Otomobil Otomotivciler ‘elektrik’e çarpıldı

Otomotivciler ‘elektrik’e çarpıldı

24.11.2008 - 01:00 | Son Güncellenme:

Aralarında GM’in da bulunduğu dünyanın önde gelen üreticileri, kurtuluşu “elektrik”e bağladı. Üreticiler, hükümetlerden de bu konuda destek istiyor

Otomotivciler ‘elektrik’e çarpıldı

Petrol fiyatlarının giderek yükselmesi, küresel ısınmayla ilgili tartışmalar özellikle Amerikalı otomotiv üreticilerinin satışlarının azalmasındaki en büyük etkenler arasındaydı.
Finansal dalgalanmalar sayesinde iyiden iyiye dibe vuran satışlarla zor günler yaşayan ve yabancı haber ajanslarının gündemine oturan Amerikalı üreticiler, bir yandan destek arayışını sürdürürken, diğer yandan da Avrupalı ve Asyalı üreticilerle birlikte kurtuluşun elektrikli otomobillerde olduğu fikrine iyiden iyiye ısınmış.
Geçtiğimiz günlerde kapılarını açan ve durgunluktan nasibini alan Los Angeles Motor Show, sadece Amerikalı değil, Avrupalı ve Japon üreticilerin de “elektrikli” otomobil modellerinin tanıtıldığı bir “fener alayı”na büründü. Zordaki GM, Nissan, BMW, Audi gibi üreticiler, müşterileri elektrikli otomobil fikrine ısındıracak açıklamalar yaparken, hükümetlerden de “destek” istediler.

Öncelikle kiralama

Küresel ısınma kaygıları ve petrol fiyatlarındaki yükselişlerle gündeme gelen “çevreci otomobil” talepleri, dünyanın en önemli üreticilerinin gündemine birkaç yıl önce girmişti. Ancak akü teknolojisindeki gelişmelerin yeterli olmaması, tüketicilerin elektrikli araçlar konusunda ön yargılı yaklaşmasına neden oluyordu.
Üreticiler, Los Angeles fuarında işte bu konuda neler yaptıklarını ve neler yapacaklarını anlatmaya çalıştılar. BMW çatısı altındaki MINI’nin ürettiği ve gelecek yıl Amerika’da yollara çıkması planlanan elektrikli “MINI E”, bunlardan biri. Amerika’da ayda 850 dolara kiralanması planlanan araç, tek şarjla 250 km yol yapıyor.

Beklentiler büyük

2010 yılında Amerika’da piyasaya sunmayı planladığı ve büyük umut bağladığı elektrikli Chevrolet Volt ile fuara katılan GM ise, gündeminde Amerika genelinde hidrojen ve elektrik şarj istasyonları kurma fikri olduğunu da açıkladı. GM, böylece tüketicilerin elektrikli araçların tek şarjla az kilometre yapmasından duydukları endişeyi gidermeye çalışacak.
Volt, bir kez şarj edildiğinde sadece elektrikle 64 km yol yapabiliyor. Daha uzun seyahatler içinse küçük bir benzinli motordan yardım alabiliyor.
Henüz pazarlayacağı elektrikli otomobilini tanıtmayan, ancak Japonya, İsrail, Danimarka, Portekiz’in yanı sıra bazı Amerikan eyaletleriyle anlaşmalar yapan Hissan ise, gelecekte tüm dünyada otomobil satışlarının yüzde 10’unun elektrikli araçlardan oluşacağı hesaplarını yapmış.
Nissan CEO’su Carlos Ghosn, bunun yıllık 7 milyon araç anlamına geldiğini ifade ederken, “Varsın bizim hesaplarımız yanlış olsun. Ancak ileride piyasaya çok sayıda elektrikli ve sıfır emisyonlu otomobil çıkacak” dedi. Ghosn, temiz araçlar için devlet ve eyalet hükümetlerinin vergi desteğinin yanı sıra şarj için elektrik alt yapısı kurmaları gerektiğinin de bildirdi.
Nissan’ın geliştirme aşamasındaki aracı ilk etapta tek şarjla 160 km gidebilecek. Bu mesafe, ikinci bir akü takımıyla 320 km’ye yükseltilebilecek. Fima, akülerin kiralanması gibi bir alternatif üzerinde de çalışıyor.
Bu konuda çalışan bir başka üretici olan Audi ise bu tip araçların performans ve görüntü açısından da müşterileri tatmin etmesi gerektiğini belirterek, bu beklentilere cevap verebilecek bir ürün için çalışmalarının sürdüğünü açıkladı.