Pazar Gecelerde otopark tartışması

Gecelerde otopark tartışması

21.07.2002 - 00:00 | Son Güncellenme:

Gecelerde otopark tartışması

Gecelerde otopark tartışması



Bir saat için 14 milyon lira... Ondan sonra her saat için ikişer milyon lira ilave (...) Yani gece uğrayıp
Q Caz Bar’da bir içki içeceksiniz... İçki 15 milyon, otopark 16 milyon lira... Olacak şey mi?"
17 Temmuz tarihli yazısında Hıncal Uluç, Q Jazz Bar’ın içinde bulunduğu Çırağan Oteli’ndeki otopark fiyatlarını böyle protesto ediyordu. Çırağan yönetimi bu uygulamayı saat 22.00’den sonra başlattıklarını söylüyor. Amaçları civardaki diğer gece kulüplerine gelen müşterilerin, otelin otoparkını kullanmalarını önleyip böylece otel müşterilerinin mağdur olmasını engellemek. Ama unutulmaması gereken bir nokta var: Q Jazz Bar’ın müşterileri de çoğu zaman buraya 23.00’ten itibaren gelmeye başlıyor.
Aslında gece kulüpleri ve eğlence merkezlerindeki yüksek otopark fiyatları sadece Çırağan’la ilgili bir konu değil. Benzer mekanlarda kapının önünde arabayı bırakıp çıkışta yine kapıdan almanın maliyeti bu yaz minimum 10 milyon liraya yükseldi. Ama iş bu kadarla bitmiyor.
"Özellikle Boğaz’daki bazı medyatik eğlence yerlerinde ve restoranlarda arabayı alan görevliye ‘Ne kadar?’ diye sorunca 10 milyon lira istiyor. Ama o parayı verince bunu beğenmiyor, yüzünü ekşitiyor, hatta ‘Hani bunun bahşişi?’ diye soruyor." Gece hayatını yakından izleyen gazeteci Ahmet Salih’in sözleri böyle. "Bunun dışında, Ferrari’ler, Porsche’ler yakındaki bir otoparka, ‘ikinci sınıf’ arabalar ise uzağa bırakılıyor ve gelmesi bazen 20 dakikayı buluyor. Ayrıca, havalı bir şekilde karşılanmanın bedeli olarak kahyalara 50 milyon lira hatta 100 dolar bahşiş verildiğini biliyoruz."
Bu eleştiriler karşısında olayın taraflarının kendi gerekçeleri var. Ama tıpkı Uluç’un sorduğu gibi: "Olacak şey mi bu İstanbul’un Sayın Valisi... Belediye Başkanı..."

"Laila ve Reina arabaları sağa sola park ediyor"
"Laila ve Reina’daki kapı sistemiyle içerideki güvenlik sistemi ayrı. Güvenliği bir firmaya, kapıyı değnekçi olarak adlandırılan kişilere veriyorlar. Değnekçi dediğimiz yarı mafya, araya soktuğu kişiler aracılığıyla ‘bu bölgenin çocukları, size yardımcı olur’ diyerek geliyor. Bunun dışında işletmenin açıldığı yerin çevresini önceden parsellemiş kişiler de olabiliyor ya da yörenin kuvvetli birisi ortaya çıkıyor. Otopark mafyası denen sistem böyle doğuyor.
Bunları bildiğim için bu işi aynı zamanda güvenliğimi de sağlayan şirkete verdik. Aracı kapıda teslim alan görevli, müşteriye fiş veriyor. Bu fişin arkasında aracın park süresince sigortalandığı, aracın içine kıymetli eşya bırakılmaması, aracı teslim alırken fişin ibraz edilmesi gibi uyarıcı bilgiler de yer alıyor. Otopark ücreti 4 milyon lira, ancak aracı kapıda teslim alarak vale parking hizmeti verildiğinden 8 milyon lira talep ediliyor. Laila ve Reina’da aracı sağa sola bırakıyorlar, para doğrudan cebe gidiyor. Onların şirketi falan yok."

