Diyetisyen Ezgi Pekgöz “Yeni yaşam alışkanlıklarımızın bir sonucu olarak görülme sıklığı giderek artan Tip 2 diyabetten doğru beslenerek korunmak mümkün” diyor.

Tip 2 diyabetin görülme sıklığı giderek artıyor. Öyle ki geçmiş yıllarda bugün için yapılan gelecek projeksiyonlarından bile çok daha yüksek oranlarla karşı karşıyayız. Oysa beslenme alışkanlıklarımızı değiştirerek Tip 2 diyabetten korunmak elimizde… İngiltere Chester Üniversitesi’nde İnsan Beslenmesi yüksek lisansı yapan diyetisyen Ezgi Pekgöz İngiltere’de konuyla ilgili, en güncel kanıta dayalı rehbere göre önerilerini paylaşıyor. Pekgöz “Akdeniz diyeti, Nordik diyet, DASH diyeti, Vegan ve Vejeteryan diyet ile karbonhidrat kısıtlayıcı diyet Tip 2 diyabet riskini azaltan diyetler olarak öneriliyor” diyor. Gelin kısaca bu diyetlerin neler olduğuna bakalım:

Akdeniz ve Nordik diyeti

Akdeniz diyeti lif, tam tahıl, meyve ve sebze, zeytinyağı ve fındık yağından zengin bir diyet. Bu diyette istenmeyenler arasında ise kırmızı et, işlenmiş et ürünleri ve doymuş yağ asitleri yer alıyor. Birçok bilimsel çalışmanın meta analizleri; Akdeniz diyetinin Tip 2 diyabet ile ilişkilendirilen HbA1c’yi büyük oranda düşürdüğünü gösteriyor. Nordik diyet de aslında Akdeniz diyetine oldukça benziyor. Harvard T.H.’de beslenme profesörü Dr. Frank Hu, Nordik Diyeti “Akdeniz diyetiyle birçok benzerliği paylaşan sağlıklı bir diyet şekli” olarak tanımlıyor. Nordik diyette çavdar, arpa ve yulaf gibi tam tahıldan zengin gıdalar yer alıyor. Meyveler ve sebzeler de bu diyetin vazgeçilmezleri arasında… Özellikle de patates, havuç ve lahana gibi kök sebzelerle yaban mersini ve çilek gibi antosiyaninlerden zengin kırmızı meyveler... Somon, uskumru ve ringa balığı gibi yağlı balıklar ile fasulye ve bezelye gibi kurubaklagiller de Nordik diyetin önemli bir parçası. Akdeniz diyeti ile Nordik diyeti birbirine benzese de bazı farklılıkları var. Örneğin Akdeniz diyetinde zeytinyağı bulunurken, Nordik diyette kolza yağı (kanola yağı) tercih ediliyor. Ayrıca Nordik diyetinde; tahıllar, krakerler ve tam tahıl arpa, yulaf ve çavdar ile yapılan ekmekler gibi yüksek kaliteli karbonhidratlar yer alıyor.

Harmanlamak en iyisi

DASH diyeti hipertansiyon önleyici diyet olarak bilinse de diyabetten korunmada da etki gösteriyor. Bu diyetin Akdeniz diyeti ile kombine edilmesi durumunda kardiyoprotektif etkisi de önem arz ediyor. Düşük karbonhidrattan beslenme kısa vadede kilo kaybında ve diyabetten korunmada etkili olmayı başarıyor. Ancak uzun vadede etkisi bilinmiyor. Vegan ve vejeteryan diyetler ise diyabet de dahil olmak üzere birçok hastalığın önlenmesi için etkili görünüyor. Tabii tek tip beslenmenin risklerini de unutmamak gerekiyor. Zaman zaman bu diyetleri harmanlamak en iyisi…

Kurkumin koruyucu

Zerdeçal baharatının etkin bileşiği olan kurkuminin diyabetten koruyucu etki gösterdiği bilimsel çalışmalarla ortaya koyuldu. Bu nedenle ara öğünlerinizde zerdeçallı yoğurt iyi bir seçenek olabilir. Ancak zerdeçalı tüketerek kurkuminin antidiyabetik etkisinden yararlanmak çok da kolay değil. Çünkü zerdeçalın içindeki kurkiminin emilimi oldukça düşük. Pankreatik beta hücrelerinden insülin salgılanmasını uyararak, antidiyabetik aktivite gösteren kurkuminin gerçek gücünden yararlanmak için diyabet riski yüksek olanların, doktor kontrolünde, aralıklı olarak kurkumin takviyesi alması yararlı olabilir.