İyot hangi besinlerde bulunur?

İyot; sağlıklı büyüme, metabolizma, üreme sisteminin gelişimi ve normal işleyişi için oldukça önemlidir. Tiroit bezinin işlevlerinin en iyi ve uygun şekilde devam edebilmesini sağlar. Peki, iyot hangi besinlerde bulunur? İyot deyince akıllara tuz gelir oysaki iyot hangi besinlerde bulunur sorusunun cevabı tuzdan ibaret değildir. Doktorların paylaştığı bilgiler üzerine iyot hangi besinlerde bulunuyor yazımızda bulabilirsiniz.

İyot hangi besinlerde bulunur?

Erişkin kişilerin günlük alması gereken iyot miktarı 150 mikrogramdır. Hamilelerde iyot ihtiyacı günde 220, emzirenlerde 290, 1-13 yaş arası çocuklarda ise 90-120 mikrogramdır. Hal böyle olunca iyot hangi besinlerde bulunur sorusunun önemi artıyor. İyot eksikliğine bağlı tirioid hastalıkları ve guatr probleminin sık yaşandığı ülkemizde iyot alımını çoğaltmak adına doktorlar tarafından iyotlu tuz kullanımına teşvik artmaktadır.

Ancak aşırı tuz tüketimi beraberinde başka sağlık sorunlarına sebebiyet vereceği için dozunda iyot alımı sağlamak gerekir. Bu durumda ise iyot hangi besinlerde bulunuyorsa o besinleri tüketmek daha yararlı olacaktır. Kalp damar rahatsızlıkları olanlar, orta yaş üstü ve az miktarda tuz tüketmesi gereken kişilerin de iyot ihtiyacını iyot içeren besinlerden karşılaması uygun olacaktır. Günde 150 mikrogram oranında iyot tüketmek gerekir. İyot içeren besinler arasında deniz ürünleri ilk sırada yer alır. İyot hangi besinlerde bulunur gelin bir bakalım…

Deniz ürünleri

Tuzlu su balıkları
İyot hangi besinlerde bulunur denildiği zaman akla ilk gelen tabii ki deniz ürünleridir. Özellikle derin sularda, okyanuslarda yaşayan tuzlu su balıkları içermiş olduğu iyot miktarının fazlalığı sebebiyle iyot bakımından oldukça zengin bir besindir.

En çok iyot içeren balıkları şu şekilde sıralayabiliriz;
Ton balığı, morina balığı ve mezgit balığı… 100 gr. yağsız tuzlu su balıklarında ortalama 100 mikrogram iyot bulunabilir. Konserve ton balığının, 84 gramının içermiş olduğu iyot miktarı 17 mikrogram ve kalori değeri ise 99 kaloridir. 200 gram balık ise günlük iyot ihtiyacınızın en az yarısını karşılamaktadır.

Kabuklu deniz ürünleri ve deniz yosunları
İyot ihtiyacınızı denizden karşılayabileceğiniz diğer besinler ise kabuklu deniz ürünleri, deniz yosunları, karides ve ıstakoz…

Kurutulmuş deniz yosunu yalnızca iyot değil diğer bazı mineraller bakımından da oldukça zengindir. Kurutulmuş deniz yosununun 7 gramında bulunan iyot miktarı 4500 mikrogram, kalori değeri ise 18 kaloridir.

Deniz suyunda yaşamasından dolayı iyot oranı yüksek olan bir diğer deniz canlısı ise ıstakoz! 100 gram ıstakozun içermiş olduğu iyot miktarı 100 mikrogram, kalori değeri ise 98 kaloridir. Istakoz, iyot ihtiyacının karşılanması açısından önemli bir besindir.

Patates
İyot besinleri arasında patateste yerini alıyor. Vitamin ve potasyum kaynağı olan patates özellikle kabuklarıyla tüketildiği zaman iyot açısından fayda sağlayan bir besindir. Özellikle fırınlanmış patates iyot alımı için tercih edilmesi gereken besin tüketim şeklidir. 1 adet orta boy fırınlanmış patatesin içermiş olduğu iyot miktarı 60 mikrogram, kalori değeri ise 161 kaloridir.

