Geri Dön

Şoföre ihtiyaç duymayan arabalar

Sürücüsüz arabalar önümüzdeki yıllarda otomotiv sektörünün başlıca rekabet alanlarından biri olacak. Üstelik artık Apple ve Google gibi büyük teknoloji firmaları da kapışmaya hazırlanıyor

Şoföre ihtiyaç duymayan arabalar

Otomotiv sektörünün 10 yıl içindeki ana rekabet konularından biri netlik kazanıyor: Sürücüsüz arabalar. Üstelik bu yeni yarışta sadece dört tekerli markalar kapışmayacak. Büyük teknoloji firmaları da piste giriyor. Sürücüsüz araç teknolojisiyle adı anılan son sürpriz şirket ise Apple. Bilgisayar ve mobil cihaz devinin sürücüsüz araçlar üzerinde çalıştığı söylentileri birkaç aydır ortalıkta. Mayısta şirketin başkan yardımcısı Jeff Williams söz konusu çalışmayı “hareketli cihazda son nokta” olarak tanımladı ve beklentileri bir adım öteye taşıdı.

Apple eski bir askeri üste testlere başladı

Hakkında pek fazla şey bilinmeyen “Titan” kod adlı projenin ciddiyetiyse Apple’ın geçtiğimiz hafta bir test sürüşü planladığı haberiyle belli oldu. The Guardian muhabirleri tarafından ortaya çıkarılan bir yazışma Apple’ın San Francisco yakınlarındaki gizli bir test pistiyle anlaştığını gösteriyordu. GoMentum Station isimli test pistinin özelliği, sürücüsüz araçlar için özel tasarlanmış olması. Eski bir askeri üs olan GoMentum, yüksek güvenlik önlemleriyle korunuyor ve içinde yapay bir şehir yer alıyor. Apple yetkilileri bir açıklama yapmasa da sızan dokümanlarda şirketin CEO’su Tim Cook tarafından Fiat-Chrysler ve BMW ile temaslarda bulunulduğuna dair bilgiler yer alıyor. Bloomberg kanalı da Apple imzalı sürücüsüz araçların 2020’de üretime geçebileceğini duyurmuştu.

Apple, Silikon Vadisi’ndeki otomotiv uzmanlarını ve Tesla Motors ile Mercedes-Benz mühendislerini işe alma girişiminde de bulunmuş. Apple’ın aracının neye benzeyeceğini şimdilik kimse bilmiyor. Fakat sektördeki genel kanı, şirketin sıfırdan bir otomobil tasarlamak yerine bilinen bir markayı sürücüsüz teknolojiyle donatacağı.

Bilindiği üzere sürücüsüz taşıtlarıyla en çok konuşulan teknoloji firması Google. Arama motoru devi, geleceğin dünyasında yepyeni bir boyut kazanan taşımacılık konusuna imzasını atmaya hayli niyetli. Google bir otomotiv firmasıyla işbirliği yapmak yerine tamamen kendi tasarımlarını hayata geçirme yolunu seçti. Google’ın araçları elektrikle çalışıyor. Temmuzda araçlar gerçek yollara çıkmaya başladı. Google kurucularından Sergey Brin, araçların çok gençlere, çok yaşlılara ve engellilere yepyeni bir konfor imkanı yaratacak olmasından heyecan duyduğunu açıkladı.

Güvenlik mi, tehdit mi?

Sürücüsüz araçların başlıca faydası, sürücü kazalarını ortadan kaldırması. Bununla birlikte sürücüsüz araçlar yollara çıktığında, normalde sürücülerin duyularıyla algıladığı dış dünyayı sensörlerle ve birbirleriyle “konuşarak” tanıyacak. İki araç kablosuz ağ protokolleriyle anlaşacak ve biri duracak, diğeri geçecek örneğin. Günümüzde dışarıyla veri bağlantısı kuruyorsanız, hacker’ların kapsama alanından kaçamazsınız. İşte bu da direksiyonu istediği yere kıracak bir çılgını sürücü koltuğuna oturtmak anlamına gelebilir. IP güvenliği, sürücüsüz araçlar için çözülmesi gereken en önemli konuların başında geliyor.

Robotların gelecekte mesleklerimize göz dikeceğini geçen haftalarda aktarmıştık. Sürücüsüz kamyonlar ve nakliye araçları, aile arabalarından çok daha önce yollarda olacak. Daimler’in sürücüsüz Freightliner modeli Amerikan otoyollarına çıktı bile. Fakat bu durum, yalnızca Amerika’da bulunan, 3.5 milyonu doğrudan şoför olmak üzere 7 milyon sektör çalışanının işsiz kalması riskini de beraberinde getiriyor. Kamyon şoförlerinden sonra sırada toplu taşıma şoförleriyle taksiciler var.

Geleceğin tasarımları

Sürücüsüz araçları geleceğin tasarımlarıyla buluşturan “seksi” otomobil markaları da var...

-F015 Luxury In MotIon: Mercedes-Benz’e ait bir bir konsept otomobil. Bir araçtan çok “mobil yaşam alanı” olarak tanımlanıyor. İçinde altı dokunmatik ekran paneli yer alıyor ve ileri güvenlik amaçlı lazer projeksiyon gibi donanımlara sahip.

-BaIdu-BMW:Çin’in Google’ı olarak bilinen arama motoru Baidu, global rakibine kafa tutmak amacıyla BMW ile işbirliğine girerek sürücüsüz araç projesi geliştirmeye başladı. Baidu-BMW teknolojisi daha çok gerçek sürücüye asist etmeye odaklanıyor.

-Tesla Model S:Tesla Motors CEO’su Elon Musk, teknoloji dünyasının efsanevi girişimcilerinden biri. Uzay madenciliği şirketi Planetary Resources’ta da ortaklığı bulunan Musk, sürücüsüz araçlara öyle inanıyor ki gelecekte gerçek şoförlüğün yasaklanacağını iddia ediyor.

-Honda:Japonya’nın prestijli otomobil ve motor üreticisi Honda, sürücüsüz teknolojisini mevcut modelleri üzerinde deniyor. Ar-Ge departmanının geliştirdiği teknolojiler yakın gelecekteki modellere hemen uygulanmaya başlanacak. Şeritten çıkan aracın kontrolünü ele alan ve direksiyonu çeviren yeni “cruise control” teknolojisi, bunlardan biri.

Sürücüsüz aracı kim ister?

Yazıyı okurken sürücüsüz bir araç isteyip istemediğinizi düşünmüşsünüzdür. Michigan Üniversitesi bu konuda 505 kişiyle bir anket yapmış. Katılanların yüzde 43.8’i otomasyona tamamen karşıyken, yüzde 40.6’sı sınırlı otomasyona sıcak bakmış. Yalnızca yüzde 15.6’sı direksiyonu tamamen bilgisayara teslim edebileceğini belirtmiş. Kadınlar sürücüsüz araca güvenme konusunda daha çekinceli. Gençler ise kontrolü otomasyona bırakma konusunda yaşlılara göre daha toleranslı.

13 Aralık 2019 Magazin Bülteni.

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber