Pazar Tek yol tüp geçit!

Tek yol tüp geçit!

23.10.2005 - 00:00 | Son Güncellenme:

İstanbul Boğazı'na üçüncü köprünün yapılması konusu tekrar gündeme getirilmişken buyur ola köprü testusuna bu hafta

Tek yol tüp geçit

1- İstanbul'un köprüye değil, yeni bir çevre yolu sistemine gereksinimi var deniyor. Bu tarz projelerin kredi bulması çok zormuş. Nedeni, bu tip projelerin hangi niteliğinden?a. Yol projeleri "çevre dostu proje" olmadıkları için kredi bulabilmeleri çok zor. Dünya Bankası, JBİG gibi finans kurumları çevre dostu olmayan projelere kredi sağlamıyor.b. Böyle mega projelere belediyenin kaynakları yetmez. Mevcut durumda Hazine kaynak sağlamıyor.c. Kendi esas işi karayolculuk değilken buna soyunan, halbuki esas görevi olan tüp geçit inşaatını bile yürütemeyen belediye için, çevre yolu gerçekleştirmek bir hayal. d. Hepsi2- Biz Amerika'yı defalarca yeniden keşfetmede değil miyiz? Ders alır mıyız acep? ABD'yi Kanada'dan Kuzey Amerika'nın büyük gölleri ve St. Lawrence Nehri ayırır. Feribot seferlerinin dışında onlarca köprüyle bağlanır bu iki devlet. Oralarda vaktiyle kurulmuş her köprü ilk zamanlar trafik sorununu çözer gibi oluyor ama sonra yeni bir köprü gereksinimi daha doğuruyormuş. Niçin?a. Çünkü her köprüden sonra köprü ayakları etrafındaki araziler acayip değerleniyor; yeni yapılaşmalar oluyor; yeni yeni insanlar buralara doluyor; bölgenin nüfusu biraz daha artıyor; zincirleme şekilde trafik sıkışmaya devam ediyor ve yeni bir köprü, yeni bir köprü diye yalvarılacak bir ortam yeniden oluşuyormuş.b. Köprülerin genişliğinin ne olması gerektiğini hesap edemeyen mühendisler işbaşındaymış... Hep dar köprüler yapmışlar. Bu da sorunu bir türlü çözememiş.c. Köprü hoş "olay"dır, dünyada herkes birbiriyle köprüler kurmaya çalışır.d. Hepsi 3- Köprünün değil de tüp geçidin daha yararlı olacağı konusunda pek çok uzman birleşiyor. Niçin?a. Kullanılmayan bir alanın yani yer altının ve deniz altının işlevsel olarak kullanımını sağlar.b. Tüp geçit arsa spekülasyonuna neden olmaz.c. Çevre yolları yüzünden mevcut bina stokunun istimlak edilmesine ve orman katliamına neden olmaz.d. Asma köprüler estetik açıdan kentte sorun yaratırken tüp geçit yaratmaz.e. Hepsi4- Yaklaşık iki kilometre açıklıkla (1991 metre) dünyanın en uzun asma köprüsü hangisi?a. Japonya'da Akaşi-Kayiko köprüsü b. ABD'de Golden Gate köprüsüc. Malabadi köprüsü d. Kwai köprüsü5- Peki, Avrupa Birliği'nin 1624 metre açıklıklı en büyük köprüsü hangisi? a. Fatih Sultan Mehmet Köprüsüb. Tabii ki, hayal edilen üçüncü İstanbul Boğazı Köprüsüc. Dani-marka'da Büyük Kemer köprüsüd. Hayal edilen dördüncü İstanbul Boğazı köprüsü6- 1988'de hizmete giren Fatih Sultan Mehmet Köprüsü 1090 metre açıklık geçiyor. Peki, 1973'te hizmete girmiş olan Boğaziçi Köprüsü'nün kaç metre geçtiğini kestirebilir misiniz?a. 1074 metreb. 999 metre c. 666 metred. 888 metre7- Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün proje hizmetlerini İngilizler yapmış. Peki ya inşaatını?a. Yine İngilizlerb. Almanlarc. ABD'lilerd. Japonlar8- Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, Anadolu yakasında Kavacık ile Rumeli yakasında Hisarüstü arasında. Peki, bu köprünün yarattığı azman semt hangisi?a. Sultançiftliğib. Kemerburgazc. Ümraniye d. Hepsi 9- Boğaziçi Köprüsü'nün projesi yine İngilizlere ait. Peki, ilk kez kimler yapmıştı köprüyü?a. Tabii ki Japon kardeşlerimizb. İngilizlerc. Almanlard. İngiliz ve Alman şirketleri konsorsiyumu 10- Boğaz'da köprü yapma fikri çok eskiye dayanır. Boğaz'a köprüyü ilk kim gerçekleştirmiş?a. Leonardo da Vinci 1503'te dönemin Osmanlı padişahı II. Bayezid'e bir mektupla başvurarak Haliç üzerinde bir köprü yapmayı, eğer istenirse bu köprüyü Boğaz üzerinden Anadolu'ya da uzatmayı önermiş.b. Milattan önce altıncı yüzyılda hüküm süren Pers Kralı I. Darius zamanında Mimar Mandrokles gemileri ve salları yan yana dizip birbirine bağlayarak bir köprü oluşturmuş.c. Sultan Abdülhamid zamanında Hamidiye adlı bir proje gerçekleştirilmişse de bundan vazgeçilmiş.d. Müteşebbis Nuri Demirağ'ın 1931'de başlattığı köprü fikri 1973'te Süleyman Demirel tarafından gerçekleştirilmiş. İstanbul Boğazı'na üçüncü köprü konusu temcit pilavı gibi pişirilip pişirilip ortaya çıkarılıyor. Geçen çarşamba ilk kez Milliyet'te verilen habere göre İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclisi üçüncü köprü projesini onaylamış. Hayal ettikleri mevki, mevcut iki köprü arasında, Arnavutköy ile Vaniköy'ün ortasında... İşin ilginç yanı bu onay sürecinden büyükşehir belediye başkanının haberinin olmayışı! Ne müteahhit şirketlerin, ne muhalefetin ne de medyanın bildiği bir projenin tevatürü değil midir ortada gezen... İş çoktan kotarıldı da kamuoyu mu aldatılıyor diye düşünenler çoğaldı. Biz fiskosa, tevatüre değil de objektif kriterlere bakalım... Herkesin görüşü şu: İstanbul'da çevre yolları tıkandı, yeni bir çevre yoluna gereksinim var. Yeni bir köprü yeni çevre yolunun Boğaz'ı geçen parçası olmayacak mıdır ancak? Oysa, uzmanlara göre, yeni bir köprü çözüm değil. Makro düzeyde planlama yapılmazsa her köprü yeni bir merkezleşme ve dolayısıyla sıkışma yaratır. Yani, yeni bir köprü ve viyadükleri yapıldığında etrafındaki arsalarda hızla yapılaşma ve nüfus artışı başlar. Ve haydiiii yeniden trafik keşmekeşi. Eski hamam eski tasss. Şehir plancılarının koyduğu bir kural var: "Yersel sıkışmalar teknolojiyle çözülemez." Yani, yol sıkıştı, bir yol daha açalım veya köprüde sıkışıklık oluyor, bir köprü daha yapalım demekle olmaz. İstanbul'un trafik çözümü için tek yol tüp geçit! Halbuki yüzyılın projesi sayılan ve Mart 2009'da bitmesi beklenen MARMARAY tüp geçit inşaatı gecikiyor. İnşaatın arkeolojik nedenlerle Üsküdar ve Yenikapı istasyonunda tıkandığı belirtiliyor. Ön hazırlıklar doğru yapılmamış anlaşılan... Yazık, çok ciddi başlayan inşaat, bugün durma noktasında. Tüp geçit tamamlanmadan İstanbul'un trafiği çözülemiyor. Tüp geçidimizi bir an önce istiyoruz. İşte sorun burada. Gerçek görevi kentin toplu taşınmacılığını çözmek, metro üretmekken, büyükşehir belediyemiz ne yazık ki karayolculuğuna soyunup çevre yolları, köprüler yapma peşinde. Teşhis ve tedavide hata yapılıyor. Tek yol tabii ki MARMARAY projesini acilen gerçekleştirmek! Daha önce yayımlamış olduğum köprü testusuna yeni sorularla buyur ola bir kez daha... Yanıtlar: 1) d, 2) a, 3) d, 4) a, 5) c, 6) a, 7) d, 8) d, 9) d, 10) b.