09.01.2008 - 00:00 | Son Güncellenme:
Yasemin Bay
Hülya Aksular’ın rejisi ve koreografisiyle sahneye konan ve Mart 2007’den itibaren sekiz temsili verilen “İstanbul”u gösterime hazırlayan Plan Prodüksiyon, İstanbul Devlet Opera ve Balesi’nin (İDOB) sözleşmedeki yükümlülükleri haklı bir neden olmaksızın yerine getirmediği ve maddi, manevi zarara uğradıkları gerekçesiyle dava açtı.
Plan’ın avukatı Figen Koral Binyıldız, İstanbul 8. Asliye Ticaret Mahkemesi’nde açılan davanın dilekçesinde, İDOB’un 15 Ocak 2007’de imzaladıkları sözleşmenin hükümlerine aykırı davranarak eseri, Ekim, Kasım ve Aralık 2007’de repertuvara almaması nedeniyle müvekkilinin 476 bin YTL zarara uğratıldığını iddia etti.
'Sanatsal kaygım vardı’
İDOB Genel Sanat Yönetmeni Suat Arıkan ise “İstanbul”u neden repertuvara almadıklarını şöyle açıkladı:
“Sadece 'İstanbul’ değil, başka birçok eser de ekim ayında sahnelenemedi. Çünkü biz AKM’nin havalandırma sorunu nedeniyle ekim sonunda açtık sezonumuzu. Bir eserin sahnelenip sahnelenmeyeceğine sanat yönetmeni karar verir.’İstanbul’ için sanatsal bir kaygım vardı. Eserin daha önce sahnelenmiş olan şeklini doğru bulmuyordum. Ve 'İstanbul’ üzerinde rejisörün ve koreografın da düşünceleri doğrultusunda bazı düzeltmeler, değişiklikler yapmamız gerekiyordu. Bu değişiklikleri yapabilmek için de eseri Şubat 2008 programına koyduk.”
Fatura tartışması
Altınay ise eserin yüksek fiyata mal olmasına İDOB’u neden gösterdi: “Siparişler İDOB tarafından verildi. Biz sadece faturaları ödedik. Zaten İDOB’un sipariş edip faturaları şirketimize gönderilen ve eserde kullanmadığı malzemeler de var. Bir kısım malların da ihtiyaçtan fazla satın alındığı belirlendi.”
Arıkan söz konusu iddiaya “Bunlar afaki şeyler” diyerek cevap verdi ve sözlerini şöyle sürdürdü:
“İDOB sözleşme gereği yapmaması gereken katkıyı da sağlamış durumda. İDOB’un hiçbir sorumluluğu yok. Kullanılmayan malzemeler olduğu iddiası da doğru değil.”
'Bir art niyet yok’
Arıkan ise bir art niyet taşımadıklarını vurguladı: “İstanbul’a ya da başka yapıtlara karşı değiliz. Seyircinin kulağına, gözüne gelecek her türlü zararı engellemek ve kaliteli eserleri sahnelemek gibi bir kaygım var. Onun için bazı eserleri kaldırabilirim, bazı eserleri değiştirebilirim, tabii yaratıcılarının görüşleri doğrultusunda.”