Gebelikte fazla demir alımı bebeğin gelişimini olumsuz etkiliyor

Bugün Nutritional Journal'da yayınlanan bir çalışmaya göre gebeliğin ortasında eksiklik tespit edilmeden fazladan verilen demir takviyesi bebekte gelişim bozukluğuna yol açıyor. Bu sonuçlar Bebeklere Demir Takviyesi Gerekli Midir Değil Midir? başlıklı yazımın anafikri olan ¨Takviyenin gerekliliği testlerle kanıtlanmadan demir vermek çok ciddi sağlık problemlerine yol açabilir¨ uyarımla örtüşüyor.

Mothers and Children's Environmental Health (MOCEH) başlıklı çalışma 337 Güney Koreli hamile üzerine yapılmış. Gebeliklerinin ortasında doğal beslenme şekillerinden ve takviyelerden ortalama demir alımları takip edilmiş ve bebeklerinin fiziksel gelişimi gözlemlenmiş. Toplam alınan demir miktarına göre 3 farklı grup oluşturulmuş:

Günde 11,49 mg.'dan az demir alanlar

Günde 11,49- 17,04 mg. demir alanlar

Günde 17,04 mg.'dan fazla demir alanlar

Hiç takviye almayan grubun %99'unun gebeliğin ortasında tavsiye edilen miktar olan günlük 24 mg.'ın altında demir aldığı görülmüş. Takviye alan grubun%64.9'unun ise üst sınır olan 45 mg.'ın üzerinde demir aldıkları görülmüş. Üçüncü gruptaki (günde 17,04 mg.'dan fazla demir alan) annelerin bebeklerinin İkinci gruptakiannelere (günde 11,49- 17,04 mg. demir alanlar) kıyasla daha küçük olduğu görülmüş. Bu bebeklerin kafatası çapı ortalama 0,41 cm.,karın çevresi 0,41 cm. ve femur uzunlukları 0.07 cm. daha kısa çıkmış.

Çalışmada ulaşılan sonuç; gebeliğin ortasında haddinden fazla demir almak bebeğin gelişimini olumsuz etkiliyor. Bebek bekleyen kadınlara demir takviyesi önermeden önce gerekli testlerle demir seviyeleri kontrol edilmeli ve kişiye özel demir takviye önerisi yapılmalı. Bunun yanında (hatta bence bundan daha önemlisi) anne adayları yeterince demir alabilmelerini sağlamak için doğru beslenme konusunda bilinçlendirilmeli. Mühim olan beslenmenin miktarı değil kalitesidir.

Hamilelikte önerilmeyen gıdaları eleyerek şu listeye göz atmanızda yarar var:

Demir Zengini Besinler

Baklagiller

Domates

Et, tavuk, hindi, sakatat

Ispanak, pazı, pancar, maydanoz gibi koyu yeşil yapraklı sebzelerin tümü

Kabak

Kahverengi pirinç

Kara hindiba (dandelion)

Kuru erik

Kuru meyveler

Mantar

Mercimek

Midye, istridye, karides

Pekmez

Sardunya

Sarı kök (yellow dock root)

Spirulina

Tahıllar

Tatlı patates (Türkiye’de yetişiyor mu emin değilim)

Yumurta sarısı

Bu linke de göz atmanızı tavsiye ediyorum:

Hamilelikte yeterli demir alımı demir eksikliği kaynaklı aneminin önlenmesi ve bebeğin sağlıklı gelişimi açısından çok önemlidir. Genellikle hamileliğin sonlarına doğru beslenme ile alınan demir yeterli gelmez ve takviye önerilir. Çalışma bu noktada eksikliğin ciddiyetine bağlı olarak etkili olacak en düşük dozun verilmesini tavsiye ediyor. Demirin emilimini kolaylaştırmak için C vitamini ile birlikte ve yemek sırasında ya da sonrasında değil de öğün aralarında takviyeyi almak faydalı olur.

Facebook Sayfası

Facebook Kapalı Grubu

Kaynak:Maternal iron intake at mid-pregnancy is associated with reduced fetal growth: results from Mothers and Children's Environmental Health (MOCEH) study

Ji-Yun Hwang, Ji-Yeon Lee, Ki-Nam Kim, Hyesook Kim, Eun-Hee Ha, Hyesook Park, Mina Ha, Yangho Kim, Yun-Chul Hong and Namsoo Chang