Pazar Pist hazır, kulak tıkaçlarınızı ve güneş kreminizi unutmayın

Pist hazır, kulak tıkaçlarınızı ve güneş kreminizi unutmayın

31.07.2005 - 00:00 | Son Güncellenme:

19-21 Ağustos tarihlerinde gerçekleşecek Formula 1 için sıfırdan inşa edilen İstanbul Park pisti yarışlara hazır. Piste giderken rahat kıyafetler giyin, aşırı sese karşı yanınızda kulak tıkacı bulundurun

Pist hazır, kulak tıkaçlarınızı ve güneş kreminizi unutmayın

axpaz021.jpg yapraka@milliyet.com.tr Üç gün sürecek yarışların ilk günü yani 19 Ağustos Cuma, ısınma turları atılacak. 20 Ağustos Cumartesi günü yarışacak otomobillerin sıralarının belirleneceği sıralama turları yapılacak. Asıl yarış ise 21 Ağustos Pazar günü. 400'e yakın yabancı ve 80 Türk basın mensubunun izleyeceği F1'de, FIA'nın (Federation Internationale De L'automobile) sıkı kuralları nedeniyle ne yazık ki sadece 12 Türk foto muhabiri akredite olabilmiş. Kanal D'nin naklen yayınlayacağı yarışları tüm dünyada 2,2 milyar kişi izleyecek. Bu tanıtım sayesinde 4 milyon turistin ülkemizi ziyaret edeceği hesaplanıyor. Çoğunluğunu yurtdışından gelenlerin oluşturduğu izleyicilerin günlük ortalama 325 dolar harcayacağı tahmin ediliyor. F1'in Türkiye'nin prestijine sağlayacağı katkı da cabası!Yarışlar sırasında düzenlenecek organizasyonlar da anlaşmalar imzalanma aşamasında olduğu için tam açıklanmıyor. Ana pistin arkasındaki düzlükte yiyeceklerin satılacağı ve markaların kendini tanıttığı standların olacağı belirtiliyor. Çeşitli aktiviteler ve konserler de düzenlenecek ama isimler henüz kesinleşmemiş. Pistte start-finiş noktasındaki son hazırlıklar tamamlanıyor, kenar çizgileri çiziliyor ve yol kenarlarına lastikler yerleştiriliyordu. Makyaj özürlü denilen defolu fabrika üretimi, sıfır lastikler pistten çıkan otomobillerin durmasını sağlıyor. Bütün tribünler hazır, koltuklar ambalajları içinde F1 meraklılarını bekliyor. Pistin ortasına inşa edilecek suni göl ise ne yazık ki bir başka bahara kalmış. Liverpool'un tarih yazdığı Şampiyonlar Ligi finali ve Mimarlık Kongesi'nin yankıları dinmeden Formula 1 (F1) heyecanını yaşamaya hazırlanıyoruz. Yüzlerini gazetelerde gördüğümüz, isimlerini televizyonlarda duyduğumuz Michael Schumacher, Kimi Raikkönen, Fernando Alonso gibi dünyaca ünlü isimleri ağırlamamıza sadece üç hafta kaldı. 19-21 Ağustos tarihlerinde gerçekleşecek Formula 1 yarışları öncesi gittiğimiz Kurtköy'deki İstanbul Park pistinin, ufak detaylar haricinde yarışlara hazır olduğunu gördük. Yarışlara gelmesi beklenen 130 bin seyircinin çoğunluğunun toplu taşıma araçlarını kullanması bekleniyor. İETT otobüsleri Atatürk Havalimanı, Taksim, Mecidiyeköy, Kadıköy ve Bostancı'dan hareket ederek piste ulaşacaklar. İETT'nin koyduğu ek seferlerin saatleri ise 8 Ağustos'ta açıklanacak. İDO ise hem Boğaz ulaşımları hem de İzmit gibi piste yakın limanlara ek sefer koymuş. Kendi aracınızla gidecekseniz pistin kendi otoparkı dışında belediyenin hazırladığı otoparkları da kullanabilirsiniz. Bu arada bu üç gün boyunca otoyol gişelerinin ücretsiz olacağını da müjdeleyelim! Gişeler parasız, 15-20 helikopter yolcu taşıyacak Piste ulaşımın en rahat olduğu nokta olması nedeniyle, yurtdışından birçok özel jet Sabiha Gökçen Havaalanı'na inecek. Yaklaşık 40-50 jetin Formula 1 süresince havaalanını kullanacağını tahmin eden yetkililerin şimdilik elinde bulunan tek isimse 17 Ağustos'ta iniş yapacak Kimi Raikkönen. Piste inşa edilen, biri ambulans helikopteri olmak üzere toplam 4 helikopter iniş alanını da yine piste yapılan minik hava trafik kontrol kulesi kontrol edecek ve "uçan kuştan" sorumlu olacak. Organizasyon süresince 15-20 helikopterin Sabiha Gökçen ile İstanbul Park arasında yolcu taşıması bekleniyor. Sabiha Gökçen'e 40-50 adet jetin inmesi bekleniyor Start-finiş düzlüğünün yanındaki ana tribün 25 bin seyirci kapasiteli. Ana tribün dışında 9 tane çelik tribün denilen ve geçici olarak da kullanılan, toplam 50 bin kişi kapasiteli tribünler var. 25 bin kapasiteli ana tribünle birlikte