Bir gün herkes sesten hızlı gidecek

Elimizin altındaki hemen her şey ve en başta araçlar giderek hızlanıyor. Her şey, kısa sürede daha fazla hıza ulaşabilmek için

Bir gün herkes sesten hızlı gidecek

Giderek hızlanan bir dünyaya nasıl ayak uydurursunuz? Gökyüzü hızlanıyor, yeryüzü hızlanıyor, deniz ve atmosfer hızlanıyor. Zihnimizin yetişmeye, ruhumuzun alışmaya çalıştığı bir hızlanma bu. Ona en rahat adapte olacak olansa yine bedenimiz. Bedenimiz, doğru biçimde yönlendirdiğimiz ve onu koruyup geliştirdiğimiz takdirde gezegen üzerindeki pek çok değişime adapte olabilecek tasarıma sahip.

Teknolojimiz ve buluşlarımız da dünyanın çekirdeğinden yayılırcasına giderek hızlanan enerjinin ivmesini yakalamak üzere gelişiyor. Elimizin altındaki hemen her şey ve en başta araçlar giderek hızlanıyor. Her şey, kısa sürede daha fazla hıza ulaşabilmek için. Otomobil ilk bulunduğunda, bazı bilim insanlarının, insan bedeninin 30 kilometreden fazla hıza dayanamayacağını düşündüğünü biliyor muydunuz? Yeni süpersonik yolcu uçağı Boom ise ses hızının iki kattan fazlasına, 2.2 Mach seviyesine ulaşıyor. Bu da saatte 2 bin 335 kilometre hız demek. Karadaki en hızlı toplu taşıma aracı olmayı hedefleyen Hyperloop ise bir Elon Musk projesi ve uçak hızını yeryüzüne indiriyor.

Süpersonik jet Boom

Sesten hızlı giden ve kıtalar arası mesafeyi çok kısaltan ünlü Concorde, 80’li yılların ve havacılık dünyasının ikonik uçaklarından biriydi. Ancak bilet fiyatlarının çok pahalı oluşu ve aşırı yakıt tüketimi gibi ekonomik nedenlerden 2003’te hava sahalarından çekildi. Şimdiyse Boom, ondan daha hızlı ve bilet fiyatları çok daha uygun bir alternatif olarak hava sahasına çıkmaya hazırlanıyor.

ABD’li Boom’u asıl uçuran, ünlü İngiliz işadamı Sir Richard Bronson’a ait Virgin Havayolları tarafından verilen 10 adet Boom siparişi ve yatırım oldu. Boom, 40 yolcu kapasitesine sahip, süpersonik bir jet. New York - Londra arasını 7 saatten 3.15 saate indiriyor ve tek yön bilet fiyatı da normal bir uçağın business class ücreti kadar: 2 bin 500 dolar.

Boom’un eski Concorde’a göre avantajı, bugünün teknolojisiyle karbon-fiber alaşımlı daha hafif ve düşük maliyetli materyallerden üretilmesi. 128 yolculu Concorde’u doldurmak geçmişteki en büyük problemdi. 40 kişilik Boom, bu sorunun önüne geçiyor ve konfordan da taviz vermiyor. Business class genişliğindeki yolcu koltukları uçağın iki yanında tek sıra olarak yer alıyor. Böylece her yolcunun cam kenarı ve önünde geniş bir ekranı oluyor.
18 kilometre yüksekten uçan Boom’un yolcuları, dışarıya baktıklarında Dünya’nın yuvarlaklığını fark edebiliyorlar. ABD üzerinde sesten hızlı uçuşlar yasak olduğu için Boom şimdilik yalnızca Londra - New York, San Francisco - Tokyo gibi deniz aşırı hatlarda uçacak. 200 milyon dolara satılacak olan Boom, ilk uçuşunu daha küçük bir modeli olan XB1 ile 2017’nin sonunda gerçekleştirecek.

Hyperloop start aldı

İnsanlığı Mars’a taşıma planlarıyla ünlü, dahi işadamı Elon Musk’ın kararlı adımlarla ilerleyen hız projesiyse Hyperloop. Bilimkurgu filmlerinden esinlenen teknoloji, basit anlatımıyla bir tüpün içinde çok yüksek hızlara çıkabilen bir tren sisteminden oluşuyor.

Uzun süre fizibilitesi tartışılan, kimilerince bir hayal gibi görünen Hyperloop projesi, kasım ayı başında spekülasyonlara meydan okuyarak Birleşik Arap Emirlikleri’nde start aldı. Dünyanın ilk ticari Hyperloop ulaşım hattı, Dubai ve Abu Dhabi arasında inşa edilecek. Arabayla yaklaşık 2 saat süren 160 kilometrelik yol, Hyperloop ile 12 dakikaya inecek. Saatte ortalama 970 kilometre hızla seyreden Hyperloop, 1200 kilometre hıza kadar ulaşabiliyor. Bilet fiyatları ise otobüs ücretlerine denk olacak.

Bir gün herkes sesten hızlı gidecek

Elon Musk, Hyperloop’u “Concorde, raylı top ve havalı hokey masası arası bir sistem” olarak tarif etmişti. Hyperloop (Hiperdöngü) ismini içinde bulunduğu tüpün çember yapısından alıyor. Yolcu kabinin önünde bir hava kompresörü, ortasında yolcu bölümü ve arkasında da güç kaynağı yer alıyor. Kabinin içinde ilerlediği tüpteki hava büyük oranda vakumlanıyor. Kabinin ön kısmında bulunan kompresör, havayı içine çekerek hem itici güç olarak arkaya gönderiyor hem de zeminle bağlantısını kesmek için aşağıya, kızaklara iletiyor. Böylece kabin, tüpün içindeki hava basıncını kullanarak hiçbir yere temas etmeden yüksek hızlara ulaşabiliyor.

21 Eylül 2019 Magazin Bülteni21 Eylül 2019 Magazin Bülteni

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber