Medya kanallarında dijital reklam gösterimleri giderek artıyor. Dijital ağ genişledikçe de daha fazla marka bu alanda yer almak istiyor. Pazar, tüketici ürünlerinden otomotive ve turizm sektörüne kadar uzanıyor. IAB Türkiye AdEx-TR 2018 ilk 6 ay sonuçlarına göre dijital reklam yatırımları, 2017’nin aynı dönemine oranla yüzde 14 oranında artarak 1.213 milyon TL’ye ulaştı. Bu henüz ülkemiz için çok büyük bir rakam değil. Globale baktığımızda bu rakamın sadece ABD’de 2018’in ilk yarısında 111,14 milyar dolar olduğunu görüyoruz.

Markalar dijitali henüz tam olarak bilmiyor

Türkiye’de markaların pek çoğu dijital reklamcılığı sadece sosyal medya, Google reklamları olarak algılıyor. Oysa dijital reklamcılık sandığınızdan büyük bir alan. Burada yer alan kanallar ise teknoloji ile birlikte her geçen gün değişiyor. Eğer bunları bilmiyorsanız ya da bilenler ile çalışmıyorsanız reklama harcadığınız paranın, reklamın getirisi ile aynı olması hatta daha az olması kaçınılmaz. Günün sonunda doğru hedeflenmemiş, hiçbir yaratıcılık içermeyen, müşteriye yönelik kişiselleştirmenin olmadığı reklamlar ile başarı elde edemeyebilirsiniz.

Bu noktada markanın kurumsal stratejisi, duruşu da önem kazanıyor. Birkaç medya organında haber olarak marka olma dönemi çoktan geride kaldı. Teknik detayların ön plana çıkması ile liyakat önem kazanıyor ve önümüzdeki günlerde “ben markalaşmayı iyi bilirim” diyen herkesin sizi marka yapamayacağını ve kazanç yaratamayacağını daha iyi göreceksiniz.

Mobilin önlenemez yükselişi

Mobil reklamcılık, dijital reklamcılığın içinde önemli bir yere sahip. 2018'in sonunda ABD'de 76,17 milyar dolarlık bir paya sahip olacağı tahmin edildi. Peki bu ne demek? Bu, ABD’de TV'den 69,87 milyar, basılı yayınlardan 18,74 milyar, radyodan 14,41 milyar ve ev dışı medyadan 8,08 milyar dolar fazla demek. Türkiye’ye baktığımızda ise mobil reklam yatırımlarının ilk 6 ayda, 621 milyon TL olduğunu görüyoruz. Burada 205 milyon TL’lik büyüklüğe ulaşan sosyal medya reklamlarının %77’sinin mobil cihazlarda yer aldığını da unutmamak gerekiyor.

Mobilde neler yapabildiğimize gelirsek burada çok geniş bir alanımız var. Örneğin, konum bazlı hedeflemelerde reklam verenin konumuna tüketiciyi yönlendirmek mümkün veya kullanıcının içinde bulunduğu ortamın ısısına göre ona bir soğutucu yahut ısıtıcı reklamı gösterebiliriz. Soğuk bir ortamda yaşayan birine sıcak yaz günlerini tatili anımsatacak bir reklam göstermek sizi tercih sebebi yapabilir. Tüm bunları etkileşimli yapabilmek de mümkün. Çünkü artık kullandığımız ve bize en yakın cihaz olan akıllı telefonlar hayatımızın büyük bir bölümünü kapsıyor. Dünyada diş fırçasından çok akıllı telefon satıldığını düşündüğümüzde bunun gerçekten ne kadar önemli olduğu bir defa daha ortaya çıkıyor.

Dijital reklam ve AR-VR-AL

Yapay zekâ farkında olsak da olmasak da hayatımızın içinde. Sağlık sektöründen, turizme ve reklamcılığa kadar her alanda kullanıyoruz. Geçtiğimiz günlerde Harvard Üniversitesi’nden Marek Kubik ve Kanada Alberta Üniversitesi Psikiyatri Bölüm Başkan Yardımcısı, Profesörü Andrew Greenshaw ile yaptığım röportajda yapay zekânın (AI) gelecekte internette, birey ve ortak paydaları olan farklı bireyler hakkında daha fazla bilgi toplamış olacağı için hekimlere teşhis ve tedavi aşamasında yardımcı olacağını konuştuk. Aynı şeklide şu an pazarlama konusunda en büyük veri toplayıcı yine internet. Bu da size daha iyi hedeflenmiş, ihtiyaçlarınız doğrultusunda reklam gösterilmesini sağlıyor.

VR (Virtual Reality- Sanal Gerçeklik) ve AR (Augmented Reality – Artırılmış gerçeklik) ise ülkemizde henüz çok yaygın kullanılmasa da dünyada kullanımı oldukça yaygın. Geçtiğimiz günlerde turizm fuar katılımları ile ilgili bir açıklama okudum. Önümüzdeki dönemde fuarlardan ziyade dijital kullanılması gerektiği yazıyordu. Oysa turizm sektörüne baktığımızda Google sıralama reklamları ve sosyal medya deniz, kum fotoğrafları dışında yaratıcı bir reklam ve tanıtım faaliyeti görmek zor. Oysa turizm dijital platformlar için en fazla içerik üretebilecek sektörlerden bir tanesi. Ancak ellerindeki potansiyeli iyi yönlendirmeleri gerekiyor. AR- VR kullanılabilecek, oyunlaştırma yapılabilecek bu sektörde yetersiz reklam harcaması günü ya da sezonu kurtaracak kısıtlı bütçeli bireylere ulaşıyor ve markalaşmayı baltalıyor. Aynı şekilde sağlıkta da dijitalin önü son derece açık. Siz yeter ki yaratıcı olmayı ve teknolojiden kullanmayı bilenlerle yol alın.

Serap Torun

Gazeteci

Kaynakça: IABTurkey, eMarketer