cirosu, 2.5 milyara yaklaşan aktif büyüklüğü ve 430 çalışanıyla Türkiye’nin en büyük operasyonel filo kiralama şirketidir. Filosunda, küçük bir bölümü hafif ticari olmak üzere, pazarda mevcut her markadan binek otomobil bulunmaktadır. Doğal olarak çoğunluk pazarda daha çok tercih edilen ve kabul gören standart / ekonomi sınıfı araçlardan oluşmaktadır. Bunlar arasında da aslan payını Renault, Fiat, Mercedes, Ford, Volkswagen gibi yaygın markalar oluşturmaktadır.
Türkiye’de operasyonel filo kiralama pazarının boyutu hakkında hiçbir zaman kesin bir fikre sahip olamıyoruz. Maalesef kimse bu konuda %100 doğru verilere hakim değil. Ancak sektörün büyük oyuncularından toplanan rakamlar doğrultusunda 2015 yılsonu itibarıyla yaklaşık 250.000 araçlıkbir pazar büyüklüğünden bahsedebiliriz. Türkiye’deki bütün araç parkı, yaklaşık 19 - 20 milyon civarında kalıyor. Şirket araçları yaklaşık 4.5 - 5 milyoncivarında. Bu rakamlar, gelişmekteolanülkeleri mukayese ettiğinizdehem mutlak değer olarak, hem de kiralık araçların toplam araç parkındaki penetrasyonu açısından halen oldukça düşük. Bu nedenle benim görüşüm,önümüzdeki dönemde pazarın kademeli olarak büyümeye devam edeceği yönünde. Ekonominin gidişatına göre bazen dalgalanmalar gösterse bile genel trend olarak bu değişmeyecek.


Şirketiniz açısından 2015 yılını değerlendirir misiniz? Hedefler ne ölçüde gerçekleşti?
2015 yılında yaptığınız yatırımlar var mı? Yatırımın bütçesini öğrenebilir miyiz?


Intercityiçin 2015 yılı çok başarılı geçti.
2014 yılına benzer bir şekilde özellikle kurlardaki volatilite çoktu. Üçay arayla iki tane genel seçim yaşandı.Bir anlamda jeopolitik gelişme ve riskler ekonomik hayatın önüne geçti. Bunlara rağmen2015 senesinde şirket yönetimimiz, öngörülü davranarak aldığı erken önlemlerle, risk yönetiminde ciddi bir başarı sağladı. Sektördeki rekabet her geçen yıl giderek artıyor. Böyle bir ortamda Intercitykarlılığını nerdeyse 2014 yılının iki katına çıkarttı. Bir yandan da yukarıda belirttiğimiz finansal büyüklüklere ulaşarak 2015 yılını geçen sene koyduğu hedeflerin tamamını aşarak kapattı.

2015 yılında bu başarıyı yakalamak için yapılan yeni yatırım tutarı 1 milyar liranın üzerindedir. 2016 yılı için de aynı büyüklükte bir bütçe ayırmayı planladık.


2016 yılına ilişkin filo kiralama, büyüme ve ciro hedefiniz nedir?

Intercity’nin 2016 yılındaki öncelikli hedefi firmanın filo büyüklüğünü 50.000 araç seviyelerine, yatırım toplamını 3.0 milyar, ciro büyüklüğünü ise 1.5 milyar liraya çıkararak piyasadaki liderliğini daha da güçlendirmek. Bunun için bu sene de aynı geçen sene gibi yaklaşık 1 milyar lira bir bütçe ayıracağız. Bu hedefe ulaştığımızdaIntercitytek ülkede sahip olunan filo büyüklüğü açısından Avrupa’nın ilk 10 büyük kiralama şirketi arasında yerini alacaktır.

2016 yılında yerli yabancı sermaye piyasaları ile sermaye piyasası işlemlerine odaklanmayı, özellikle Uzak Doğu ve Japonya başta olmak üzere, uluslararası piyasalardaki banka ve yatırımcı ilişkilerimizi daha da üst seviyeye getirmeyi hedefliyoruz. Bu sayede işimizin temel unsurlarından biri olan kaynak yaratımı konusunda Intercityiçin çeşitlilik ve rekabet avantajı yaratacağımıza inanıyoruz. Sonuçlar2015 gibi devam ederse ve piyasalar da elverişili bir ortam sunarsa, özellikle senenin ikinci yarısından başlayarak belli bir oranda halka arz da bu doğrultuda değerlendireceğimiz seçeneklerden olacaktır.

Bundan başkaIntercity2015’te bıraktığı yerden devam ederekIntercityİstanbul Park’ı 2016’da da, 365 gün “işleyen” bir otomotiv, ticaret, eğitim ve eğlence merkezi olarak geliştirmeye devam edecektir. Bildiğiniz gibi Intercity İstanbul Park,İstanbul Park yarış pistini,off-road ve ralli özel parkurlarını, Türkiye’nin en büyük ikinci el araç satış merkezi İPOP İstanbul Park Oto Pazarı’nı, Avrupa’nın en büyük güvenli sürüş eğitim merkezlerinden Intercity Akademi’yi bünyesinde barındırıyor. Tesis içinde ziyaretçilerin memnuniyetini sağlamak için birçok eğlenceli aktivite, yemek, dinlenme ve alış veriş için tasarlanmış mekanlar bulunacaktır.

