Editörün Seçtikleri Havada 1825 gün

Havada 1825 gün

23.12.1998 - 00:00 | Son Güncellenme:

Havada 1825 gün

Havada 1825 gün

Havada 1825 gün
       ULAŞTIRMA Bakanlığı'nın verilerine göre Türkiye'de son 5 yıl içinde meydana gelen 86 uçak kazasının 49'una pilotaj hataları neden oldu.
       En fazla kaza 1995 yılında gerçekleşti. 1993 yılında 15, 1994'de 14, 1995'te 24, 1996'da 20, 1997'de de 13 uçak kazası meydana geldi. 56'sı Van'da dağa çakılan THY uçağında olmak üzere toplam 81 kişi yaşamını yitirdi. Son 5 yılda kaza nedenleri arasında ilk sırayı pilotaj hataları aldı. 86 kazanın 49'unda pilotaj hataları rol oynarken, 11 kaza meteorolojik, 14 kaza teknik nedenlerle meydana geldi. Kazalardan 3'ünün nedeni bulunamadı. 5'iinin ise araştırılmasına devam edildiği bildirildi.
       Uçaklardan 38'inin ilaçlama, 10'unun eğitim, 12'sinin nakliye, 4'ünün yangın söndürme, 2'sinin kontrol, 2'sinin pano çekimi, birinin gösteri, ikisinin yarışma, 14'ünün özel amaçlı, 1'inin de askeri uçak olduğu bildirildi. THK uçaklarının yaptığı kazalardan 10'u pilotaj hatasından kaynaklanırken, THY uçaklarının yaptığı 2, TAI uçaklarının yaptığı 1 kazaya pilotaj hatası neden oldu.

       İstanbul Havayolları Uçuş İşletme Başkanı Kaptan Pilot Zeki Kılıç, "Uçak öyle yapılmış bir taşıt aracı ki, arızalanan bir parçanın yerini başka parça alıyor. Her parçanın yedeği var. Bu yüzden kolay kolay düşmüyor. Düşen uçakların da çoğunda pilotaj hatası görülüyor" dedi. Uçakta bir arıza meydana geldiğinde pilotun soğukkanlılığını koruyarak bunun üstesinden gelecek bilgi ve beceriye sahip olmasının büyük önem taşıdığını kaydeden Kılıç, özellikle simulatör eğitiminin masraftan kaçınılmadan yapılması gerektiğini söyledi.

       İSTANBUL Havayolları Uçuş İşletme Başkanı Kaptan Pilot Zeki Kılıç, "Pilotaj hataları dünyanın her yerinde oluyor. Önemli olan paniği önlemektir. Uykusuzluk, oruçlu uçmak, akşamdan kalma durumu varsa, ailevi, arkadaşları ve işyeriyle ilgili sorunlar ataklığını azaltır. Yaşam tarzıda önemlidir. Bunun içinde iyi eğitmek ve bu eğitimi tekrarlamaktır. Türkiye'nin avantajı sivil havayollarında uçan pilotların çoğu Silahlı Kuvvetler'den geldiği için daha disiplinli oluyor, bilgi, beceri, cesaret, soğukkanlılık gibi özelliklere sahip oluyorlar. Bu yüzden dünyaya oranla bizde pilotaj hatası daha düşüktür" dedi.
       THY Uçak Bakım Başkanı Fikret Geçdili de, uçaklarda en son teknolojinin kullanıldığına dikkat çekerek şöyle konuştu: "Bu yüzden önemli arıza yapmaları zor. Elektronik ve bilgisayar sistemleri son üretilen uçaklarda çok gelişti. İnsan hatasını da minimuma indirdi."




Yazarlar