Pazar Güneş arabası yapıp Avustralya’da yarışacaklar

Güneş arabası yapıp Avustralya’da yarışacaklar

31.03.2013 - 02:30 | Son Güncellenme:

İstanbul Teknik Üniversitesi’nin Güneş Arabası Takımı, Avustralya’daki World Solar Challenge’a katılacak. Takım kaptanı Berker Bayazıt: “İnternetteki araba fotoğrafımızın üstüne adınızı yazdırarak sponsor olabilirsiniz”

Güneş arabası yapıp Avustralya’da yarışacaklar

İstanbul Teknik Üniversitesi Güneş Arabası Ekibi (İTÜ GAE) bugünlerde hummalı bir çalışma içinde. Ekimde düzenlenecek olan ve güneş arabaları için dünyanın en prestijli yarışı olarak bilinen World Solar Challenge için gece gündüz çalışan ekip Ariba adını koydukları araba serilerinden altıncısını yapıyor. Ariba 5 ile finsansal sorunlardan dolayı 2011 yılında düzenlenen yarışmaya katılamayan İTÜ GAE, bu sefer Ariba 6 ile aynı sorunu yaşamak istemiyor. Ekip bunun için araba üzerinde adları bulunan sponsorların yanı sıra internette de farklı bir sponsorluk sistemi uyguluyor.
Takımın kaptanı ve proje yöneticisi Berker Bayazıt çalışmalarını ve hedeflerini anlattı.

Haberin Devamı

Ariba projesi ne zaman başladı? Kaç araba yaptınız?

2004 yılında başladı. Ben üç senedir bu ekipteyim. O tarihten bu yana beş araba üretildi. Şimdi altıncı arabanın yapımı için yoğun bir şekilde çalışıyoruz.

Ariba 6 ne aşamada?

Avustralya’daki World Solar Challenge için 600 bin liralık bir bütçemiz var. Altı sponsorumuz var, ama başka sponsorlar da arıyoruz. Ayrıca “Göze Buy” sistemini başlattık. Bu gerçek Aracın üzerine ama internet sitemizdeki aracın resminin üzerine isminizi 200 lira karşılığında koyarak yapıyorsunuz.

Üretimi ne kadar sürüyor?

Bu arabanın yani 5’in tasarımı bir sene sürdü, üretimi de 6-7 ay... Tasarım en az üretim kadar zor.

“Gece batarya sayesinde 3-4 saat yol alabiliyoruz”

Maliyeti ne kadar tutuyor?

5’inci arabanın maliyeti 200-250 bin lira arası tuttu. Sponsorlarımız ve üniversitenin bütçesiyle yapıyoruz. 6’ıncı araba için 600 bin liralık bir bütçeye ihtiyacımız var.

Haberin Devamı

Ne kadar hız yapıyor?

Ariba 5, saatte 120 kilometreye kadar çıkabiliyor.

Ya bulutlu havalarda?

Bizim için güneş sadece yarışta enerji toplamak için gerekli oluyor. Bulutlu havalarda da aracımızı sürebiliyoruz. Gece olunca bile batarya sayesinde 3-4 saat yol alabiliyoruz.

“Havalandırma yok, yarışta çöl sıcağında saatler boyu gidiyoruz”

Sıradaki hedefiniz ne?

Bundan sonraki hedefimiz World Solar Challenge 2013. Avustralya’daki 3 bin kilometrelik yarış güneş araçları için dünyanın en büyüğü. Aracımızı onun için yapıyoruz. 5 numaralı aracımızla da Türkiye’deki yarışa katılacağız. 2009 yılında World Sollar Challenge’da genel klasmanda 35-40 katılımcı arasında 16’ncı olduk. 2011’deki yarışmaya finansal sorunlar nedeniyle katılamamıştık.

World Solar Challenge zor bir yarış mı?

Çok zorlu oluyor. Aracın hafif olması için içinde havalandırma sistemi yok ve çöl sıcağında saatlerce sürüyorsunuz. Yeni aracımızda kokpitte bir havalandırma deliği olacak.

Ekibiniz kaç kişiden oluşuyor?

Ekip 21 kişiden oluşuyor. Yarışa gittiğimiz ekip ise 15 kişi. İkisi, üçü pilot oluyor. Belli periyotlarla değişiyoruz. Elektrik, elektronik, malzeme, makine, bilgisayar, endüstriyel tasarım gibi çok farklı bölümlerden öğrenciler oluşturuyor takımı.