IntercitySürüş Akademisi’nde otomobil ve lastik üreticileriyle ortaklıklar yaparak yukarıda bahsettiğimiz eğitimleri yılda 50.000 kişiye ulaşacak şekilde geliştirmeyi planlıyoruz. Ayrıca Akademi’nin ileri sürüş teknikleri ve performans sürüşü eğitimlerinin yanısıraAlman Porsche ile ortak olduğumuz Porsche Driving Center da faaliyetlerine devam ediyor olacak. Tabii ki 2015’te olduğu gibi ulusal ve uluslararası yarış organizasyonlarını da birer birer Türkiye’ye getirmeye devam edeceğiz. Bu yarışların takvimleri belli oldukça motorspor severlerini bilgilendirmeye devam edeceğiz.

Sektördeki rekabette firmanızı ön plana çıkaran farklılıklar, sunduğunuz hizmetler nelerdir?
Sürdürülebilir, yenilikçi ve kaliteli hizmet anlayışımız. Müşterilerimize sözleşmelerle sözünü verdiğimiz hizmetleri ülke çapında 7x24, yani Türkiye’nin her yerinde ve her zaman kesintisiz aynı hız ve aynı standartta verebiliyor olmamız. Hizmet anlayışımıza uygun şekilde kurduğumuz altyapımız. Bunlar farklılık konusunda ilk aklıma gelenler.

Bu bağlamda bugün piyasada operasyonel kiralama sözleşmeleri kapsamında sunulan hizmetlerin tamamı Intercitytarafından sunulmaktadır ve hatta diyebilirim ki bu hizmetleri sektöre tanıtan ilk firma Intercityolmuştur.

Hizmet tarafında odaklandığımız en güncel konu “sürüş güvenliği ve eğitim”. Eğitim Türkiye’nin kanayan bir yarası. Bu sorun, trafik terörü ve trafik kazaları ile maalesef bizim işimizin de ayrılmaz bir parçası. Bu konuda kalıcı bir çözüm sunabilmek için kurumsal ve bireysel müşterilerimizin tamamına IntercitySürüş Akademisi’nde güvenli ve verimli sürüş teknikleri konularında kapsamlı eğitimler sunuyoruz.

Sektörde karşılaştığınız sorunlar ve çözüm önerileriniz?
Genel olarak sektöre yeni giren ve pazar payını artırmak isteyen firmaların uyguladıkları zararına satış (proje fiyatlama) politikaları, rekabet ortamının bozulmasına, müşteri memnuniyetinin ve sektöre duyulan güvenin azalmasına neden olmaktadır. Sürdürülemeyecek fiyat politikaları ile sadece günü kurtarmaya ve kısa vade pazar payı kapmaya çalışan bu şirketler aslında sektörümüze ciddi anlamda zarar veriyorlar.

Tabii bir de işimizin doğası gereği “banka dışı finansal kurum” olarak faaliyet gösteriyor olmamıza rağmen, bu sektöre girişin serbest olması ve sektörde BDDK gibi bir düzenleyici / lisans verici / kural koyucu bir üst kurumun olmaması da uzun vadede işimizin standartlarını ve dinamiğini oldukça olumsuz yönde etkileyen bir durum. Böyle “düzenleyici” bir kurumun tespit edeceği kuralların ve sektöre giriş şartlarının / standartlarının getirilmesi, orta ve uzun vadede sektörün yararına olacaktır diye düşünüyorum.

2015 yılında sektör nasıl bir performans sergiledi? 2016 yılının nasıl geçmesini bekliyorsunuz?
Yukarıda değindiğim gibi makro göstergeler açısından ciddi büyüme potansiyeli olan ve bu anlamda ekonomik konjonktürden de bir bakıma bağımsız olan “şanslı” bir sektör, operasyonel kiralama. Özellikle piyasaların volatil olduğu dönemlerde talep de çoğalıyor ve daha önce kiralama yapmamış olan şirketlerde böyle dönemlerde kiralamaya talep göstermeye başlayabiliyorlar. Bu anlamda 2015 sektör için bence güzel bir yıl oldu.

Ancak tabii ki kur hareketlerinin çok vahşi yaşandığı bir yıl olması bu riski yönetemeyen şirketler açısından son derece olumsuz mali sonuçlar doğurmuştur, doğurmaya da devam edecektir. Kur hareketlerinin bu şekilde hızlı olduğu dönemlerde hem birinci el hem de ikinci el araba fiyatları dönemsel dengesizlikler yaşayabiliyor. Her sektörde olduğu gibi bu dönemleri kendisine fırsat olarak kullanabilen şirketler rekabette daha avantajlı konuma geliyorlar. Bizim sektörümüz açısından da böyle bir yıl oldu 2015.

2016 başlarken Türkiye için yine hem bölgesel hem de yerel belirsizliklerin bazıları ciddi birer endişe unsuru olarak içeride ve dışarıda devam ediyor. FED'in faiz artırım adımı sonrasında, gelişmekte olan ülkeler ile ilgili algı da çok olumlu değil iken, Türkiye'nin makro anlamda avantajlarını (büyüme var, bütçe disiplini göreceli olarak sürüyor, cari işlemler açığı azalıyor...) kullanabilmesi için politika uygulaması kapsamında hata yapmaması ve ülke olarak yapısal reformlarayoğunlaşmasılazım. Bu manada herşeyin yolunda gitmesi ve doğru politikaların uygulanması halinde 2016 yılının olumlu bir şekilde geçmesini bekliyorum. Her işte olduğu gibi, ülke açısından da fark yaratacak unsur “yönetim, yönetim, yönetim...” olacaktır.

15 Ekim 2019 Magazin Haberleri.

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber