Pazar Dersim'in Tom Waits'i

Dersim'in Tom Waits'i

13.01.2008 - 00:00 | Son Güncellenme:

Ahmet Aslan'ın Türkçe ve Zazaca parçalardan oluşan yeni albümü "Veyve Mılaketu" halk türkülerinin ev sahipliğinde gerçekleşen bir rock misafirliğinin sofrası

Dersimin Tom Waitsi

MÜZİK Ayazda bir deli yürek Ahmet Aslan. Bazen de deli ile derviş arasında gezinen, her ikisini de yüzüne yansıyan kutsal bir mutabakatla aynı bedende buluşturan bir mübarek. Plak şirketinin yetkililerine "Görgüsüzlük olmasın, çok reklam yapmayalım" diyebilen tarafıyla da "Vizontele"nin Deli Emin'i. Gülümsemeye çalışan mimiklerle konuşuyor. Ketum ve ürkek. Geç açılıyor; içi dolu, kapısı küçük odanın tahliyesi gibi anlatıyor. 12 yıl önce tesadüfen Almanya'ya gitmiş. Armoni eğitimi ve klasik gitar dersleri almış. İçindeki doğaçlama ruhuyla gelmiş gerisi. Dersim'den Metin ve Kemal Kahraman kardeşleri hatırlıyoruz. Şimdi de onu tanıyoruz. Şarkı söyleyip gitar ve bağlama çaldığı albümlerinin verdiği izlenimin aksine rock kültürüyle alakası olmamış Aslan'ın. Şeyh Bedrettin örnek olmuş ona, rock babalarından ziyade. Mezalime başkaldıran halk kahramanları ve ozanlarının geleneğinden beslenmiş. "İblisin talim ettiği yola minnet etmem" diyen bir ahir zaman Nesimi'si yapmış gelenekler onu. Aslan'ın Kalan Müzik etiketiyle çıkan yeni albümü "Veyve Mılaketu" (Meleklerin Dansı), Zazaca ve Türkçe parçalardan oluşuyor, tıpkı ilk albüm "Rüzgar ve Zaman" gibi. Ciwan Haco'nun "Se U Se Gule" albümünün ruh ikizi "Veyve Mılaketu". Eric Clapton ve Mark Knopfler gitarları (blues, rock ve doğaçlama), kendinden geçişlerle bezeli bir bağlama... Baştan sona esrik bir ruh haliyle bezeli... Halk türkülerinin ev sahipliğinde gerçekleşen bir rock misafirliğinin sofrası bu albüm. Dersim'in Tom Waits'i sıfatı hiç de abartılı olmaz Ahmet Aslan için. Her ne kadar hayatında ne Tom Waits ne de Neil Young dinlemiş olsa da. Zazacanın gırtlağa dayalı vokal tekniği ilginç kılıyor albümdeki şarkıları. Genizden ve birkaç farklı tondan söylenen şarkılar, örselenmiş özgür bir ruhun iç çekişleri, ah edişleri, kısa ve çok etkili ünlemeleriyle vurgu kazanıyor. Doğasından gelen bir rock ruhuyla yıkanıyor şarkılar. Rock olsun diye yapılmamış rock ruhlu şarkıların samimiyeti ve inandırıcılığı da "mış gibi yapmadan" söylenmelerinden kaynaklanıyor. Olağan başlayan her şarkı, kendinden geçişlerle kanatlanıyor. Aslan'ın günlük yaşamdaki çekingen davranışlarıyla, parçalardaki esrimeler arasında uçurum var. Sosyal baskıların zincirlediği bir ruhun bütün kanatları notalarından havalanıyor. Klasik gitar tekniğinin bağlama üzerinde gezindiği ve sözleri Nesimi'den alınan "Minnet Eylemem" ile anonim türküler "Ali Haydar" ve "Harput'un Düzlüğü" hücum kayıt. Diğerleri de buna yakın. Makyaj ve cila yok. Bunda Almanya'da yaşayan tutkulu ve tavizsiz ses mühendisi Hakan Akay'ın payı büyük. Bağlama ve barok gitarda Kemal Dinç, vurmalılarda Fethi Ok ve gitarda Klaus Bittner'in Aslan'a iştirakleri de eksiksiz. "Mış gibi" yapmıyor "Dağlı Bir Kabiledir Aşk" Fadıl Öztürk'ün "Ateşe Konuş, Küle Ağla" adlı kitabından esinlenirken, albüme adını veren parçada yerel bir dans duygusu ağır basıyor. Yerellikten havalanan yürekler, sözleri Mehmet Çapan'dan alınan "Ulu Divanda" adlı parçada, doğanın tahribatına karşı Hızır Munzur ve Düzgün'ü imdada çağırıyor tarihin derinliklerinden. Konuşurken ışıldayan gözlerle bakıyor Ahmet Aslan, ama dönüp bakmıyor yeni çıkardığı albümüne. "O bitti artık. Gerisi halkın sınavı" diyor. "Önemli olan onu geçmek." Önemli olan halkın sınavı Carlos Santana'nın son toplama albümü "Ultimate Santana", santradan evvel atılan "Yazı mı tura mı?" kumarında iki tarafı ayrı oynayan Osmanlı sikkesi olarak düşünülmüş. Sikkenin bir yüzünde "Black Magic Woman", "Samba Pa Ti", "Oye Como Va"ları çalan genç ve keskin bir gitarcı, diğer yüzünde kalça sallayan Latin güzellerinin yanında piyasa gevreği sesiyle şarkı söyleyen güzel erkeklerin arasına domatesli kaşarlı gitar soloları sıkıştıran buruşuk yüzlü bir amca var. Afro-Latin rock gitarının yaşayan efsanesiyle birlikte son 40 yılın tüm kuşaklarının anılara nüfuz etmiş 18 parça arasında dört tanesi bugüne dek hiç işitilmemiş. Temdit pedallarına bağladığı gitarıyla enflasyona yenilmeden çağa ayak uydurma sanatının büyük sikkezanı Carlos Santana. Gitarda gerçek bir Osmanlı sikkezanı