Pazar Üç milyon ziyaretçi için hazırlar

Üç milyon ziyaretçi için hazırlar

28.05.2006 - 00:00 | Son Güncellenme:

FIFA Dünya Kupası'nın hazırlıkları tamamlanmak üzere. Ev sahibi Almanya üç milyonu aşkın turist bekliyor. Birçok firma bu turnuva anısına çeşitli ürünler hazırlarken şampiyonaya katılan ülkeler de gün saymaya başladı

Üç milyon ziyaretçi için hazırlar

30 milyar izleyici toplaması beklenen kupa 9 Haziran Cuma günü TSİ 19.00'da, Münih'teki Allianz Arena stadyumunda Almanya ve Kosta Rika'nın karşılaşmasıyla başlayacak. 32 takımın yarışacağı şampiyona 9 Temmuz Pazar günü TSİ 22.00'de, Berlin'de yapılacak final maçıyla son bulacak. FIFA Başkanı Jules Rimet'nin öncülüğünde, ilk kez 1930'da Uruguay'da gerçekleşen FIFA Dünya Kupası tüm dünyanın en çok ilgi uyandıran ve izleyici çeken spor olayı. Bu yıl 18'incisi düzenlenecek olan etkinlik, 1974 yılında "Batı Almanya" olarak da ev sahipliği yapmış olan Almanya'da gerçekleşecek. Şampiyonanın başlamasına sayılı günler kala, Almanlar da son hazırlıklarını yapıyor. Maçların yapılacağı Berlin, Stuttgart, Dortmund, Frankfurt, Gelsenkirchen, Hamburg, Hannover, Kaiserslautern, Köln, Leipzig, Nuremberg ve Münih'teki statların eksikleri ayrılan yaklaşık 1,5 milyar dolarlık bütçeyle tamamlanıyor. Yenilenen statlarıyla gurur duyan Almanlar aynı duyguyu "çimleri" için yaşayamıyor. Çünkü maçların yapılacağı statların yedisi, en büyük rakipleri olan Hollandalılarca döşeniyor. Hollandalı bir şirketin aldığı ihale, "Alman gururuna" gölge düşürüyor. Bu arada belirtelim, tüm statların döşemesi için gereken çim miktarı yaklaşık bir milyar küreğin taşıyabileceği kadar.Almanya'nın yeni statları dışındaki bir diğer medarı iftiharı ise cuma günü açılışı yapılan Berlin Hauptbahnhof. Cam ve demirden inşa edilen bu beş katlı tren istasyonu, 10 yıllık bir çalışmanın ve tahmini olarak 892 milyon dolarlık bir yatırımın eseri. Avrupa'nın en büyük tren istasyonu unvanını alan Berlin Hauptbahnhof'dan her gün 1100 tren ve 30 bin yolcu geçecek, bunların bir kısmı da istasyonun içindeki 54 yürüyen merdiven ve 34 asansörü kullanacak. İstasyonun ihtişamı, Berlin'e trenle gelecek turistlerin göreceği ilk yer olması açısından önem taşıyor.Yabancı turistleri Berlin'de bekleyen bir diğer sürpriz ise Alman hükümetinin kültür programıyla gerçekleşen ve ülkeyi tanıtmak amacıyla yapılan "Walk of Ideas" adlı sokak sergisi. Altı adet dev heykel, başkentin meydanlarını sergi alanına dönüştürmüş durumda. "Walk of Ideas"ı ünlü Alman yazar ve filozofların kitapları, Einstein'ın ünlü İzafiyet Teorisi'ni açıklayan e=mc2 formülü, dev bir aspirin, bir çift krampon, bir araba ile "Masterworks of Music" ("Müziğin Başyapıtları") isimli notalar oluşturuyor. Bunun dışında neredeyse tüm şehirlerin sokaklarını bayraklar, grafitiler, resimler ve "futbol" konulu enstelasyonlar süslüyor. Statlara Hollanda çimi Dünya Kupası "futbol işindeki" sektörleri sevindirirken diğer iş gruplarında endişe yaratıyor. Kupa sırasında çalışanlarının işe gelmemesinden korkan işverenler, sert yaptırımlar uygulamayı bile tartışır oldu. İşe "çeşitli mazeretlerle" gitmeyecek kişilerin "yok" olduğu toplam gün sayısının 3,9 milyonu bulması bekleniyor. İngiltere'de yapılan hesaplara göre yüzde 20'lik bir işe gitmeme payı, günlük 100 milyon pound kayıp demek. Takımlarının başarılı olması durumunda bu "yokluğun" daha da artması işten bile değil. Maçlar akşam saatlerine veya hafta sonlarına denk gelse bile, kutlamalarda dozu kaçabilecek içkilerin ertesi günü de etkileyeceği kesin. İşverenler endişeli Kupa ile birlikte Almanya'da patlaması beklenen bir diğer sektör ise fuhuş. Çoğunluğunu genç erkeklerin oluşturduğu üç milyonluk turist akınını, fuhuşun serbest olduğu Almanya'nın bile kaldırması zor görünüyor. Bu nedenle komşu ülkelerden ve bilhassa Doğu Avrupa'dan seks kölelerinin ülkeye gizlice sokulmasından korkuluyor. Açıklamalara göre şampiyona sırasında 40 bin kadına zorla fuhuş yaptırılma ihtimali var. Bu konuyla ilgili aylar önce çalışmalara başlayan Alman Protestan kilisesine hükümet ve güvenlik güçleri de destek veriyor. Müzik kanalı MTV de bir süredir otel ve havaalanlarına zorla fuhuş karşıtı broşürler dağıtıyor. Güvenlik güçlerinin sayısının ve yetkilerinin artırılmasının nedeni sadece fuhuş değil. Neo-Nazilerin olası saldırı ve taşkınlıklarından çekinen Almanlar, FIFA aracılığıyla da dünyaya ırkçılık karşıtı mesajlar gönderecek. Her maç öncesi santra yuvarlağına "Irkçılığa Hayır" yazılı pankartlar yerleştirilecek. Fuhuşa karşı ortak mücadele Şimdiye kadar gerçekleşen 17 Dünya Kupası'nda toplam 1916 gol kaydedildi.Dünya Kupası tarihinde şimdiye kadar 114 kırmızı kart çıktı.Brezilya, Dünya Kupası'na 17 kez katılan, beş kez dünya şampiyonu olan ve 91 golle en çok gol atan ülke rekorlarını elinde bulunduruyor. Şampiyonada forma giyen en genç futbolcu, 1982 yılında Kuzey İrlanda takımında forma giyen 17 yaşındaki Norman Whiteside. En yaşlı futbolcu ise 1994'te Kamerun adına şampiyonaya katılan 42 yaşındaki Roger Milla. Dünya Kupası tarihinin en hızlı golünü, 2002 yılında Hakan Şükür, maçın 11'inci saniyesinde Güney Kore'ye attı.Bu yılki şampiyona boyunca sadece İngiliz taraftarların 1 milyar pound'luk bahis oynayacağı hesaplanıyor.Sağlık kuruluşları, Berlin'de 100 bin adet bedava prezervatif dağıtmayı planlıyor. Almanya'da statlarda satılan sosislerin toplam uzunluğunun 1173 kilometre olması bekleniyor. Sadece İngilizler 1 milyar pound'luk bahis oynayacak Dünya Kupası ekonomik olarak şüphesiz en çok Almanya'ya yarayacak. Milyonlarca kişinin akın edeceği ülke, turizm gelirlerinin yanı sıra hediyelik eşya pazarını da canlı tutma çabasında. Kupa ile ilgili en çok rağbet gören ürünlerin başında da spor giyim geliyor. İngiltere spor giyim pazarının 2002 Dünya Kupası sırasında yüzde 24 büyüdüğü düşünülürse, tişört, forma ve benzerlerinin Alman ekonomisine azımsanamayacak bir katkı sağlayacağı söylenebilir. Her ne kadar bu yıl az sayıda takımı giydirse de, kupanın resmi topu +Teamgeist'ın üreticisi Adidas bu alanda şanslı görünüyor. Bayrak taşıyıcı çocukları da giydiren Adidas, şampiyonaya Türkiye'den de üç çocuk götürüyor. "Joga Bonito" kampanyasıyla dikkat çeken Nike de kupaya özel ürünleriyle ve bilhassa dünyanın çeşitli metropollerine yerleştirdiği "futbol topu makineleriyle" gündemde.Dünya Kupası'nı fırsat bilen diğer markalar da dizüstü bilgisayardan giyime, şaraptan lense kadar envai çeşit ürünle bu geniş pazardan pay kapma amacında.Toshiba'nın yeni dizüstü bilgisayarı, "Dynabook 2006 FIFA Dünya Kupası Özel Serisi"nin üzerinde kupanın resmi ve eski şampiyonların isimleri bulunuyor. 1800 dolardan satılan bilgisayarlardan yalnızca 600 adet üretildi.Mavi Jeans erkek ve kadınlar için farklı modellerde tişörtler tasarladı. LR Heath&Beauty, organizasyon için parfüm, saç-vücut şampuanı ve aftershave balm'dan oluşan bir "Football" serisi hazırladı. Turkcell de şampiyona boyunca müşterilerine servis sağlayacak. "Kupa özel paketi" ile şampiyonayla ilgili her türlü haberi öğrenebilir, fotoğraf paketiyle maçların en güzel fotoğraflarına ulaşabilir ve ABONE KUPA yazıp 7997'ye göndererek tüm maç sonuçlarına anında ulaşabilirsiniz. Hediyelik sektörü de coştu