toplam oturma kapasitesi 80 bin. Ayrıca 50 bin kişilik de açık izleyici alanı var. Bu çim alanlardaki izleyiciler yanlarında malzemelerini getirerek piknik de yapabiliyor. Ana tribünün karşısında padok binasında iki adet VIP kulesi bulunuyor. Sol taraftaki kule devlet protokolüne, sağdaki ise diğer VIP konuklarına ayrılmış. Padok binasının alt tarafında pistin konferans ve toplantı salonları ile Anadolu Sağlık Merkezi'nin sağlık merkezi bulunuyor. Paddock Club adı verilen ve 5 bin kişi kapasiteli beş bölümde ise genelde yabancı izleyiciler ve takımların VIP konukları oturacak. Biletleri 3 bin 200 dolardan satılan Paddock Club, start-finiş çizgisine en hakim noktalardan biri. Çay, kahve ve kek ikramının yanı sıra kaliteli şarapların servis edildiği öğle yemeği ve şampanyanın da bulunduğu açık bir bar var. Padok binasının altında ise her takımın 1'den 22'ye kadar numaralandırılmış garajları bulunuyor. Bir numaralı garaj geçen senenin şampiyonu Ferrari'ye ait. Diğer garajlar da yine bir önceki şampiyonaya göre düzenleniyor. 3 bin 200 dolarlık Paddock Club bölümünde yok yok! Ünlü Alman mimar Hermann Tilke'nin tasarladığı İstanbul Park, Belçika ve Macaristan pistlerine benzetiliyor. Saat yönünün tersine dönülen pistin yarışlara heyecan katacak diğer özellikleriyse eğimleri ve virajları. Pistin Barbaros Bulvarı eğiminde bir inişi de var. İki yıldan kısa bir zamanda tamamlanan İstanbul Park, 150 milyon dolara mal olmuş. 2 milyon 215 bin metrekarelik bir alana yayılan İstanbul Park'ın pisti 5 bin 378 metre uzunluğunda. Pistte 6 sağ, 8 sol olmak üzere toplam 14 viraj ve 4 düzlük var. En uzun düzlük 720 metre uzunluğunda. Araçların ulaşabileceği tahmin edilen en yüksek hız ise saatte 320,58 kilometre. İnşaatında ise 1500 kadar işçi çalışmış; 80 kamyon ve 60 iş makinesi kullanılmış. Eğim, viraj ve dönüş yönü en zorlayıcı özellikleri Padok ve ana hizmet binasının temizliğinden Campak sorumlu. Dış temizlik ve çöp içinse Özkartallar görevlendirilmiş. 150 temizlik görevlisi ve çok sayıda süpürme aracı yarış öncesi ve sonrası da dahil olmak üzere bir hafta boyunca çalışacak. Pist ve tribün çevresinde 600 adet varil tipi çöp konteyneri ile 200 adet 770'er litrelik dev konteynerler yer alacak. Ana tribünlerde 136 klozet, portatif tribünlerde ise 484 klozet ve 696 lavabo var. 620 tuvalet kuruldu Her takım kendi özel güvenliğiyle geliyor. İzleyiciler için ise Dak Güvenlik'le anlaşılmış. Yetkililer bileti olmayan kimseyi içeri almayacak. Üç gün boyunca 2 bin kadar jandarmanın yanı sıra, sayıları yine binlerle ifade edilen özel güvenlik görevlileri pist ve çevresinde kuş uçurtmayacak. Ana giriş kapısındaki 12 kontrol noktasında x-ray cihazları, dedektörlerle yapılan aramalardan sonra içerideki dört kapıda da yine üst aramaları olacak. Girişlerde ve pist çevresinde, anında müdahale için gözaltı odaları mevcut. Özel korumalar için de klimalı özel bir çadır oluşturuluyor. Korumalar için özel bir çadır var Formula 1 pilotları ve izleyiciler piste en yakın hastane olan Anadolu Sağlık Merkezi'ne emanet edildi. Pist içinde oluşturulan "Medical Center" tam donanımlı inşa ediliyor. Yanık ve yoğun bakım odasından müşahede bölümüne kadar her şey mevcut. Yarış alanındaki olası bir kazada ilk müdahale pistte yapılacak. Daha sonra helikopterle hastaneye ulaştırılacak hastalar için ikişer kişilik travma odası, iki yoğun bakım odası ve iki ameliyathane hazır bulundurulacak. 10 doktor ve 8 hemşirenin yanı sıra 28 ambulans ve 2 helikopter ambulans da görev yapacak. İzleyiciler için ise 112 ambulans sisteminden destek sağlanacak. 28 ambulans pistte hazır olacak Piste giderken yanınıza kesici alet ve sahaya atılabilecek maddeler almayın. Rahat ve bunaltmayacak pamuklu kıyafetleri tercih edin. Güneş kremi ve şapka bulundurun. Tribünlerin önüne yerleştirilecek dev ekranlar bana yetmez diyorsanız, dürbününüzü de götürün. Onlarca F1 aracının çıkardığı sese karşı kulaklarınız için tıkaç almak da akıllıca olur. Dürbününüzü de yanınıza alın