Yumurta

İyot hangi besinlerde bulunur

Çinko, kalsiyum, antioksidan, A ve D vitaminleri bakımından zengin olan yumurta özellikle iyi kaynatıldığında son derece besleyici bir gıda olmasıyla birlikte içermiş olduğu iyot miktarıyla da önemini artırıyor. 1adet haşlanmış yumurtanın iyot miktarı 12 mikrogram, kalori değeri 78 kaloridir. 1 yumurta günlük iyot ihtiyacınızın % 20’sini karşılar.

Süt ve süt ürünleri

Süt ve süt ürünlerinde 100 gramda 50 mikrograma kadar iyot bulunur. Kalsiyum ve D vitamini içeren süt, iyot bakımından da tüketilebilecekler listesine giriyor. 1 bardak sütün iyot miktarı 56 mikrogram ve kalori değeri ise 98 kaloridir. 1 bardak inek sütü günlük iyot ihtiyacınızın %40’ını karşılar.

Bir kâse yoğurt günlük iyot ihtiyacınızın %60’ını karşılar. Bir kâse yoğurdun iyot miktarı 154 mikrogram, kalori değeri ise 154 kaloridir. Bu durumda bir kâse yoğurt, günlük alınması gereken iyot miktarının yaklaşık % 60’ını karşılar. Yoğurdu içine bir şey katmadan tüketmeniz gerekir.

Kızılcık

İyot hangi besinlerde bulunur dendiği zaman meyveler bu konuda pasif besinlerdir. Meyveler iyot bakımından başarılı bir besin kaynağı değillerdir ancak bu durum bir kaç meyve için böyle değildir. Örneğin kızılcık; C vitamini, K vitamini ve lif içeriği ile sağlığınıza fayda sağlarken iyot içeriği bakımından da oldukça zengin bir meyvedir. İyot miktarı 112 gram kızılcıkta 400 mikrogram, kalori değeri ise 52 kaloridir.

Himalaya kristal tuzu

Himalaya tuzunun iyot miktarı oldukça yüksektir. Normal sofra tuzunu tüketmek yerine ‘’Himalaya kristal tuz’’ tercih edebilirsiniz. Yarım gram Himalaya kristal tuzunun iyot miktarı 250 mikrogramdır ve kalori değeri 0 kaloridir.

Peki iyot başka hangi besinlerde bulunur?

1- Beyaz ekmek
2- Ispanak
3- Soya fasulyesi
4- Pazı
5- Kabak
6- Sarımsak
7- Fasulye
8- Yulaf
9- Pirinç

10 - Makarna
11- Kırmızı et
12- Karaciğer
13- Baklagiller
14- Konserve mısır
15- Muz çilek
16- Kuru erik
17- Dondurma
18- Şalgam
19- Maden suyu

Aromaterapinin faydaları nelerdir?Aromaterapi ruh sağlığına iyi geliyor mu? Ofis ortamında hangi uçucu yağlar kullanılabilir? Alerji sorunu olanlar hangi uçucu yağları kullanabilir? Aromaterapist Aslı San Bilgin aromaterapinin faydaları hakkında bilgiler verdi.

Kaban Şıklığı

Kaban Şıklığı
Astroloji
KOÇ
BOĞA
İKİZLER
YENGEÇ
ASLAN
BAŞAK
TERAZİ
AKREP
YAY
OĞLAK
SAKA (KOVA)
BALIK
Bugün

