Pazar Teknolojik ürünlere makyaj

Teknolojik ürünlere makyaj

03.09.2006 - 00:00 | Son Güncellenme:

Tasarımın önemi artıp kullanma kılavuzları basitleşince, tekno marketlerdeki erkek egemenliği yavaş yavaş kırılmaya başladı. Firmalar kadın müşterileri çekmek için çabaladıkça pembe laptoplar ve leopar desenli cep telefonları yayılıyor

Teknolojik ürünlere makyaj

axpaz021.jpg Cep telefonlarından dijital kameralara, dizüstü bilgisayarlardan televizyonlara kadar hızla gelişen teknolojiye artık kadınlar da kayıtsız kalmıyor. Oxygen Network'ün araştırması bu gelişmelerden kadınların da nasibini aldığını bir kez daha ortaya koydu. Araştırmanın sonucuna göre erkekler 6,9 adet teknolojik alete sahipken, kadınların sahip olduğu cihaz sayısı 6,6'ya ulaşıyor. Yaşları 15 ile 49 arasında değişen bu kadınların yüzde 49'u bilgisayarlarındaki sorunları yardım almaksızın çözebiliyor. Yani kadınlara yakıştırılan "teknoloji özürlüsü" benzetmeleri de artık gerçeği yansıtmıyor. Kadınların yüzde 77'si "Plazma TV mi, yoksa elmas kolye mi?" sorusuna cevap olarak plazma TV'yi vermişti. Plazma TV kadınlar için bir Miami seyahatinden de daha çekiciydi. Amerikan kablo şirketi Oxygen Network'ün geçtiğimiz haftalarda açıkladığı araştırmadan çıkan bu sonuç, kadınların ilgi alanlarının yanı sıra tüketim alışkanlıklarının da hayli değişmekte olduğu gerçeğini gösteriyordu. Bazı markalar, kadınlara yönelik üretilen ürünlerinde farklı yazılımlar kullanmayı da akıl ederek satışlarını artırdı. Çinli telefon firması CKT'nin yeni 6689 modeli hem aynalarıyla hem de regl dönemini kontrol etmeye yardım eden yazılımıyla kadınların son gözdesi. Sony Ericsson da renklendirmenin yanı sıra kadınların en iyi arkadaşlarından biri olan aynayı telefon modellerine ilave etmeyi seçenlerden. Sensörleri sayesinde nefesinizdeki alkol kokusunu alarak, daha önceden belirlemiş olduğunuz numaraları aramanızı engelleyen LG'nin yeni modeli de bilhassa Koreli kadınlar tarafından sıkça tercih ediliyor. Ancak bu telefonların içkili "taciz" aramaları yapmaktan çekinen erkekler arasında da yaygın olduğunu belirtelim. Kadınlar için âdet dönemini hatırlatan telefonlar Teknolojik ürün dergisi T-3'ün genel yayın yönetmeni Noyan Ayan, kadınların teknolojiye olan ilgisindeki artışın ülkemizde de geçerli olduğunu söylüyor: "T-3 okuyan kadınların sayısı gün geçtikçe artıyor. Şu anda abonelerimizin yaklaşık yüzde 20'sini kadınlar oluşturuyor." Ayan bunun en önemli nedenini tüketici elektroniğindeki farklılaşma ihtiyacı olarak açıklıyor: "Markalar farklılaşmak için tasarıma, güzelliğe önem vermeye ve kampanyalarını da bu doğrultuda gerçekleştirmeye başladı." Bir diğer önemli nokta ise teknolojik ürünler için kullanılan dilin basitleşmesi. Noyan da bu görüşü savunuyor: "Teknolojik ürünlerin açıklamalarını eskiden sadece mühendisler anlayabilirdi. Oysa firmalar artık doğru dili buldu ve bir ürünün ne yaptığı, neyi yapmadığı kolay bir dille anlatılıyor." T-3 abonelerinin yüzde 20'si kadın Kadınlar en çok cep telefonları, dizüstü bilgisaylarlar ve mp3 çalarlara rağbet gösteriyor. Renk renk, desenli, deri kaplı dizüstü bilgisayarlar kadın müşterileri hedefliyor. 10'uncu yılını kutlayan Sony Vaio laptopların kısıtlı sayıda üretilen modelleri de canlı renkleri ve desenleriyle kadınlara hitap ediyor. Mp3 çalarlar arasında Sony walkman gibi ipod da çok sayıda renk seçeneği sunuyor. Apple Pazarlama İletişimi Yöneticisi Esin Özcan, iPod tüketicisinin ağırlıklı bir bölümünü kadınların oluşturduğunu söylüyor ve kadınların en çok Nano modelini tercih ettiğini belirtiyor. "Teknolojik ürünlerde kadınların ilgisini çeken ilk şey tasarım" diyen Özcan, Apple'ın hem Mac hem de iPod tasarımlarının kadınlarca çok cazip bulunduğunu anlatıyor. Kodak Türkiye Dijital ve Film Sistemleri Müdürü Bülend Nart, dijital fotoğraf sistemlerinin gelişmesiyle fotoğrafçılığın anılarına bağlı olarak bilinen kadınlar için daha büyük bir tutku haline geldiğini söylüyor. Nart "Şık ve kullanışlı ürünler ile el çantalarına sığacak boyutlardaki pratik cihazlar kadınları cezbediyor" diyor. HP Perakende Kanalı Satış Müdürü Filiz Akdede ise yaşamı kolaylaştıran teknoloji ürünlerinin vakti kısıtlı kadınlar için vazgeçilmez hale geldiğini belirtiyor.Kadınların teknolojiye olan ilgisini fark etmede geç kalmayan firmaların bir kısmı halihazırdaki ürünlerini feminenleştirme yolunu izlerken, bir kısmı da piyasaya sadece kadınlara yönelik ürünler sunmaya başladı. Feminenleştirme daha çok renkler ve desenlerde kendini gösteriyor. Sony, Nintendo ve Samsung'un başını çektiği markalar laptop, oyun konsolu, cep telefonu gibi ürünlerinin pembe versiyonlarını üretirken, bir kısmı da tasarımlarına kristal, boncuk gibi süsler eklemeye başladı. Motorola'nın tenisçi Maria Şarapova ile tanıtımını yaptığı RAZR V3 çingene pembesini, ünlü moda tasarımcısı Roberto Cavalli ise Koreli LG için ürettiği telefonlarda (3G Fashion Phone) zebra ve leopar desenini tercih etti. "En çok iPod Nano tercih ediliyor"