Pazar Ağzı yok, kalpten konuşuyor

Ağzı yok, kalpten konuşuyor

07.11.2004 - 00:00 | Son Güncellenme:

Japonların pazarlama harikası ay suratlı, nokta gözlü ve ağızsız kedisi Hello Kittynin 30uncu yaş günü bütün dünyada ve Türkiyede "törenlerle kutlandı"

Ağzı yok, kalpten konuşuyor

Sanriodaki yaratıcıları, kırtasiyelikten tost makinelerine, giyimden elektroniğe, otomobillerden kredi kartlarına kadar yaklaşık 50 bin adet ürünü pazarda dolaşan kedinin doğum tarihini 1 Kasım 1974 olarak belirlemiş. Bu yıl 1 Kasımda 30 yaşını dolduran Hello Kitty ya da Uzakdoğuda bilinen adıyla Kitty Chan için, dünyanın dört bir yanında çeşitli etkinlikler düzenlendi. Yuko Shimizu, 1974 yılında Sanrio şirketi için tasarladığı kedi figürünün milyar dolarlık bir pazara dönüşeceğini bilseydi, herhalde işinden ayrılmazdı. Shimizunun ilk defa ucuz bir plastik cüzdan üzerinde kullanılan ve hedef kitlesi çocuklar olarak seçilen kedisi, müthiş pazarlama teknikleriyle bugün dünyanın dört bir yanında 7den 77ye herkes tarafından kapış kapış alınıyor. Son yıllarda tam anlamıyla bir çılgınlığa dönüşen Hello Kitty tutkusu Hollywoodda da kendisini gösteriyor. Pahalı giyime düşkün Drew Barrymore Hello Kitty saatiyle; No Doubt grubunun üyesi Gwen Stefani cep telefonu kabıyla, Mariah Carey, Tyra Banks ve Mandy Moore ise 15 dolarlık "şirin" çantalarıyla boy göstermekten çekinmiyor. Oyuncu Sarah Jessica Parker, Cameron Diaz ve Carmen Electra, şarkıcı Christina Augilera ve Destinys Child grubu üyeleri ile top-model Heidi Klum da iflah olmaz kedicilerden olarak biliniyor. Geçtiğimiz pazartesi günü Tokyodaki Sanrio Prolandde bir araya gelen Kittyseverler, kedinin 30uncu yaşını kutlarken, Tokyodaki Mori Müzesinde de Kitty Ex isimli bir sergi açıldı. Malcolm Mclaren, Sean Lennon, Shepard Fairey gibi sanatçıların Hello Kitty temalı sanat eserlerinden oluşan sergi 2005 yılı boyunca Japonyayı gezecek. Hello Kitty etkinliklerinin en göze çarpanı ise, UNICEF ve Target House işbirliğiyle yahoo.comda düzenlenen müzayede. Müzayedenin geliri, kız çocuklarının okula gitmesi için UNICEFin başlattığı ve "Haydi Kızlar Okula"nın global versiyonu olan "Go Girls" kampnyası ile hasta çocukların ailelerine konaklama sağlayan Target Housea bağışlanacak. Ülkemizde ise Profilo Alışveriş Merkezindeki Moşi Moşi mağazalarında gerçekleştirilen defile ve etkinliklerle Türkler de kediyi "bu özel gününde" yalnız bırakmadı. Ünlü tasarımcılar Kittyyi yorumladı İfadesiz yüzlü Hello Kittyyi tüketime dayalı tuhaf bir kadın hareketi olarak görenler de var, büyümek istemeyen kadınların sembolü olarak görenler de. Kittynin ağzının olmaması ise, "ağzından değil kalbinden konuşması, bir dile bağlı olmayan dünya elçisi" olmasıyla açıklanıyor. "Japon Miki Faresi"nin başarısı ise geçmişi ve kişiliği olmayan bir karakter olmasına bağlanıyor. Sadece logo olarak üretilen kedinin çizgi romanlarda veya filmlerde rol almaması, herkesin onu istediği gibi konumlandırmasına neden oluyor. Yani Kitty, kim nasıl görüyorsa o oluyor. Geçmişi ve kişiliği olmayan karakter Geliri UNICEF ile Target Housea bırakılacak ve Yahoo Auctionsda yer alan müzayedede, Steve Maddenin tasarladığı saten botlardan karavanlara, el yapımı gitarlardan DKNY Home imzalı uyku setlerine kadar çeşitli ürünler var. Müzayedenin şimdilik en pahalı ürünü olan 45 bin dolarlık Hello Kitty karavanı büyük talep görüyor. Max Azrianın Swarovski kristalleriyle işlenmiş kaşmir hırkası müzayedenin gözdesi. Başı çeken oyuncu Sidney Poitier ve Liv Tyler gibi ünlülerin tasarımları ise 150-400 dolar arasında değişiyor. En büyük ilgi kristalli kaşmir hırkaya