Ergun Öztamer (Trafik Vakfı Genel Müdürü):
Otopark ücretinin semte göre değişmesinde, park yerine ödenen kira ve personel gideri etkili oluyor. Vakfımıza bağlı otoparklarda her şey yasaya uygun. Ayrıca sıkı denetimden geçiriliyoruz. Kiramızı zamanında ödüyor, tam olarak gösterdiğimiz gelirimizin vergisini de veriyoruz. Ancak her otopark için aynı şey söylenemez. Özellikle mafyanın işlettiklerinde giren araç sayısı kadar fiş kesilmiyor. Ayrıca kiralarını geciktirme gibi çeşitli yöntemlere de başvurabiliyorlar. Bunların denetimleri de zor. Çoğu geçici ruhsatla çalışıyor. Bizim ücretlerimiz kentteki diğer otoparklara emsal teşkil ediyor. Ücreti daha aşağı çekmek isteriz ancak her işlemimiz yasal olduğu için kira ve personel giderini hesapladıktan sonra ücreti belirliyoruz.
Eğlence mekanlarının yakınındaki otomobili kapıda teslim alan kişi, o aracı bizim otoparka getiriyor. 7 milyon lira bize ödüyor ya da 3 milyon liralık otoparka götürüyor. Müşteri çıkarken aracını götürüp teslim ediyor. 50 milyon lira aldıkları oluyor."

"Yüksek bahşiş isteyen bir-iki kendini bilmez çıkabilir"
Otopark ücreti olarak müşterilerimizden para istemiyoruz. Aracıyla gelen müşteriyi kapıda kendi personelimiz karşılıyor. Anahtarını teslim aldığı araç, yanımızda bulunan Trafik Vakfı’na ait otoparka götürülüyor. Vakfa, her araç için 7 milyon lira ödüyoruz. Müşteri çıkarken personelimiz aracı parktan alıp getiriyor ve kapıda teslim ediyor. Müşterimizden ısrarla bir ücret talep etmiyoruz, ancak kendileri çıkarıp veriyor. Minimum 10 milyon lira veriyorlar, bu paranın 7 milyon lirası park ücretine, kalanı da bahşiş. Otopark konusunda bugüne kadar bir sıkıntı ya da sorun yaşamadık. Yaptığımız toplantılarda personelimizi para istememeleri konusunda uyarıyoruz. Müşteri ne kadar verirse kabul ediyorlar. Yüksek rakamlar verildiğine tanık olmadım ama bir-iki kendini bilmez çıkabilir."

"Müşterilerimize taksiyle gelmelerini tavsiye ediyoruz"
"Müşterilerimizden rezervasyon alırken mümkün mertebe taksiyle gelmeleri yönünde tavsiyede bulunuyoruz. Buna rağmen araçlarıyla gelenler, sezon başında anlaştığımız güvenlik şirketinin park elemanları tarafından kapıda karşılanıyor. Araçlar, aralarında Karayolları’nın otoparkının da bulunduğu üç alana park ediliyor. Bu yerler güvenlik şirketimizin anlaşma yaptığı parklardır. Müşterilerimize yaptığımız uyarı nedeniyle gelen araç sayısı fazla olmuyor. Bu yüzden pek sorun yaşanmıyor. Değnekçi olarak adlandırılan kişilerle bizim işimiz olmaz."

Geceleri 14 milyon lira ve takip eden her saat için 2 milyon lira talep edilmesi yüzünden eleştirilen Çırağan Oteli, bu uygulamanın nedeni şöyle açıkladı:
"Park ücreti saat 22.00’den sonra 14 milyon lira, her saat başı da iki milyon lira alınıyor. Normal ücret bunun yarısıdır. Yeni başlatılan bir uygulama. Gece 22.00’den sonra böyle bir ücret alınmasının nedeni şu: Çevrede birçok eğlence yeri var. Buraların müşterileri son zamanlarda otoparkımızı tercih etmeye başladı. Bu da kendi müşterilerimizin aracına yer bulmakta güçlük yaşanmasına neden oldu. Otelimize gelen insanlar mağdur olmaya başlayınca çözüm olarak bu uygulama başlatıldı. Böylece geç saatlerde eğlence yerlerine giden insanların araçların sayısının azalması için buna gidildi. Otelimizdeki etkinliklere gelen insanlar zaten 22.00’ye kadar çoktan gelmiş oluyor. O saatten sonra çevredeki eğlence yerlerine giden kişiler araçlarını getiriyor."