Bugün yakın çevrenizle ilgili değişikler gündeminizi etkileyebilir. Hareketli zamanlardasınız iletişimden kaynaklı sıkıntılar yaşayabilirsiniz. Ani çıkışlarınıza dikkat etmenizde fayda var. Gün içinde yeni haberler alabilirsiniz. Sorumlu olduğunuz konularda engellerle karşılaşabilirsiniz. Akşam saatlerinde olayları net görmekte zorlanabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Maddi kaynaklarınızla ilgili gelişmeler meydana gelebilir. İkili ilişkilerinizde çatışmalar olabilir. Sizde farkındalık yaratacak olaylar içinde kalabilirsiniz. Karşılaşacağınız kuralları kişisel yetenekleriniz ile aşabileceksiniz. Sorumlu olduğunuz işlerinizde daha fazla çaba sarf edebilirsiniz. Başkalarından alacağınız destekleri iyi değerlendirmeye çalışın.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün kişisel açıdan önem verdiğiniz konulara yönelebilirsiniz. İkili ilişkilerde hassasiyetler oluşabilir. Yeni başlangıçlar yapmak için engeller oluşabilir. Akışta kalmanız gereken durumlar oluşabilir. Akşam saatlerinde kendinizi bunalmış hissedebilirsiniz. Karar almadan önce acele etmemeye özen gösterin. Farklı alternatifler oluşabilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün geleceğinizle ilgili yeni planlamalar yapmak isteyebilirsiniz. Elinizde olmayan nedenlerden dolayı engellerle karşılaşabilirsiniz. Kabullenme içine gireceğiniz zamanlar var. Sizi hapseden kontrol dışı olaylar meydana gelebilir. Gizli kalan konulara karşı kendinizi savunmak isteyebilirsiniz. Akşam saatlerinde sıkışmış hissedebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün beklentilerinizle ilgili kendinizi sıkışmış hissedebilirsiniz. Sorumlu olduğunuz konularda engeller meydana gelebilir. Gün içinde arkadaşlarınızla zaman geçirmek size iyi gelecektir. Sosyal konularla ilgilenebilirsiniz. İkili ilişkilerinizde çatışmalar yaşayabilirsiniz. Akşam saatlerinde sorumluluklarınızda artış olabilir. Akışta kalın.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün iş hayatınızda hareketli bir gündem sizi bekliyor. İkili ilişkilerinizde önemli gelişmeler yaşayabilirsiniz. Net göremediğiniz olaylar keyfinizi kaçırabilir. Sorumlu olduğunuz işlerde engellerle karşılaşabilirsiniz. Üstlerinizle olan ilişkiniz önem kazanabilir. Annenizle ilgili konularla ilgilenmeniz gereken zamanlar var. Akşam saatlerinde önünüzü görmekte zorlanabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün yaşadığınız olaylarda bütünü görmek çok daha kolay olabilir. Yolculuklar planlayabilirsiniz. Sorumlu olduğunuz konularda daha fazla iş yükleneceğiniz bir gün geçirebilirsiniz. Önünüze çıkan engeller keyfinizi kaçırabilir. İkili ilişkilerinizde karar vermek durumunda olacağınız konularla karşı karşıya kalabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün endişe duyduğunuz konular daha fazla sizi meşgul edebilir. Kriz yaratan durumlara karşı dikkatli olmanız gereken zamanlardasınız. Finansal konularda engellerle karşılaşabilirsiniz. Ortaklı konular duygusal yönden bağlayıcı koşullar oluşturabilir. Akşam saatlerinde olayları net görmekte zorlanabilirsiniz. Sabırlı olmaya özen gösterin.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Eşinizle ilgili konular sizi etkileyebilir. İkili ilişkilerinizde bazı olayları daha iyi idrak edebilirsiniz. Çatışma içinde olabilirsiniz. Sorumluluk almanız gereken durumlar oluşabilir. Yaşadığınız olaylarda tamamlanmalar meydana gelebilir. Sizi uğraştırabilecek durumlara karşı dikkatli olmanızda fayda var. Akşam saatlerinde huzursuz hissedebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Çalışma hayatınızda daha fazla sorumluluk almak durumunda kalabilirsiniz. Birlikte çalıştığınız arkadaşlarınızla plan program içinde olmak sizi rahatlatacaktır. Sizi yoran ve yıpratan koşullara karşı dikkatli olmanızda fayda var. İlerleyen saatlerde öngörülü olmakta zorlanabilirsiniz. Akışta kalmaya özen göstermelisiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün keyif aldığınız konulara zaman ayırmak isteyebilirsiniz. İkili ilişkilerinizde daha fazla önem kazanabilir. Sorumlu olduğunuz işlerde kurallar gündeme gelebilir. Kendinizi sıkışmış hissedebilirsiniz. Güzel olan şeyler için harcama yapabilirsiniz. Kendinize zaman ayırmaya çalışın. İlerleyen saatlerde net olmayan durumlar meydana gelebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Ailevi konularda daha fazla sorumluluk almak zorunda kalabilirsiniz. Güven arayışı içinde olacağınız zamanlar içindesiniz. Eskide kalmış olaylar tekrar gündeminizi meşgul edebilir. İşlerinizde engellerle karşılaşabilirsiniz. İlerleyen saatlerde olayları net görmekte zorlanabilirsiniz. Yeni kararlar vermekte acele etmeyin.Devamını Oku

Devamını Oku
Hafta Hafta Gebelik

Gebeliğinizin kaçıncı haftasındasınız?

Günün Yazıları

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber