Ne Kadar Şeker Tüketmeliyiz?

Fazla şeker tüketmenin kilo almadan kansere, kronik hastalıklardan dişlerin zarar görmesine kadar birçok hastalığa neden olduğu herkes tarafından biliniyor. Bu durumda hepimizin sorması gereken şey ne kadar şeker tüketmemiz gerektiği ve bu yeter miktardan fazla şekeri nasıl azaltabileceğimiz olmalıdır.

Şeker tüketimi vücut sağlığımızı en başta ağız sağlığımızı etkileyerek bozuyor. Modern ve rafine diet ile insanoğlu 20. Yüzyılda daha önceden karşılaşmadığın şekilde şeker sebebiyle ciddi bir diş çürüğü ve birlikte gelen sorunlarıyla karşı karşıya kaldı. Bugün tükettiğimiz miktarlarda şeker insanların binlerce yıldır ulaşmaya alışık olmadığı kadar ciddi bir oranda vücudumuza yük bindirmektedir.

Amerikan Kalp Derneği (AHA) tarafından, yetişkinlerin tükettiği şekerin makul miktarlara düşürülmesi veya o miktarlarda tutulması öneriliyor. Bu kadınların için yaklaşık 6 çay kaşığı kadar şekerken erkekler için 9 çay kaşığı şeker demek. Bu miktarı hesaplarken süt ve meyve başta olmak üzere birçok gıda maddesinin şeker ihtiva ettiği, bununla beraber sık tükettiğimiz işlenmiş gıdalarda oldukça fazla miktarlarda şeker olduğu akıldan çıkarılmamalıdır.

Sağlıksız beslenme tarzında tüketilen şekerin büyük bir miktarı meyveli ya da asitli içeceklerden, kek, kurabiye gibi hamur işlerinden, dondurma gibi sütlü tatlılardan geliyor. Oldukça fazla miktarlarda şeker içeren bu gıdalara karşı tetikte olmak için satın alınan hazır gıdaların etiketlerini dikkatlice okumak gerekiyor. Bazı tahıl ürünlerine eklenen şeker o kadar fazla ki çubuk şeker kadar tatlı olabiliyor.

Şekerli gıdalar yendikten sonra ağızda tükürükle beraber diş minelerini aşındırmak için gerekli olan asitler için ideal bir ortam oluşturmaktadır. Şekerli gıda tüketimini azaltmakla beraber şekerli gıdalar tüketildikten sonra su içerek veya xylitollu (ksilitollü) sakız çiğneyerek ağız asiditesini düşürmeyi öneriyoruz. Sonrasında ise günlük bakım ve diş temizliğimizi ise aksatmadan yapmamız gerekiyor ki şekerli gıda artıklarının ağzımızda uzaklaştığına emin olalım.

Bu türde bir beslenme alışkanlığını değiştirmenin çözümü, basit ve pratik dokunuşlardan geçiyor. Yulaf ezmenizi hazırlarken bal ya da mevsiminde meyve ile tatlandırabilirsiniz. Benzer şekilde fazla şeker içerikli fırınlanmış ürünlere alternatif olarak meyvenizi dondurup tatlı olarak tüketebilirsiniz. Asitli içecekler, sporcu içecekleri, meyve suları ve fazla tatlandırılmış içecekleri bırakıp mineralli su tüketin. Dengeli ve yeterli bir beslenme alışkanlığı edinin. Sağlıklı karbonhidrat, yağ ve protein tüketmek, bunlara gerekli mineral ve vitamin kaynaklarını eklemek şeker arzunuzu dizginleyecek, sağlıklı bir yaşamın kapısını açacaktır.