Pazar Orijinal ile taklit aynı sergide

Orijinal ile taklit aynı sergide

07.03.2010 - 01:00 | Son Güncellenme:

Chanel ve Davidoff imzalı parfümden Adidas ayakkabıya, Fenerbahçe formasından Ray-Ban gözlüğe kadar her şey var bu sergide. Ancak hepsi taklit! Taklit markalarla mücadele amaçlı düzenlenen “Taklit Ürünler Sergisi”10 Mart’a kadar Ankara’da

Orijinal ile taklit aynı sergide

Her ne kadar Türkiye’de pek çok insan “Korsana hayır” dese de, hemen hemen herkes hayatında en az bir kere Kapalıçarşı’nın yolunu tutmuş ve sahte markalar cennetinden kendine şık bir Chanel çanta ya da çakma Adidas ayakkabı almıştır. Taklitçilik ve sahte mala olan ilgi ülkemizde almış başını gidiyor. Öyle ki Türkiye bu konuda Çin’den sonra gelen ikinci ülke, yani taklitte dünya ikincisiyiz. Özellikle de Nike, Adidas, Chanel, Christian Dior, Dolce&Gabbana, Prada, Versace, Gucci ve Lacoste en çok taklit edilen ünlü markalar arasında yer alıyor. Çünkü insanlar trendleri bir şekilde takip etmeye hevesli ama markalar için çok da fazla para vermek istemiyor. Bu nedenle de mesela Louis Vuitton marka bir çantaya binlerce dolar vermek yerine sahtesini neredeyse beşte birine satın alıp onunla “hava atabiliyor”.
Kapalıçarşı’nın yanı sıra semt pazarları da taklit konusunda oldukça “başarılı”. Oralarda da mesela 30 TL’ye Christian Dior eşarplar, 15 TL’ye Dolce&Gabbana jean’ler, 10 TL’ye Adidas eşofman altları, 5 TL’ye ise çakma Lacoste tişörtler bulabilmek mümkün. Sadece yurdum insanı değil, turistler de sahte markalara meraklı. Özellikle de tişört, çanta, eşarp, ayakkabı, eşofman, saat ve parfüm kapış kapış satılıyor.
Sahtecilik ülkemizde çok doğal karşılanıyor. Taklit ürün satın almayanlar bile hiçbir şey yapmasalar bile korsan CD alıp kaçak yolla film izleyerek ya da müzik dinleyerek bu sektörü besliyorlar. Kimi zaman malını sokakta satamayan “çakma çantacılara” konken partilerinde ya da altın günlerinde bile rastlamak mümkün olabiliyor...
Taklit mal üretmek ve satmak Türkiye’de yasak olmasına yasak ancak cezalar caydırıcı değil ki bugün Türkiye’deki taklit ürün pazarının cirosu yaklaşık 3 milyar, dünyada ise 350 milyar dolar. Bütün bu haksızlıklara dikkat çekmek amacıyla şu sıralar Ankara’da bir “Taklit Ürünler Sergisi” düzenleniyor. Taklit markalarla mücadele amaçlı Grup Ofis Marka ve Patent tarafından düzenlenen bu sergide ünlü markaların ürünlerini taklitleriyle
10 Mart’a kadar yan yana görebilirsiniz...

“En çok taklit edilen ürünlerden biri Prada”
Ankara’da düzenlenen “Taklit Ürünler Sergisi” bu konudaki toplumsal farkındalığın artırılması amacıyla düzenlenen belki de en önemli etkinlik. CEPA alışveriş merkezindeki bu sergide saatten gözlüğe, parfümden ayakkabıya kadar pek çok ürün var. Taklit ürünlerin orijinalleriyle yan yana getirildiği etkinlikte ülkemizde daha çok lüks tüketim mallarının, elektronik aletlerin, ayakkabı ve parfümlerin taklit edildiği gösteriliyor. Ufo, Converse ayakkabılar, Chanel parfüm, Casio saat ve iPod sergide en çok dikkat çeken ürünler arasında. Sergide Çin malı taklit ürünler de var, ancak ağırlıklı olarak Türklerin ürettikleri mallar gözler önüne seriliyor...
Uluslararası Taklitle Mücadele Komisyonu’nun (IACC) 2010’da yayımladığı araştırma sonuçlarına değinen Grup Ofis Genel Müdürü ve Avrupa Patent Vekili Cenk Sevinç, dünya ticaretinin yüzde 7’sini taklit ürünlerin oluşturduğunu söylüyor. En çok taklit edilen markalardan biri de Prada: “Bugüne kadar ‘La Prada’, ‘Exprada’, ‘Ipradai’, ‘P&T Prada Time’, ‘PRG Praga’, ‘Antonyo Prada’, ‘Pravda’ hatta ‘Prasa’ gibi onlarca taklit başvurusuyla karşılaştık. ‘Prasa’ hariç hemen hemen hepsinin dava aşamasına gelmeden tescilini engelledik.”
Sergi süresince marka tescili, marka koruma yolları, marka ihlalleri ve uygulanan cezalar hakkında bilgi alabilmek mümkün. Ayrıca “Orijinalini Bul!” isimli yarışmaya katılarak sürpriz hediyeler de kazanabilirsiniz.

Taklitçilikle ilgili rakamlar ne diyor?

Haberin Devamı

- Korsan yazılımlar, yazılım firmalarını 1 yılda yaklaşık 12 milyar dolar zarara uğratıyor.
-Dünya ticaretinin yüzde 7’si taklit eşyalarla yapılıyor, bu ürünler taklit pazarına 350 milyar dolarlık kazanç sağlıyor.
-1982 yılında taklit ürünlerin dünya ekonomisine zararı 5,5 milyar dolarken, 1996 yılında bu rakam 200 milyar dolara çıkmış ve günümüzde 350 milyar dolara yükselmiştir.
-Taklit araba parçaları yıllık 12 milyar dolarlık satış kaybına neden oluyor.
-New York’ta 5 bin adet sahte Rolex saat ve Mont Blanc kalemle yakalanan 3 kişi 1 milyon dolarlık para cezasına çarptırıldı.
-Nijerya İlaç Araştırma Enstitüsü tarafından yapılan bir araştırmaya göre, Nijerya’da satılan ilaçların yüzde 80’inin taklit olduğu ortaya çıktı. Taklit ilaç tüketimi nedeniyle de her yıl Çin’de 192 bin kişi ölüyor.
-2001 yılında Estonya’da 60 kişi metil alkol karışımından yapılan sahte votkalar yüzünde yaşamını yitirdi.
-Yılda 26 milyon adet üretilen uçak parçalarının yüzde 2’si taklit.
Kaynak: Uluslararası Taklitle Mücadele Komisyonu 2010 raporu.

Sahte marka isimleri:
-Adidas: Abidas, Anketas, Adildas, Asedas l Prada: Prasa, Pravda, Praga, La Prada
-LC Waikiki: MC Waikiki l Puma: Punia, Fuma, Pumas, Plima l Gilette: Cillette
-Panasonic: Kamasonic l Reebok: Recebok, Rebook, Reebek l Nike: Noke
-Sony: Sqny l Diesel: Difsel l Tommy Hilfiger: Tony Hilfinger